ساخت میکسر تک جداره و کاربرد آن

صفحه اصلی/نوشته‌ها/مقالات, میکسر/ساخت میکسر تک جداره و کاربرد آن

ساخت میکسر تک جداره و کاربرد آن

میکسر تک جداره مواد شوینده + مزایا و معایب

از آنجایی که میکسرهای تولید مواد شوینده دارای انواع مختلفی هستند، بر این اساس هر کدام از آنها می توانند کارایی های خاصی داشته باشند. میکسر تک جداره یکی از این میکسرها با کارایی متفاوت است.

به خوبی می دانید که میکسرهای مخصوص تولید مواد شوینده، برای چه منظوری کاربری دارند. اما برخی از این میسکرها سوای از مخلوط مواد اولیه، می توانند به گونه ای دیگر نیز استفاده شوند. شرایط استفاده از میکسرها بر اساس جداره های آنها، می تواند ناشی از خواصی باشد که این دستگاه ها یا مخازن از آن بهره می جویند.

در این قسمت قصد داریم در رابطه با میکسرهای تک جداره صحبت کنیم و بر اساس خواص و خصیصه های آن، با مزایا و معایب آن ها آشنا شویم.

آشنایی با میکسرهای تک جداره

بر این اساس که خاصیت ضد زنگ بودن یکی از اصلی ترین ویژگی های استلنس استیل محسوب می شود، مصرف چنین آلیاژی در صنعت دارو، غذا و مواد شیمیایی بسیار رایج است. به معنای ساده می توان علت اصلی استفاده از آلیاژ استلنس استیل را کاربری در صنعت دارو و غذا تعبیر کرد که در بخش های متفاوتی از این صنعت ها، قابل استفاده است.

ساخت ماشین آلات و تجهیزات کاربردی در بخش های نگهداری، بسته بندی محصول و فرآوری، از بخش های اصلی استفاده از آلیاژ استلنس استیل محسوب می شود.

امروزه چه در ایران، چه در سراسر دنیا، شرکت ها و کارگاه های بزرگی هستند که از این آلیاژ در صنعت خود استفاده می کنند. یکی از اصلی ترین تجهیزاتی که در صنایع و کارخانه های مذکور استفاده می شود، مخازن استلنس استیل نام دارد. این مخازن با آلیاژ 304 و 316، قابل تولید هستند. در واقع از این مخازن برای حالت های قرارگیری با ظرفیت ها و ضخامت های مختلف، به منظور نگهداری و فرآوری انواع محصول و انواع مواد، استفاده های کلانی می شود.

میکسر تک جداره در حقیقت نوعی مخزن است که برای نگه داری محصولات غذایی، دارویی و مواد شیمیایی بسیار مناسب شناخته شده است. به طور اساسی در این مخازن از محصولات و موادی نگهداری می شود که دارای PH خنثی هستند.

حالت های طراحی و شکل مخزن های استیل تک جداره یا همان میکسرهای تک جداره به دو شکل است. گاه بر طبق نوع کاربری این مخزن ها، در حالت خوابیده یا افقی و گاه در حالت ایستاده یا عمودی، طراحی می شوند.

در ادامه به بررسی مزایا و معایب مخزن مکیسرهای تک جداره بر اساس نقاط قوت و ضعف آن ها خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب میکسرهای تک جداره از جنس استیلنس استیل

در صنعت و تولیدات صنعتی همواره نمی توان ابزار یا دستگاه هایی را یافت که دارای مزایای مطلق باشند. در واقع هر دستگاهی در قبال مزایایی که دارد، می تواند معایبی نیز داشته باشد. برخی از مزایا و معایب میکسر تک جداره بر اساس نقاط قوت و نقاط ضعف، می تواند شامل مواردی باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
معرفی انواع خط تولید خانگی | پرسود ترین مشاغل خانگی

نقاط قوت

  1. این مخازن بیشتر برای نگهداری مواد و محصولات اولیه به همان شکل اولیه، کاربرد دارند. این موضوع برای حفظ و تثبیت مواد در طولانی مدت می تواند یک مزیت خوب محسوب شود.
  2. قابلیت نگهداری مواد و محصولات در طولانی مدت. این مزیت در واقع با کم ترین ضریب تخریب مواد اولیه در دراز مدت همراه است.
  3. بالا بودن عمر مخزن های میکسر تک جداره در مقایسه با نمونه های پلاستیکی و فلزی در آلیاژهای دیگر. این مزیت نیز صرفه اقتصادی را با خود به همراه دارد.
  4. زیبایی از نظر شکل و شمایل صنعتی. به گونه ای که در مقایسه با نمونه هایی با جنس دیگر، سبب ناخوشایند جلوه دادن محیط کار نمی شود.

نقاط ضعف 

  1. مخازن استلنس استیل به سبب آن که در نمونه های عالی، وارداتی محسوب می شوند، دارای قیمت بالایی هستند. این قیمت بالا در واقع تضمین نو بودن آلیاژ است که از لحاظ کیفیت می تواند مزیت باشد و از لحاظ اقتصادی در شروع کار، می تواند گران باشد.
  2. در زمان خرابی یا آسیب دیدگی، به راحتی امکان تعمیر مخازن میکسر تک جداره وجود ندارد.
  3. این مخازن به شکلی نسبی به دلیل اینکه نوعی آلیاژ فلزی محسوب می شوند؛ در انتقال دهندگی دما به محصول و محیط و هر دو، سریع عمل می کند و این می تواند در برخی مصارف، موجب تخریب محصولات و مواد شود.

میکسر تک جداره و مخازن استیل آن در صنایع مختلفی استفاده می شوند و دارای کاربردهای بسیاری در ذخیره سازی مواد اسیدی و غیر اسیدی هستند.

به طور کلی سه مدل مخزن میکسر دار وجود دارد که از پر کاربردترین آن ها در مصارف عمومی صنعتی، می توان به مخزن میکسردار تک جداره اشاره کرد.

میکسرهای تک جداره عموما برای نگهداری و ذخیره سازی مواد غذایی و مواد شیمیایی کاربرد دارند. اما باید بدانید که بر اساس نوع ساخت، کاربرد آن ها تنها به این موارد محدود نمی شود.

در این بخش ما سعی داریم به مبحث ساخت مخازن میکسر دار تک جداره بپردازیم و کاربرد آن را با توجه به طراحی و اصول ساخت آن بررسی کنیم.

اگر برای صنعت و کسب و کار خود به دنبال اطلاع دقیق از ساخت و کاربری مخازن میکسر دار هستید، تا انتهای این بخش همراه ما باشید.

میکسر تک جداره و مخازن استیل آن

مخازن استیل یکی از کاربردی ترین مخازن در نوع فلزی هستند که عموما در برابر خوردگی و زنگ زدگی، مقاوم شناخته می شوند.

مقاومت مخازن استیل را می توان در جنس بدنه ساخت آنها یعنی جنس استیل استنلس خلاصه کرد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
تعمیر شکستگی مخزن پلی اتیلن

این مخازن دارای ظرفیت های کاربری گوناگونی هستند که با توجه به قرارگیری انواع متریال مانند آبنما، سطح سنج، دما سنج و غیره در آنها، می توانند با قیمت ها و طرح های مختلف عرضه شوند.

مخازن استیل همراه با میکسر، از جمله مخازنی هستند که با توجه به متریال مخصوص به خود، کاربری هایی از خود نشان می دهند.

باید بدانید وقتی صحبت از مخزن تک جداره می شود، به طور معمول با یک مخزن یا یک ظرف بزرگ نگهداری برای مواد، طرف هستیم.

اما هنگامی که در کنار نام مخازن، از عبارت میکسر دار استفاده می شود که به طور خلاصه تک جداره گفته می شود، با یک مخزن همراه با یک دستگاه میکسر طرف هستیم.

در واقع میکسرها، دستگاه هایی هستند که به منظور مخلوط کردن مواد داخل مخازن استفاده می شوند.

ساخت مخازن استیل میکسر دار از نوع تک جداره

میکسر تک جداره همانطور که اشاره شد یک مخزن استیل تک جداره است که همراه با میکسر ساخته می شود.

ساخت مخازن استیل با استفاده از ورق های استیل در ضخامت های گوناگون با توجه به نیاز صورت می گیرد.

در مرحله اول شروع ساخت، ضخامت ورق های بکار رفته در مخازن استیل، با توجه به نسبت ظرفیت مخازن و سیالات در نظر گرفته می شود.

به طور مثال در میکسری که برای مواد شوینده، قابل استفاده است، از ورق هایی با ضخامت 3 میلی متر استفاده می شود.

اما اگر به دنبال ساخت یک مخزن تا ظرفیت 2 هزار لیتر باشیم، تنها با مواد لازم برای ذخیره یا مواد اولیه لازم برای مخلوط کردن در مخازن طرف نیستیم. در اینجا به نسبت ظرفیت، ضخامت ورق ها هم افزایش خواهد یافت.

اگر در مثال های بالا دقت کرده باشید، در حقیقت تمام مراحل ساخت یک مخزن یا یک میکسر تک جداره، وابسته به علوم فیزیک، شیمی و ریاضیات است.

در واقع ساخت یک مخزن میکسر دار تک جداره یا انواع دیگر، نیازمند یک طراحی مهندسی شده دقیق است.

اما در رابطه با ورق ها، این متریال دارای رده های مختلفی است که پر کاربردترین رده یا گریدهای ورق، استیل 316 و 304 نام دارد.

برای تهیه متریال اولیه باید بر اساس آن چه کارفرما یا پیمانکار در نوع ورق ها تایید می کند، مراحل ساخت عملی میکسرها آغاز شود.

از نقشه تا مراحل عملی ساخت مخازن و میکسرها

برای ساخت میکسر در ابتدا باید نقشه های ساخت و تهیه، توسط کارفرمای پروژه تایید شود.

پس از تایید نقشه ها و بررسی های مهندسی، نقشه شاپ کارگاهی به پرسنل خط تولید تحویل داده می شود.

مطابق آن چه که در نقشه ارائه داده شده است، اصطلاحا نورد کاری ورق ها، برش کاری ها و نصب اتصالات به ترتیب صورت می گیرد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
میکسر پلی اتیلن شامپو

در حین انجام فرآیندهای مذکور، لازم است که نقشه ساخت عدسی مخازن نیز تکمیل شده و برای مرحله فرمینگ، قالب، پرس و سایر روندها آماده شود.

پس از آماده سازی عدسی و استوانه مخزن میکسر تک جداره، عملیات مونتاژ با استفاده از جوشکاری آرگون انجام می شود.

بعد از آن که مونتاژ انجام شد، نوبت آن می رسد که نصب اتصالات و پایه ها تکمیل شود و مخزن میکسر دار مورد نظر، تحت تست ها و آزمایش هایی قرار بگیرد.

با گذراندن مراحل تست، ساخت میکسر با پولیش کاری نهایی، به پایان می رسد.

شکل ظاهری مخازن میکسر دار در قالب محصول نهایی

با توجه به طراحی و روند ساختی که برای مخازن میکسر دار تک جداره در نظر گرفته می شود و با توجه به آن که میکسر مورد نظر قرار است برای چه کاری استفاده شود، شکل ظاهری منحصر به فردی می تواند داشته باشد.

بسته به نوع سیال و محل نگهداری میکسر تک جداره ، این میکسر در اشکال زیر قابل تولید است:

  • افقی
  • عمودی
  • هرمی
  • مکعبی
  • مخروطی
  • کروی

البته باید در نظر داشته باشید که فارغ از اشکال بالا، بسته به نیاز مصرف کننده، کارگاه ها یا شرکت های تولیدی می توانند این مخازن و میکسرها را به شکل دلخواه مشتری نیز تولید کنند.

کاربرد میکسر های تک جداره

همانطور که پیشتر اشاره شد، وقتی صحبت از مخازن تک جداره می شود، ما با یک مخزن یا یک ظرف بزرگ استیل برای نگهداری مواجه هستیم. اما هنگامی که صحبت از میکسر تک جداره می شود، ما با یک مخزن تک جداره میکسر دار مواجه می شویم.

تفاوت این دو محصول، تنها در توانایی مخلوط کردن مواد اولیه است.

با توجه به کاربری های کلی، این مخازن میکسر دار در صنایع زیر استفاده می شوند:

  • صنایع رنگ سازی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع رزین سازی
  • صنایع تولید لبنیات
  • صنایع تولید و ذخیره مواد شوینده
  • صنایع غذایی
  • صنایع دارویی
  • ذخیره الکل
  • عمل آوردن مواد شیمیایی
  • ذخیره موادی چون اتیل، متیل و بوتیل استات
  • تانکرهای حمل مواد
  • صنایع چوب سازی

و مواردی دیگر که بسته به نوع استفاده از میکسر تک جداره یا مخزن آن، می تواند از سوی مصرف کننده صنعتی به شکلی خاص در نظر گرفته شود.

و در آخر..

باید در نظر داشته باشید که هر صنعتی برای پیشبرد کار خود به ابزار و دستگاه هایی نیاز دارد که یکی از آن ها مخزن میکسر تک جداره نام دارد. این مخازن بر اساس کیفیتی که از نوع جنس خود تحت عنوان استلنس استیل، به مصرف کننده صنعتی ارائه می دهند، طرفدارهای بسیاری دارند.

نکات مهم استفاده از این مخازن برای میکسرها، در بررسی دقیق مزایا و معایب آن ها نهفته است. بدون شک طولانی بودن عمر میکسرهای تک جداره، قیمت بالا و وارداتی بودن آن را می تواند توجیح کند. اما این را باید در نظر گرفت که در صورت خرابی، زحمت فراوانی را بر دوش خواهد گذاشت. در کل این محصول با آن که در موضوع انتقال دهندگی گرما، بسیار سریع عمل می کند، اما می تواند یک مخزن عالی برای نگهداری مواد و محصولات اولیه به شکل روز اولشان، شناخته شود. برای خرید و اطلاعات بیشتر درباره انواع میکسرها از قبیل میکسر پلی اتیلن، میکسر استیل، میکسر صنعتی و … با ما تماس بگیرید.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
با صد میلیون چیکار کنم ؟ | معرفی دو تولیدی پرسود و خلاقانه

سوالات پرتکرار:

1. میکسر تک جداره چیست؟

میکسر تک جداره یک دستگاه است که با استفاده از یک پروانه یا چرخ دنده، مواد مختلف را در یک محفظه تک جداره به هم مخلوط می‌کند.

2. میکسر تک جداره چه کاربردهایی دارد؟

میکسر تک جداره در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، رنگ و رزین، لاستیک و پلاستیک و غیره کاربرد دارد. برای مثال، می‌توان از آن برای تولید کرم، شامپو، روغن، ژل، خمیر دندان و غیره استفاده کرد.

3. مزایا و معایب میکسر تک جداره چیست؟

مزایای میکسر تک جداره عبارتند از:

  • سادگی طراحی و ساخت
  • قابلیت نصب و راه‌اندازی آسان
  • قابلیت تعویض و تعمیر سریع قطعات
  • قابلیت تنظیم سرعت و زاویه چرخش پروانه
  • قابلیت اضافه کردن اجزای جانبی مانند حرارت‌دهنده، سرد‌کننده، خلاء‌ساز و غیره

معایب میکسر تک جداره عبارتند از:

  • عدم قابلیت انتقال حرارت بهینه بین محفظه و محیط
  • عدم قابلیت تخلیه کامل محصول از محفظه
  • عدم قابلیت پاشش هوموژن محصول در حالت خشک
  • نیاز به نظارت و کنترل دقیق بر فرآیند مخلوط‌سازی

4. چگونه می‌توان یک میکسر تک جداره ساخت؟

برای ساخت یک میکسر تک جداره، نیاز به قطعات زیر است:

  • یک محفظه تک جداره با درب بازشو
  • یک پروانه چرخشی با شفت
  • یک الکتروموتور با گیربکس
  • چندین پایه و بست
  • لوله‌ها و شیرهای لازم برای اتصال به منبع آب، بخار، هوا و غیره

روش ساخت به این صورت است:

  • ابتدا شفت پروانه را به الکتروموتور وصل کرده و الکتروموتور را روی گیربکس قرار می‌دهیم.
  • سپس محفظه را روی پایه‌ها نصب کرده و پروانه را از طریق یک سوراخ در کف محفظه وارد می‌کنیم.
  • بعد از آن، درب محفظه را باز کرده و لوله‌ها و شیرهای مورد نیاز را به محفظه متصل می‌کنیم.
  • در نهایت، الکتروموتور را به منبع برق وصل کرده و تست می‌کنیم.

5. چگونه می‌توان یک میکسر تک جداره را بهینه‌سازی کرد؟

برای بهینه‌سازی یک میکسر تک جداره، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • انتخاب پروانه مناسب با توجه به نوع و خواص ماده مخلوط شونده
  • انتخاب سرعت و زاویه چرخش پروانه با توجه به حالت و دبی ماده
  • اضافه کردن اجزای جانبی برای کنترل دما، فشار، خلاء و غیره
  • تغییر شکل و ابعاد محفظه برای افزایش اثر پاشش و انتقال حرارت
  • استفاده از سامانه‌های خودکار برای نظارت و کنترل فرآیند مخلوط ‌سازی
5/5 - (10 امتیاز)
۱۴۰۲/۴/۲۵ ۹:۲۱:۰۵اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۰|مقالات, میکسر|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه