میکسر صنعتی مواد شوینده امروزه در صنعت به منظور تولید انواع مختلف مواد شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. این میکسر ها به سبب اینکه توانایی بالایی در ترکیب کردن و مخلوط کردن مواد دارند، بسیار شناخته شده هستند.

در همین ابتدا لازم به ذکر است که وقتی صحبت از میکسر صنعتی می شود، لزوما اشاره ما به تولید مواد صنعتی یا شوینده های صنعتی نیست. در واقع منظور ما انواعی از میکسرهای صنعتی است که در صنایع به صورت حرفه ای استفاده می شوند.

یک میکسر صنعتی یا هر دستگاهی با این نام که همزن صنعتی یا مخلوط کن صنعتی شناخته می شود، دارای اجزا و انواع گوناگونی است. این اجزا می تواند بسته به نوع فرآیند یا شیوه ترکیب مواد، متفاوت باشد. اما به طور کلی میکسرهای صنعتی برای مواد شوینده به میکسرهایی گفته می شود که مختص این امر محسوب می شود و به طور دقیق باید ماهیت آن ها را در کار کردن بدون دخالت مستقیم انسان دانست. در ادامه به توضیحات دقیق تری در این باب خواهیم پرداخت.

اجزای میکسر صنعتی مواد شوینده

به خوبی می دانید هر دستگاهی که بتواند مواد مایع یا جامد را برای تولید محصولی نهایی تولید کند، میکسر نامیده می شود. این دستگاه بسته به مواد اولیه و محصول نهایی می تواند دارای ساختاری متفاوت باشد. به طور مثال برای تولید مواد شوینده صنعتی از نوع اسیدی، استفاده از میکسرهای پلی اتیلن بسیار رایج است. در مقابل برای تولید موادی که مصرف عمومی بیشتری دارند مانند شامپو، از میکسر صنعتی استیل استفاده می شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
کاربرد دستگاه دو رول سفره یکبار مصرف

دقت داشته باشید که میکسر صنعتی مواد شوینده می تواند بر اساس فرآیند، نام های دو میکسر مذکور را نیز به خود بگیرد. اما به طور کلی دستگاه هایی که به طور کلان و بزرگ در صنایع مختلف استفاده می شوند، لفظ صنعتی را به خود گرفته اند.

سوای از توضیحات بالا، بیاییم ببینیم یک میکسر صنعتی از چه اجزایی ساخته شده است: اولین و مهم ترین بخش یک میکسر، محفظه یا مخزن است. این مخزن همانطور که اشاره شد مبتنی بر فرآیند مورد نظر، پلی اتیلنی یا استیل است.

مخزن محلی است که مواد در آن ریخته شده و سپس ترکیب می شوند. پس از مخزن می توان به موتور گیبرکسی میکسر، پره ها و اجزای جانبی آن اشاره کرد.

به طور واضح موتور، دستگاهی است که نیروی به گردش در آوردن برای انجام عملیات ترکیب را به پره ها منتقل می کند. پره های بیلچه ای، پارویی یا تیغه ای نیز به عنوان عضوی ثابت از یک میکسر صنعتی مواد شوینده هستند.

امروزه عموما مراکز فروش میکسر صنعتی علاوه بر پره نصب شده روی میکسر، تعدادی پره یا تیغه متفاوت نیز برای کارایی های بیشتر به خریدار ارائه می دهند. از همین رو باید اهمیت تیغه را جدی گرفت.

در ادامه چند نمونه از همزن های صنعتی رایج در بازار را نام خواهیم برد.

انواع میکسر صنعتی برای مواد شوینده

هر میکسری که به عنوان میکسر صنعتی معرفی شود، بر اساس کارایی و فرآیند مورد نظر در خط تولید قابل استفاده است. در واقع برخی از میکسرها بر اساس اینکه قصد داشته باشید چه ماده اولیه ای اعم ماده خشک یا ماده مرطوب را مخلوط کنید، می توانند متفاوت باشند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
بهترین خط تولید مواد شوینده با میکسر

عمدتا توصیه می شود که در دفعات پیاپی به منظور ترکیب چند مواد با ماهیت مختلف، از یک میکسر صنعتی استفاده نکنید. از طرفی هم چون میکسرهای صنعتی به سبب اطلاق نام صنعتی دارای کارایی هایی گسترده ای هستند، عمل ترکیب مواد با ماهیت های مختلف، ایراد چندانی نخواهد داشت.

در زیر نام چند نمونه از میکسرهای صنعتی که هم می توانند مختص مواد شوینده باشند یا نباشند برایتان آورده ایم:

  • میکسر پارویی (Paddle Mixer)
  • میکسر برشی بالا (High Shear Mixer)
  • میکسر خاص (Certain Mixer)
  • امولسیون (Emulsifier)
  • میکسر دسته ای (Batch Mixer)
  • میکسر ساکن (Paddle Static)
  • میکسر درام (Drum Mixers)
  • هموژنایزر (Homogenizer)
  • همزن مایعات (Agitator)

باید دقت داشته باشید که هر کدام از میکسرهای بالا در قالب میکسر صنعتی مواد شوینده می توانند قابلیت ها و کاربردهای گوناگونی داشته باشند.

در پایان…

اگر در صنعتی هستید که نیاز مبرم شما به میکسر صنعتی مواد شوینده را مطرح می کند، ابتدا سعی کنید از کارایی ها و سیستم این میکسرها آگاه شوید. میکسرهای صنعتی عمدتا به دلیل اینکه در صنایع کلان و بزرگ قابل استفاده هستند، به نام صنعتی شناخته می شوند.

به طور مثال، برخی از تولید کنندگان، میکسر های زیر 1000 لیتر  را صنعتی تلقی نمی کنند. البته چنین دسته بندی هایی فقط به منظور تقسیم بندی میزان تولید می تواند مفید باشد. در واقع برای دسته بندی بهتر است از میکسر صنعتی به عنوان دستگاهی حرفه ای یاد کرد که می تواند بدون دخالت مستقیم انسان ، فرآیندهای ترکیب و اختلاط را انجام دهد.

در آخر به منظور اطلاعات بیشتر در زمینه انواع میکسرها از قبیل میکسر پلی اتیلن، میکسر استیل مواد شوینده، میکسر صنعتی و … یا برای خرید، فروش و تعمیر میکسرها، مخازن و تجهیزات آن ها، کافی است با ما در شویا صنعت در ارتباط باشد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
بهترین دستگاه میکسر مواد شوینده

سوالات پرتکرار:

۱. میکسر صنعتی مواد شوینده چیست؟

یک دستگاه است که برای ترکیب و همزدن مواد اولیه‌ای که در تولید محصولات شوینده استفاده می‌شود، طراحی شده است. این دستگاه با ایجاد جریان و حرکت درون ظرف مخلوط کننده، باعث افزایش تماس و انتقال حرارت و جرم بین مواد مختلف می‌شود.

۲. انواع میکسرهای صنعتی مواد شوینده‌ کدامند؟

بسته به نوع و خصوصیات مواد اولیه و نحوه‌ی ترکیب آن‌ها، می‌توان از انواع مختلف میکسر صنعتی مواد شوینده استفاده کرد. برخی از این انواع عبارت‌اند از:

– میکسر صفحه‌ای: که با استفاده از چندین صفحه‌ی دایره‌ای که روی یک شفت قرار دارند، جریان را در ظرف ایجاد و تقسیم می‌کند.

– میکسر پروانه‌ای: که با استفاده از چندین پروانه‌ای که روی یک شفت قرار دارند، جریان را در ظرف به حالت گرداب درمی‌آورد.

– میکسر توربین: که با استفاده از چندین توربین کوچک که روی یک شفت قرار دارند، جریان را در ظرف به حالت پخش و جذب درمی‌آورد.

۳. چگونه می‌توان نسبت به انتخاب مناسب میکسر صنعتی مواد شوینده اقدام کرد؟

– نوع و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد اولیه، مانند حالت جامد یا مایع، چگالی، لزجت، قابل حل بودن و …

– نحوه‌ و نسبت ترکیب و همزدن مواد اولیه، مانند تحت فشار گاز گذار گذاشتن، تغذیه پیش خطی یا همزمان، نیاز به حل کامل یا همگن سازی سطحی و …

– زمان و دمای لازم برای رسیدن به نقطه‌ی تعادل شیمیایی و فیزیکی مواد، مانند نیاز به انتقال حرارت، نیاز به انجام واکنش شیمیایی و …

– ظرفیت و ابعاد ظرف مخلوط کننده، مانند حجم، شکل، جنس و …

قدمی دیگر تا کارآفرینی
خرید میکسر پودر رختشویی

۴. چه مزایایی در استفاده از میکسرهای صنعتی مواد شوینده وجود دارد؟

استفاده از میکسر صنعتی مواد شوینده مزایای زیر را دارد:

– افزایش کارایی و سرعت تولید محصولات شوینده با کاهش زمان و هزینه‌ی ترکیب و همزدن مواد اولیه

– افزایش کیفیت و یکنواختی محصولات شوینده با کاهش احتمال تشکیل گره، رسوب، جداسازی و ناهمگنی در مواد

– افزایش امنیت و بهداشت در فرآیند تولید محصولات شوینده با کاهش احتمال نشت، برخورد، آلودگی و سوختگی در مواد

۵. چگونه می‌توان از عملکرد بهینه‌ی میکسر صنعتی مواد شوینده اطمینان حاصل کرد؟

برای اطمینان از عملکرد بهینه‌ی میکسر صنعتی مواد شوینده، باید به نکات زیر توجه کرد:

– رعایت دستورالعمل‌ها و استانداردهای فنی و ایمنی در نصب، راه‌اندازی، تنظیم، کاربرد و نگهداری میکسر

– بررسی و کنترل دورانی پارامترهای عملکردی میکسر، مانند سرعت چرخش شفت، جریان برق، فشار هوا، دمای ظرف و …

– انجام عملیات تمیز کاری و تعویض قطعات سایر کارکردی میکسر، مانند صفحات، پروانه‌ها، توربین‌ها، بلبرینگ‌ها، پکینگ‌ها و …

5/5 - (10 امتیاز)