در مواردی که تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان صنعتی نیاز به شکست مواد یا ترکیب آن ها داشته باشند، از میکسر صنعتی استفاده می کنند.

میکسرهای صنعتی اغلب با نام همزن صنعتی یا مخلوط کن صنعتی نیز شناخته می شوند.

یک میکسر در واقع می تواند شامل هر دستگاه یا ماشین آلاتی باشد که مواد را برای ایجاد یک فرآیند دقیق، مخلوط یا همگن می کند.

کاربری ریز کردن مواد به واحدهای کوچک، یکی از فرآیندهایی است که هر دستگاه با نام میکسر می تواند بسته به ویژگی های خاص خود انجام دهد.

در این بخش ما قصد داریم به معرفی و چیستی میکسرهای صنعتی بپردازیم. این بخش در واقع یک توضیح جامع از تعریف همزن صنعتی محسوب می شود.

اگر شما نیز در صنعت خود به یک دستگاه برای خرد کردن احتیاج دارید، تا انتها همراه ما باشید. شاید دستگاه مورد نظر شما در تعاریف ما نهفته باشد.

میکسر صنعتی

میکسر صنعتی یا همزن صنعتی چیست؟

میکسرها دستگاه هایی هستند که توانایی ترکیب کردن هر مایع یا جامدی را بر عهده دارند. در واقع هدف از ترکیب این مواد، رسیدن به یک ماده نهایی مورد نظر است.

به شکل استاندارد، یک میکسر دارای یک محفظه یا یک مخزن اصلی است و توسط یک تیغه یا بیلچه دوار، سعی به اختلاط یا ترکیب کردن مواد داخل مخزن می کند.

بسته به این که میکسر برای چه فرآیندی استفاده می شود، می توان برای مخلوط کردن مواد در همزن ها، از اجزایی مجزا در ساختار داخلی میکسر صنعتی استفاده کرد.

به طور معمول، بیلچه یا پاروی پهن و یا تیغه، عضوی ثا

بت از یک همزن صنعتی هستند.

تولیدکنندگان میکسرهای صنعتی، معمولا محصولات خود را همراه با چند تیغه به مصرف کننده صنعتی ارائه می دهد.

همراه بودن چند تیغه برای این است که به راحتی بتوان بسته به کاربری های لازم و مواد مورد نظر، عمل اختلاط یا ترکیب کردن را انجام داد.

جالب است بدانید که اغلب میکسرها دارای یک ماهیت مقاومتی و بهداشتی هستند. به این معنا که در برابر خوردگی ها از فولاد ضد زنگ برای ساخت آن ها استفاده می شود.

همچنین علاوه بر فولاد، نمونه هایی از آلومینیوم، تیتانیوم و چدن در ساختار میکسر صنعتی وجود دارد.

در حقیقت استفاده از آلیاژهای گوناگون در انواع صنایع مورد استفاده از میکسرهای صنعتی، وابسته به کاربری هایی است که قرار است صورت بگیرد.

همزن صنعتی

میکسر صنعتی در چه صنایعی استفاده می شود؟

بیشتر کارگاه های تولیدی در خط تولید خود از انواع مختلف همزن ها استفاده می کنند. همانطور که  می دانید میکسرها برای فرآیندهای گوناگونی به منظور اختلاط مواد بسیار سودمند هستند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
دستگاه پرکن تمام اتوماتیک چیست؟

صنایعی چون کشاورزی، صنایع شیمیایی، صنایع دارویی، صنایع آرایشی و بهداشی از جمله صنعت هایی هستند که  در خط تولید خود از میکسر صنعتی بهره می جویند.

علاوه بر صنایع مذکور، از میکسرها در بحث تولید خمیر کاغذ و تصفیه آب نیز استفاده می شود.

محصولات بر آمده از فرآیندهای مرتبط با صنایع مذکور شامل موارد زیر است:

  • پلی اورتان
  • فرآورده هایی نفتی
  • سیلیکون
  • مواد شوینده
  • خمیر دندان
  • شامپو
  • محصولات دارویی
  • مواد شیمیایی خشک
  • مواد شیمیایی مرطوب
  • سیمان
  • و برخی دیگر از محصولات مهم وابسته به صنایع دیگر.

صنایعی که وابسته به دستگاه میکسر صنعتی هستند

صنایع غذایی

همزن صنعتی برای تولید انواع مواد غذایی و صنایع مختلف از جمله حلیم پزی، ماست بندی، شیرینی پزی، رب، شربت و عرقیجات گیاهی کاربرد دارد. نکته مهم در رابطه با صنایع غذایی این است که میکسرهای این صنایع باید از میله های فولادی استفاده کنند. فولاد ضد زنگ از واکنش های شمیایی مواد غذایی جلوگیری کرده و استانداردهای لازم سازمان بهداشت را دارد.

صنایع شمیایی

یکی از پرکاربردترین صنایعی که از دستگاه میکسر یا همزن صنعتی بهره می برد، صنایع شمیایی است. در این صنعت برای تولید انواع مواد شمیایی، شوینده های بهداشتی و صنعتی و مواد ضد عفونی کننده، وجود یک میکسر کاملا ضروری است.

صنایع داروسازی

مواد بهداشتی از جمله کرم های بهداشتی و مراقبتی، مواد دارویی بهداشتی و هر آنچه در صنایع دارویی دیده می شود را بدون وجود یک دستگاه میکسر صنعتی نمی توان تولید کرد.

صنایع ساختمانی

شاید شنیدن نام میکسر در صنایع ساختمان عجیب به نظر برسد؛ با این حال برای اختلاط بسیاری از مواد ساختمانی از جمله مصالح ساختمانی خمیری یا پودری، درست کردن ملات و نقاشی ساختمان با رنگ ها، از میکسرهای صنعتی استفاده می کنند.

پروانه همزن صنعتی

آشنایی با انواع میکسر صنعتی

میکسر صنعتی بسته به کار و فرآیندی که مصرف کننده از آنها انتظار دارد، به نام های مختلفی تقسیم می شوند.

انواع همزن های صنعتی که در بازار رایج هستند را در ادامه معرفی می کنیم.

1. میکسر پارویی  (Paddle Mixer)

در این همزن صنعتی یک قطعه پارویی شکل به کار رفته که در امتداد یک محور افقی در حال چرخش است.

2. میکسر ساکن  (Static Static)

تفاوت این میکسرها در نوع تیغه های آن است. تیغه های به کار رفته در این میسکر به صورت صاف، نازک و نواری شکل بوده و اجزای آن بدون حرکت هستند. در واقع در این دستگاه مخلوط کن صنعتی به جای حرکت قطعات، مواد با نیروی زیادی با یکدیگر ترکیب می شوند. یکی از مزیت های این نوع میکسر را در سادگی شستشو و تمیزی آن باید معرفی کرد که به دلیل آرایش خاص تیغه های آن است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
دستگاه میکسر استیل و انواع آن

3. میکسر برشی بالا  (High Shear Mixer)

برخلاف میکسر صنعتی ساکن یا استاتیک که قطعات در آن حرکت نمی کنند، در میکسر برشی بالا، سرعت بسیار زیاد بوده و می توان از آن برای همگن کردن ذرات یا تجزیه و امولسیون سازی استفاده کرد.

4. میکسر درام  (Drum Mixers)

این همزن صنعتی برای ترکیب موادی که گرانروی بالایی دارند طراحی شده است. از این میکسر در صنعت ساختمان برای ترکیب انواع چسب ها و سیمان ها استفاده می کنند.

میکسر درام یک محفظه استوانه ای دارد که شروع به چرخیدن کرده و مواد را با یکدیگر مخلوط می کند. در صنایعی که لازم است مواد با اندازه های مختلف به راحتی با یکدیگر مخلوط شوند، میکسر درام کارساز است.

5. میکسر خاص  (Certain Mixer)

از این میکسر صنعتی معمولا در صنایع خاصی استفاده می شود. این دستگاه می تواند برای مخلوط کردن، خمیر کردن و لایه لایه کردن مواد به کار بروند. یکی از صنایع وابسته به میکسر خاص، صنایع غذایی است که باید الزامات بهداشتی در آن کاملا رعایت شده و از میکسرهای خاص استفاده کنند.

6. هموژنایزر  (Homogenizer)

هموژنایزر از دیگر میکسرهای صنعتی است که سال ها برای پردازش مواد غذایی و تحقیقات فناوری استفاده می شده است. این دستگاه همزن صنعتی می تواند برای مخلوط کردن مواد یا تجزیه و شکستن آنها استفاده شود.

7. امولسیون  (Emulsifier)

میکسر امولسیون، یک دستگاه با سرعت بسیاری بالا است که برای ترکیب مواد از یک صفحه با منافذ زیاد استفاده می کند.

8. همزن مایعات  (Agitator)

موادی که ویسکوزیته پایینی دارند، مانند مایعات مختلف، برای ترکیب شدن یا پردازش به میکسر خاصی نیاز دارند که همزن مایعات یا اگیتاتور نام دارد. از این همزن نمی توان برای موادی که حالت چسبنده دارند استفاده کرد.

9. میکسر دسته ای  (Batch Mixer)

در نهایت به میکسر دسته ای یا بچ می رسیم که یک میکسر صنعتی برای اختلاط مواد در زمان های متغیر است. این میکسر مقداری از مواد داخل خود را مخلوط کرده و سپس آن را با مواد بعدی جایگزین می کند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
تفاوت دستگاه میکسر صنعتی و خانگی چیست؟

__________________________________

توجه داشته باشید هر کدام از میکسرهای مذکور بسته به این که قرار است در چه فرآیندی اعم از خردن کردن یا مخلوط کردن استفاده شوند، مطرح هستند.

در واقع می توان اینطور توضیح داد که نوع میکسر، بسته به متریال استفاده شده در ساختار و بسته به نوع ماده ای که قرار است ترکیب شود می تواند نام مخصوص به خود را داشته باشد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که هر میکسر، در ارتباط با ترکیب یا اختلاط ماده خشک یا مرطوب، ممکن است نیازمند تعویض مخزن یا تیغه باشد. یا به کل ممکن است برای هر دو نوع از مواد قابل استفاده نباشد.

تفاوت میکسر پلی اتیلن، پودر بلندر و استیل با میکسر صنعتی

  • میکسر صنعتی یک اصطلاح عمومی است که برای هر نوع دستگاهی که قادر به مخلوط کردن دو یا چند ماده با هم است، به کار می‌رود. مثلاً میکسر خمیر، میکسر رنگ، میکسر شامپو و غیره. میکسر صنعتی با استفاده از قطعات مختلف مانند توربین، پروانه، شفت، الکتروموتور و غیره، حرکت دورانی را به مواد وارد می‌کند تا آن‌ها را با هم ترکیب کند.

 

  • میکسر پلی اتیلن یک نوع مخصوص از میکسر صنعتی است که برای تولید پلی اتیلن به کار می‌رود. پلی اتیلن یک نوع پلاستیک است که در صنایع مختلف مانند بسته‌بندی، لوله‌کشی، ساخت قطعات خودرو و غیره استفاده می‌شود. میکسر پلی اتیلن با استفاده از حرارت و فشار، مواد اولیه را به صورت گرانول یا پودر درمی‌آورد و سپس آن‌ها را با هم مخلوط می‌کند تا پلی اتیلن با خواص مورد نظر تولید شود.

 

  • دستگاه میکسر پودر بلندر یک نوع خاص از میکسر صنعتی است که برای مخلوط کردن پودرهای خشک و رطوبتی به کار می‌رود. این دستگاه با استفاده از یک قابلمه دوار و چندین شانه، پودرها را به صورت لایه‌ای در قابلمه قرار می‌دهد و با حرکت دورانی، آن‌ها را با هم ترکیب می‌کند. این دستگاه برای تولید محصولات مانند شیر خشک، قهوه، چای، دارو، غذای حیوانات و غیره مناسب است.

 

  • میکسر استیل مواد شوینده یک نوع ویژه از میکسر صنعتی است که برای تولید مواد شوینده مایع و پودری به کار می‌رود. این میکسر با استفاده از یک حوضچه استیل و چندین پروانه، مواد شوینده را با آب و سایر افزودنی‌ها مخلوط می‌کند و با حرارت دادن، آن‌ها را همگن و پخش می‌کند. این میکسر برای تولید محصولات مانند شامپو، صابون، جوش شیرین، سفید کننده و غیره مناسب است.
قدمی دیگر تا کارآفرینی
ساخت مواد شوینده

طراحی و ساحت میکسر صنعتی در شویا صنعت

اگر در صنعتی هستید که نیاز دارید برای خرد کردن یا مخلوط کردن مواد اولیه از یک دستگاه ویژه استفاده کنید، میکسر صنعتی برای این خواسته شما، یک راه حل مناسب است.

همزن های صنعتی، ماشین آلاتی هستند که با توجه به نوع فرآیند و صنعتی که در آن فعالیت می کنید، می توانند متریال و طراحی مختص به خود را داشته باشد.

صنایعی چون کشاورزی، تولید مواد شیمیایی، تولید مواد ساختمانی، تولید مواد شوینده و غیره از جمله صنعت هایی هستند که به شکلی دائمی از میکسرها استفاده می کنند.

به زبان ساده وجود یک همزن صنعتی در خط تولید صنایع ذکر شده و برخی دیگر از صنعت های اساسی، موضوعی است که به هیچ وجه نمی توان آن را نادیده گرفت.

میسکرهای صنعتی باید توسط کارشناسان طراحی شوند؛ چرا که هر گونه اشتباه در مهندسی یک میکسر می تواند تبعات سنگینی برای کسب و کارها داشته باشد. طراحی تیغه میکسر و استفاده از الکتروموتور مناسب برای ساخت میکسر صنعتی الزامی است. اگر قصد خرید یک میکسر صنعتی را دارید، کارشناسان ما در شویا صنعت علاوه بر مشاوره رایگان، با بهترین تکنولوژی ها و به روز ترین دانش روز، اقدام به ساخت همزن صنعتی مناسب کسب و کار شما خواهند کرد.

کافی است با ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان شویا صنعت بهره مند شوید.

شماره تماس های مشاوره رایگان شویا صنعت: 09121828410 و 09124045180

سوالات پرتکرار:

چگونه گزینه مناسب برای خرید ِمیکسر صنعتی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب گزینه مناسب برای خرید ِمیکسر صنعتی، باید به عوامل زیر توجه کرد:

نوع و خصوصیات ماده‌ای که قصد دارید با آن کار کنید. باید در نظر داشت که همگام با نوع و خصوصیات همان ماده، نوع تیغه یا بیلچه دستگاه را نیز تغییر داد.
حجم و سطح کاربری که قصد دارید با آن کار کنید. باید در نظر داشت که همگام با حجم و سطح کاربری، قدرت و سایز دستگاه را نیز تغییر داد.
استانداردهای بهداشتی و فنی که باید رعایت شود. باید در نظر داشت که همگام با استانداردهای بهداشتی و فنی، جنس و کیفیت مواد سازنده دستگاه را نیز تغییر داد.
بودجه و هزینه‌ای که می‌توانید برای خرید ِمیکسر صنعتی اختصاص دهید. باید در نظر داشت که همگام با بودجه و هزینه، امکانات و قابلیت‌های دستگاه را نیز تغییر داد.

5/5 - (10 امتیاز)