دستگاه میکسر استیل و انواع آن

برای مخلوط کردن انواع محلول و انواع مواد مختلف در فشارها و دماهای متفاوت، از ماشین آلات مخصوصی استفاده می شود، یکی از این ماشین ها، دستگاه میکسر استیل نام دارد.

میکسر استیل که با نام کامل استنلس استیل شناخته می شود، بر حسب نوع و کاربرد دارای دسته بندی های مختلفی است. اساس دسته بندی در این میکسرها بر پایه کارآیی و سیستم ساخت، قابل نام گذاری است.

به طور کلی به میکسری که از جنس استنلس استیل در انواع شماره های مختلف ساخته شده باشد، میکسر استیل می گویند. این میکسرها برای شرایط مختلفی طراحی می شوند که این شرایط می تواند نام گذاری ویژه ای برای میکسر ایجاد کند.

در این بخش ما علاوه بر تشریح میکسر استیل بر حسب کاربرد به توضیح چند نمونه از این دستگاه خواهیم پرداخت. برای کسانی که در زمینه ترکیب و ساخت مواد گوناگون فعال هستند، اطلاع از انواع میکسرهای استیل می تواند بسیار مفید باشد.

دستگاه میکسر استیل بر اساس کاربری و انواع رایج

همانطور که در ابتدا اشاره شد برای ترکیب کردن یا مخلوط کردن انواع مواد در حوزه های مختلف صنعتی از ماشین آلات ویژه استفاده می شود. این ماشین آلات بسته به خط تولید و شرایط تولید دارای تجیهزاتی هستند که تکمیل فرآیند آن ها را ارتقا می بخشد.

میکسرهای استیل از جمله دستگاه هایی هستند که بر اساس تجیهزات و ساختار بدنه می توانند برای تولید مواد شوینده بسیار کارآمد باشند. از همین رو تجیهزاتی چون نازل اسپری، کنترلر، سیستم پنوماتیک و سیستم های سرمایشی و گرمایشی بخشی از این دستگاه در خط تولید محسوب می شوند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
بهترین دستگاه پرکن مایعات کدام نوع است؟

از منظر کاربردی بر پایه تجیهزات، اکثر میکسرها دارای همزن هایی هستند که به شکل پارویی یا بیلچه ای عموما ساخته می شوند. نمونه های تیغه ای نیز در برخی میکسرها رایج است.

جالب است بدانید که دستگاه میکسر استیل از نظر پره نیز دارای انواع مختلفی است. پره قایقی، لنگ دور تراش، دیسکی دندانه ای، هموژنایزر و غیره از جمله پره های مختلف در میکسرها هستند.

در ادامه به تشریح چند نمونه از انواع رایج میکسرهای استیل می پردازیم

انواع میکسر استیل

با توجه به آن چیزی که به عنوان دستگاه میکسر استیل شناخته می شود، انواع مختلفی وجود دارد که این انواع بر پایه میزان اصطکاک، خورندگی، شرایط بهداشتی، شیوه ترکیب نیز قابل بررسی هستند. برخی از این دستگاه ها با توجه شرایط دمایی، فشار و سایر شرایط لازم نیز دارای خصوصیاتی ویژه هستند.

میکسر استیل ساکن

این نوع از میکسر با استفاده از تیغه های نواری و صاف ساخته می شود. بی حرکتی اجزای داخل این میکسر سبب شده است که نام میکسر ساکن برای آن در نظر گرفته شود.

دستگاه میکسر استیل ساکن از نظر نظافت و نگهداری بسیار راحت و بدون دردسر است.

میکسر پارویی

میکسرهای پارویی با نام ریبون بلندر پارویی نیز شناخته می شود. به دلیل استفاده از یک پاروی بزرگ که در سیستم ترکیب این میکسر استفاده شده است به آن پارویی می گویند.

پاروی موجود در سیستم با حرکت کردن در حول یک محور افقی، اقدام به ترکیب مواد می کند.

میکسر استیل صنعتی درام

برای ترکیب موادی که دارای گرانروی متوسط یا کم هستند، میکسر درام یک گزینه بسیار مناسب است. این میکسر به منظور مخلوط کردن مواد و ذرات با اندازه های گوناگون استفاده می شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
5 مهارت پولساز غیر اینترنتی - راز موفقیت دردنیای واقعی

شکل کلی میکسر درام شبیه به یک محفظه استوانه ای شکل است که چرخیدن این محفظه، شرایط ایجاد فرآیند اختلاط یا ترکیب را مهیا می کند.

میکسر برشی بالا

به منظور کاهش اندازه ذرات مواد اولیه، همگن کردن انواع مواد مایع و جامد، پراکنده سازی و امولسیون سازی، انجام فرآیند تجزبه از دستگاه میکسر استیل از نوع برشی استفاده می شود.

در بین انواع رایج میکسرهای استیل، میکسر برشی دارای سرعت بسیار بالایی است.

میکسر هموژنایزر

ترکیب کامل مواد اولیه و شکستن آن ها به نوعی که در قالب تجزیه شده قابل تعریف باشد، با استفاده از میکسر هموژنایزر انجام می شود. از طریق این میکسر می توان انواع مختلف محصولات غذایی همانند خامه، شیر و فرآورده های آن ها را تولید کرد.

در نتیجه…

اگر به دنبال خرید یک دستگاه میکسر استیل هستید، اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید، مرتبط با ساختار این میکسر است. به این معنا که  آیا ساختار انتخابی برای فرآیند مورد نظر شما مناسب است یا خیر؟!

پس از بررسی ساختار باید با انواع میکسر بسته به این که در شرایط مختلف چگونه کار می کنند آشنا شوید. به طور مثال میکسر هموژنایزر برای تولید محصولات لبنی مناسب است. اما برای تولید محصولات شوینده از جمله مایع ظرفشویی یا سایر شوینده ها نمی توان به آن اتکا کرد.

همچنین لازم به ذکر است که میکسرهای استیل در مقایسه با سایر میکسرهای رایج دارای قیمت بالایی هستند که در نتیجه کارایی بیشتری هم از خود نشان خواهند دارد.

5/5 - (5 امتیاز)