توجه به ویژگی های میکسر تولید مواد شوینده بهداشتی را باید یکی از مطالب مهم در حوزه ساخت مواد شوینده دانست. در واقع شناخت ویژگی و ساختار کلی و جزئی جنس یک میکسر به طور واضح می تواند بیانگر کاربرد مشخص آن نوع از میکسر باشد.

همانطور که می دانید در فرآیند تولید انواع مواد شوینده، از دستگاهی به نام میکسر استفاده می شود. میکسرها می توانند انواع مختلفی داشته باشند که بسته به نیاز، کاربردهای مختلفی نیز دارند. در رابطه با تولید مواد شوینده دو نوع میکسر وجود دارد: میکسرهای استنلس استیل و میکسرهای پلی اتیلن.

در این بخش ما قصد داریم به بررسی ویژگی های یک میکسر مناسب برای تولید مواد شوینده، به معرفی یک میکسر خوب برای تولید این مواد بهداشتی بپردازیم.

میکسر تولید مواد شوینده بهداشتی از نوع استیل

در خط تولید مواد شوینده بهداشتی از میکسرهای استیل 304 استفاده می شود که استفاده از این نوع میکسر، برای راه اندازی یک خط تولید حداقلی لازم است. در یک مرحله بالاتر می توان از استیل 304 L استفاده کرد.

میکسرهای 304L دارای کربن کمتری نسبت به استیل 304 هستند، از همین رو ترجیحا کاربرد بیشتری دارند.

یک میکسر مناسب برای تولید انواع مواد شوینده بهداشتی مثل شامپو و مایع ظرفشویی و مواد دیگر، ویژگی های زیر را دارد:

  • مجهز بودن به گرمکن الکتریکی
  • قابلیت تنظیم دمای خودکار
  • وجود جوشکاری مگوتیک
  • استحکام مکانیکی
  • عدم وجود درز یا حفره روی بدنه میکسر
  • توجه به طراحی پره های میکسر؛ ارتفاع و ساختار متناسب پره در تناسب با ساختار میکسر.

در صورت نامناسب بودن ارتفاع پره ها، اختلاط مواد به شکلی کامل انجام نخواهد شد. طراحی نامناسب پره ها می تواند موجب جمع شدن مواد در زیر میل پره شود که این امر به سادگی اجرای صحیح فرمولاسیون را زیر سوال می برد.

  • امکان تخلیه کامل میکسر و شستشوی میسکر.
قدمی دیگر تا کارآفرینی
میکسر مواد شوینده قیمت

عدم تخلیه کامل میکسر تولید مواد شوینده نمی تواند تحقق فرمولاسیون بعدی را رقم بزند. به همین دلیل عمدتا طراحان بر این باور هستند که کف میکسر باید به شکل محدب طراحی شود.

چرا نمی توان در تولید مایعات شوینده بهداشتی از میکسر پلی اتیلن استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال به راحتی می توان مبحث جداره های میکسر پلی اتیلنی را مد نظر گرفت. جداره های این میکسر بستری کاملا مناسب برای رشد و تکثیر باکتری هایی است که به سادگی موجب فساد محصول می شود.

همچنین لازم است بدانید که میکسرهای پلی اتیلن فاقد درب ایزوله هستند، بنابراین امکان ورود آلودگی میکروبی به درون مخزن و مایع شوینده نیز بسیار بالاست.

علاوه بر این موارد باید این موضوع را در نظر گرفت که فرآیند تولید مواد شوینده بهداشتی عمدتا در رنج و بازه خاصی از دما صورت می گیرد. در صورتی که دما از این محدوده مشخص خارج شود (پایین تر بیاد) فرآیند صحیح اجرای فرمولاسیون، انحلال و اختلاط دچار مشکل می شود.

در چنین حالتی گرمکن الکتریکی متصل به بدنه می تواند موجب افزایش دما شود که در میکسر پلی اتیلن چنین امکانی وجود ندارد.

نکته آخر در باب عدم استفاده از میکسر پلی اتیلن در تولید مواد شوینده بهداشتی، بالا بودن ریسک آسیب پذیری این میکسر از نظر شکستگی و آسیب دیدگی بدنه و در نتیجه هدر رفت مواد به سبب این آسیب پذیری است.

در نتیجه…

با توجه به ویژگی های ذکر شده در باب میکسر تولید مواد شوینده بهداشتی که عمدتا در قالب مقایسه دو میکسر پلی اتیلن و استیل صورت گرفت، میکسرهای استیل را باید متناسب ترین میکسر برای تولید مواد شوینده بهداشتی دانست.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
کاربرد میکسر مواد شوینده چیست؟

در واقع بنا بر این مقاله، هر آنچه که یک فرمولاسیون دقیق از نظر شرایط اختلاط و دما نیاز داشته باشد، تنها از طریق میکسر استیل محقق می شود. عمده دلیل تحقق موضوع مذکور، مرتبط با جنس و ساختار کلی میکسر استیل است که هم بهداشتی است و هم از نظر کارایی، تطابق دقیق تری با شرایط تولید شوینده ها دارند.

اگر در فکر خرید میکسر استیل برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده هستید، این مقاله راهنمای خوبی است:

همه چیز درباره میکسر استیل

4.9/5 - (10 امتیاز)