اینورتور میکسر یکی از ابزارها و اجزاهای مهم در مخلوط کن های حرفه ای محسوب می شود. این دستگاه به نوعی یک کنترل کننده دور موتور و راه انداز موتور محسوب می شود. تغییرات لازم در فرکانس ها و ولتاژ های اعمال شده به الکترو موتور با استفاده از اینورتور صورت می گیرد. این تغییرات، تعیین کننده نوع گردش و نوع راه اندازی موتور هستند. به طور کلی نام های بسیاری برای اینورتورهای میکسر وجود دارد، نام هایی از قبیل VFD یا درایو سرعت متغیر VFD، درایو سرعت قابل تنظیم، درایو فرکانس قابل تنظیم، درایو AC، میکرو درایور و اینورتور. اما آنچه به عنوان اینورتورهای میکسر در بازار وجود دارد، دستگاه هایی هستند که در تنظیم نوع بار و محدوده های خاص موتور، برای انجام اختلاط مواد دخالت مستقیم دارند. در این بخش ما قصد داریم به منظور اطلاع بیشتر به بررسی اینورتور در میکسرها بپردازیم.

اینورتور میکسر دقیقا چیست؟!

اینورتور تنظیم دور موتور در میکسرها، بر اساس اندازه موتور، نوع بار و محدوده های فرکانسی مورد نیاز باید تهیه شود. همچنین باید توجه داشت که انتخاب غلط در اینورتور میکسر می تواند موجب ایجاد سرعت های پایین در دور موتور شود. در واقع این موضوع مهم ترین نکته ای است که در هنگام خرید اینوتور برای میکسر باید در نظر گرفت. اما برای اینکه بدانیم اینورتور دقیقا چیست لازم است به نکاتی دیگر اشاره شود.

در حالت کلی برای خروجی های موج مربعی که می توان با استفاده از فیلتر آن ها را به موج سینوسی تبدیل کرد، از اینورتور استفاده می شود. منظور از فیلترها در اینجا همان سلف ها و خازن ها هستند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
سفره یکبارمصرف بخرم یا نه؟

بر اساس اینکه قصد داشته باشید در طی چه فرآیندی اقدام به تبدیل موج کنید، امکان استفاده از اینورتورهای تک فاز الی سه فاز وجود دارد. جالب است بدانید که کاری که اینورتور انجام می دهد، به نوعی بر عکس کار یک سو کننده ها است.

اینورترها از نظر ساختاری دارای هیچ قطعات متحرکی نیستند و عموما در طیف های گسترده ای برای ابزارهای کاربردی گوناگونی استفاده می شوند. تنها یکی از این ابزارها، میکسرها هستند. در واقع از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا ابزارهای بزرگ و غول پیکر در صنعت حمل و نقل از این دستگاه استفاده می شود. استفاده هایی از قبیل تامین جریان AC از منابع DC کاری دیگر است که از سوی اینورتور ها انجام می شود.

اما در رابطه با اینورتور میکسر بیشتر ماجرا به همان تعیین دور موتور و تنظیم فرکانس لازم برای نحوه کار الکتروموتور منحصر می شود.

ساختار کاربردی اینورتورها

از نظر تجهیزات و اجزای استفاده شده در اینورتور، این دستگاه ها دارای سه بخش اصلی هستند:

  1. کنترل
  2. منبع تغذیه
  3. مدار اصلی

از هم نشینی این سه جز مهم و تقریبا پیچیده، کارایی های زیر به عنوان کاربرد اینورتور میکسر حاصل می شود:

  1. کنترل کردن و هوشمندانه تر شدن هر گونه حرکتی در الکتروموتور
  2. تنظیم سرعت گردش موتور
  3. ایجاد رابطه مستقیم با سرعت گردش موتور با ولتاژ و فرکانس. (هرچه ولتاژ و فرکانس بیشتر باشد، سرعت موتور بر اساس RPM بیشتر خواهد شد. در صورتی که موتور به ولتاژ و فرکانس کم نیاز داشته باشد، اینورتور این کار را انجام خواهد داد)
  4. ایجاد گشتاور ثابت برای میکسر و غیره
قدمی دیگر تا کارآفرینی
کاربرد دستگاه میکسر پودری چیست؟

بر این اساس باید بیشترین کارایی مرتبط با اینورتور میکسر را در سطح اهمیت بالایی، به موارد بالا مرتبط دانست. اما بیایید در ادامه ببینم که چنین مدیریتی از سوی اینورتور روی موتور میکسر، باعث چه مزیت هایی از نظر صنعتی می شود.

مزایای استفاده از  اینورتور در میکسر

  1. افزایش یا کاهش خودکار سرعت و دور موتور در مواقع لازم
  2. صرفه جویی ‌‌‌در میزان مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه های گزاف صنعتی
  3. کاهش جریان های نامناسب در هنگام راه انداری و در نتیجه افزایش طول عمر الکترو موتور
  4. محافظت از موتور در برابر اضافه بار و جلوگیری از هدر رفتن سوخت در موتور
  5. ایجاد شرایط مناسب برای موتور به خصوص در مواقعی که با ولتاژ ورودی متغیر طرف هستیم
  6. امکان با احتیاط روشن یا خاموش کردن موتور بدون این که برق اصلی به شکلی آسیب زا قطع یا وصل شود
  7. ایجاد قابلیت تنظیم سرعت و جهت در نوع حرکت موتور
  8. ایجاد برنامه های هوشمند برای بهبود عملکرد موتور به منظور حرکت بهینه و کارامد

در نتیجه…

اگر به دنبال ابزاری هستید که از سیستم موتور مخلوط کن شما محافظت کند باید به طور حتم یک اینورتور میکسر در اختیار داشته باشید. همانطور که در طی این مقاله متوجه شدید این دستگاه نه تنها در تنظیم دور موتور به عنوان کاری روتین، بلکه در بخش های مهمی از فرآیند اختلاط تاثیر گذار است.

از مهم ترین نکات استفاده از اینورتورهای میکسر مرتبط به ایجاد یک گشتاور ثابت است. عدم وجود چنین ثباتی به سادگی در محیط های نا تراز می تواند ایجاد سر و صدا کند. باید بدانید ایجاد صدا و نویز کم ترین ضرری است که در قبال استفاده ناصحیح از اینوتور نامناسب پیش می آید. در حقیقت مهم ترین نکته در باب خرید اینوتور برای میکسر، این است که دستگاهی مطابق با الکتروموتور خریداری کنید.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
دستگاه 4 کاره سفره فریزر زباله نایلکس | راهنمای خرید و معرفی

در آخر نیز برای اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع اینورتورهای میکسر و تطابق آن ها با الکتروموتورهای رایج در میکسرها، کافی است با ما در شویا صنعت ارتباط برقرار کنید.

5/5 - (10 امتیاز)