در فرآیندهای صنعتی برای مخلوط کردن محلول ها و مواد مختلف در فشارها و دماهای متفاوت، از ماشین آلات مخصوصی استفاده می شود. میکسر استنلس استیل نام یکی از این ماشین ها است.

میکسرهای استنلس استیل بر حسب نوع و کاربردی که دارند دسته بندی می شوند. در واقع دسته بندی این ماشین آلات چه در نامگذاری عمومی و چه تخصصی بر پایه کارآیی یا سیستم ساخت آن ها است.

به طور واضح وقتی میکسری به نام استنلس استیل شناخته شده است، نام این میکسر اشاره به جنس این دستگاه دارد که از استیل بهره برده است. میکسرها بسته به کارآیی و نام گذاری های گوناگون، دارای انواع خاصی هستند.

در این بخش ما قصد داریم به توضیحی اجمالی در باب میکسر یا مخلوط کن استنلس استیل بپردازیم و چند نمونه از انواع آن را برای شما شرح دهیم. همراه ما باشید.

میکسر استنلس استیل با توجه به کاربری و انواع آن

همانطور که اشاره شده برای ترکیب یا مخلوط کردن مواد و محلول های گوناگون، لازم است که دستگاه یا ماشین آلات مخصوصی استفاده شود. این ماشین آلات می توانند بسته به اجزای اصلی خود، دارای تجهیزاتی نیز باشند.

نازل اسپری، سیستم پنوماتیکی، کنترلر PLC و سیستم های گرمایشی یا سرمایشی به همراه همزن از جمله تجهیزات هر نوع از میکسرهای استنلس استیل محسوب می شود.

در این میکسرها حتی گاها بر اساس نوع همزن می توان تفاوتی هایی را احساس کرد. به طور مثال برخی از همزن ها در نوع بیلچه ای یا پاروی پهن هستند و برخی دیگر تیغه ای طراحی شده اند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
دستگاه پرکن حجمی نیمه اتوماتیک چیست؟

میکسر استنلس استیل علاوه بر تجهیزات مذکور، دارای متعلقاتی است که به صورت سفارشی می توان آن را در اختیار مصرف کننده قرار داد. نردبان، ساید گلاس، پروژکتور، کنترل سطح الکتریکی، گوی CIP و مواردی دیگر، از جمله متعلقات سفارشی میکسرها محسوب می شوند.

در رابطه با پره های موجود در مخلوط کن استنلس استیل، انواع مختلفی وجود دارد که از آن ها می توان با نام های پره قایقی، دیسکی دندانه ای، لنگ دور تراش، هموژنایزر دندانه ای و غیره یاد کرد.

جالب است بدانید که تنوع میکسرهای استنلس، تنها به موارد ذکر شده محدود نمی شود. به طور مثال وجود یک همزن ثابت یا همزن متحرک (رفت و برگشتی) نیز می تواند در نوع میکسر، تفاوت هایی ایجاد کند.

همچنین سایز یا ابعاد مخزن میکسر یا خود میکسر، موضوعی است که ارتباطی مستقیم با نوع میکسر دارد. در ادامه به بررسی انواع میکسرهای استنلس استیل به طور دقیق تر خواهیم پرداخت.

انواع میکسرهای استنلس استیل

میکسر استنلس استیل به این منظور که اغلب در صنایع بهداشتی و غذایی استفاده می شود، از جنس استنلس استیل ساخته شده است.

در حقیقت این نوع از استیل، در برابر اصحطکاک و خوردگی ها، از خود مقاومت ویژه ای نشان می دهد. اما تمام ماجرای این میکسرها بسته به دما، فشار و شرایطی که لازم است مواد یا محلول ها حل شوند، به جنس میکسر یا تجهیزات آن محدود نمی شود.

بیایید در ابتدا نام چند نمونه از میکسرها را برای شما بگوییم تا کمی بعدتر به بررسی عوامل دیگر در نوع میکسرها بپردازیم:

  • میکسر جت
  • میکسر خلا
  • میکسر روتور استاتور با برش بالا
  • میکسر هموژنایزر
  • میکسر صنعتی برش بالا
  • صنعتی پارویی
  • میکسر سه شافته
  • میکسر استنلس صنعتی درام
  • میکسر صنعتی ساکن
  • میکسر مایعات
قدمی دیگر تا کارآفرینی
سود تولید عمده سفره یکبار مصرف

شرح مختصر برخی از مهم ترین میکسرهای مذکور را در ادامه توضیح خواهیم داد.

میکسر صنعتی درام

یک نوع میکسر استنلس استیل است که با کاربرد ترکیب مواد با گرانروی متوسط یا کم ساخته شده است. میکسر درام می تواند برای مخلوط کردن ذرات و مواد با اندازه های متفاوت مناسب باشد. این میکسر دارای یک محفظه استوانه ای شکل است که چرخیدن آن سبب فرآیند اختلاط می شود.

میکسر پارویی

نوعی از میکسرهای استنلس استیل است که به آن ریبون بلندر پارویی نیز گفته می شود. به دلیل استفاده از یک پاروی بزرگ در آن که حول یک محور افقی می چرخد، به این میکسر پارویی می گویند.

میکسر استیل ساکن

این مدل از میکسر استنلس استیل از تیغه های صاف و نواری شکل ساخته شده است. بدون حرکت بودن اجزای موجود در این میکسر، سبب شده است که نام ساکن برای آن در نظر گرفته شود. از نظر نگهداری و نظافت، این نوع از میکسر ، بسیار سهولت پذیر است. زیرا آرایش تیغه های آن به سادگی شکل گرفته است.

میکسر همونایزر

از این نوع میکسر به منظور ترکیب کامل مواد و شکستن آن ها در قالب تجزیه کامل استفاده می شود. محصولاتی چون شیر و خامه از جمله فرآورده های حاصل از فرآیندهای متشکل در این میکسر هستند.

میکسر برشی بالا

برای کاهش اندازه ذرات، همگن کردن انواع مواد جامد و مایع، انجام عمل تجزیه، پراکنده سازی و امولسیون سازی، استفاده از میکسر استنلس استیل برشی بالا، بسیار رایج است. این میکسرها برای انجام هر کدام از فرآیندهای ذکر شده، با سرعتی بسیار بالا کار می کنند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
قیمت میکسر استنلس استیل به چه عواملی بستگی دارد؟

جمع بندی

باید در نظر داشته باشید که صحبت از میکسر استنلس استیل و انواع آن، موضوعی است که گستردگی بسیاری دارد. همانطور که متوجه شدید، اکثر نام گذاری ها برای میکسرها، بر پایه تجهیزات یا کارایی آن ها است.

در واقع یک میکسر بر اساس آن چه که مصرف کننده صنعتی بسته به فعالیت خود مد نظر دارد، نام گذاری می شود. در اینجا ما سعی کردیم با شرح تجهیزات آشکار و موجود در یک میکسر، انواع مختلفی از آن ها را به شما معرفی کنیم. اگر به دنبال یک ماشین یا دستگاه مناسب برای صنعت خود هستید، بررسی دقیق هر کدام از انواع ذکر شده می تواند شما را در مسیر صنعت تان یاری کند.

شویا صنعت در کنار شماست تا بهترین میکسرها را برای صنعت خود تهیه کنید.

5/5 - (9 امتیاز)