داشتن یک راهنمای خط تولید مواد شوینده را باید یکی از مهم ترین موارد برای شروع کسب و کاری در این قالب دانست. در واقع از آنجایی که ممکن است طیف وسیعی از اطلاعات در باب راه اندازی یک خط تولید وجود داشته باشد، اطلاع از کلیت این اطلاعات و در اختیار داشتن یک راهنما می تواند بخش وسیعی از سردرگمی ها را حل کند.

یک راهنمای کامل و درست برای راه اندازی هر خط تولید، در وهله اول منوط به دانش و اصولی است که باید نظر گرفته شود. این اصول مواردی چون شناخت انواع خط تولید، شناخت اصول چینش ابزارآلات در خط تولید، بررسی ابزارآلات و مواردی از این دست را شامل می شود.

در این بخش ما سعی داریم با تکیه بر اطلاعات، اصول و قوانینی که وجود دارد یک راهنمای کامل به منظور ایجاد یک خط تولید مواد شوینده را در اختیارتان قرار دهیم. همراه ما باشید.

راهنمای خط تولید مواد شوینده بر اساس نوع شوینده تولیدی

در صنعت تولید مواد شوینده بر اساس محصول نهایی و ابزارآلاتی که موجود است و بیشتر بر پایه نوع محصول در این بخش، با شوینده های صنعتی و غیر صنعتی طرف هستیم.

  1. شوینده های صنعتی شامل موادی اسیدی و الکلی می شود که دارای درصد بالایی خورندگی هستند. استفاده از این شوینده ها برای موارد خاص است.
  2. شوینده های غیر صنعتی شامل موادی می شود که از آن ها با نام شوینده های گیاهی نیز می توان نام برد. این شوینده ها شامل انواع شامپو، مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و غیره می شود.

در حقیقت بسته به اینکه قصد داشته باشید چه نوعی از ماده شوینده را تولید کنید ممکن است با برخی از دستگاه های خاص مواجه شوید که در این باره توضیحات مفصلی را خواهیم گفت. اما به طور کلی در هر خط تولید مواد شوینده از موارد زیر استفاده می شود:

  • دستگاه یونیزه آب
  • مخزن ذخیره سازی سه لایه
  • پمپ خلاء
  • پمپ آب
  • میکسر
  • پمپ غلیظ کش
  • پر کن
  • میز پخش
  • لیبل زن

ماشین آلات و موارد مذکور در کنار سایر تجهیزات قابل استفاده، رایج ترین و مطرح ترین مواردی هستند که در هر خط تولید استفاده می شوند. گاها بسته به اینکه فرآیند تولیدی مرتبط با چه ماده ای باشد، جنس برخی از موارد مذکور تغییر می کند و یا اینکه برخی از این دستگاه ها به کل استفاده نمی شود.

به طور مثال برای تولید مواد شوینده صنعتی از میکسر پلی اتیلن و برای تولید مواد شوینده مصرفی یا گیاهی از میکسر استیل استفاده می شود. باید بخاطر داشته باشید که این تفاوت در بیشترین حالت مرتبط با جنس مخازن میکسرهای این خطوط تولید است. در باب میکسرها و موارد استفاده از آن در خطوط تولید در مسیر این مقاله، توضیحات مفصلی خواهیم داد.

راهنمای خط تولید مواد شوینده بر اساس نوع فرآیند

هنگامی که صحبت از نوع فرآیند در خطوط تولید می شود ما به طور واضح با همان مبحث صنعتی یا غیر صنعتی بودن نوع مواد طرف هستیم. در واقع این دسته بندی بر اساس عبارت «صنعتی» بهترین نوع دسته بندی و رایج ترین آن است. اما موضوع فرآیند علاوه بر این امر می تواند زوایای دیگری نیز داشته باشد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
راکتور استیل

برخی از مواد در مسیر تولید گاها لازم است که برای چندین بار متوالی در میکسرهای متفاوت مخلوط شوند. چنین امری در واقع بر اساس نوع مواد اولیه و محصول نهایی رخ می دهد که استفاده از تنها یک میکسر، محقق به تولید یک محصول نخواهد شد.

در مواردی نیز بر اساس همان معیار مواد اولیه و محصول نهایی، با فرآیندهایی طرف هستیم که میزان نیاز استفاده از غلیط کش ها را مطرح می کند.

به طور مثال برای تولید مواد شوینده الکلی از غلیظ کش استفاده نمی شود. زیرا این مواد به طور کلی دارای غلظت بسیار کمی هستند. در مقابل برای تولید شامپو در بیشتر خطوط تولید لازم است از مکنده های پر قدرت برای پر کردن مخزن نهایی استفاده شود.

با این حساب معیاری چون نوع فرآیند که بر اساس محصول نهایی نیز قابل بررسی است، یک معیار مهم در داشتن یک راهنمای خط تولید مواد شوینده است.

در ادامه به تشریح یک خط تولید متفاوت تر و پس از آن به بررسی ابزار آلات موجود در خطوط تولید به خصوص میکسرها خواهیم پرداخت.

خطوط تولید شامپو به عنوان خطی متفاوت در شوینده ها

تنوع موجود در تجهیزات مورد استفاده برای تولید شامپو یکی از مولفه های این خط تولید است. در واقع علاوه بر شامپو، انواع لوسیون ها و محلول های مخصوص سر و بدن در دسته متنوع ترین خطوط مواد شوینده هستند. به این صورت که ممکن است که برای هر محصول به طور جداگانه به خصوص در ابعاد وسیع، خطی جداگانه در نظر گرفته شود.

  • مخزن بارگیری یا ذخیره سازی اولیه
  • میکسرهایی با قابلیت هموژن سازی مواد
  • مخزن انتقال یا مخزن آرامش
  • میکسرهای دور پایین برای محقق شدن عمل خروج حباب های احتمالی
  • دستگاه های درب گذار اتوماتیک
  • لیبل زن

و سایر خرده ابزارآلاتی از این دست، در خطوط تولید شامپو بسیار مطرح هستند.

شاید جالب باشد بدانید که یکی از مشخص ترین تفاوت های این خط تولید نبست به خط تولید اصولی، صرفا به تفاوت در نوع پر کن است که به شکل تک نازلی به جای پر کن پنوماتیک استفاده می شود. سوای از این امر باقی تجهیزات ممکن است نسبت به سایر خطوط رایج در تولید مواد شوینده، پیچیده تر یا متفاوت تر باشند.

بهترین خط تولید مواد شوینده

فرقی نمی کند که خط تولید شما مرتبط با چه محصولی باشد، در مرحله اول راهنمای خط تولید مواد شوینده باید بدانید که توجه به اصول و موارد کیفیتی بسیار اهمیت دارد. در واقع با شناخت دقیق از روند فرآیند مرتبط با محصول خود و شناخت از ابزار آلات می توانید بهترین خط تولید را راه اندازی کنید.

یکی از نکات مهمی که می تواند منجر به محقق شدن بهترین خطوط تولید در شاخه تخصصی تولید مواد شوینده شود، توجه به کیفیت میکسر شوینده است.

به طور واضح، تمام و کمال یک خط تولید عالی را باید در میکسر آن خط تولید مشاهده کرد. البته این موضوع به این معنا نیست که سایر تجهیزات دارای اهمیت و تاثیرگذاری نیستند، اما تاثیری که یک میکسر مواد شوینده یا یک میکسر صنعتی شوینده می تواند ایفا کند، سایر اجزا به تنهایی قادر به انجام آن نیستد.

یک میکسر شوینده خوب میکسری است که از لحاظ موارد زیر بررسی شود:

  1. قدرت، توان و کیفیت کارایی موتور گیربکسی
  2. ساختار بدنه میکسر
  3. ساختار بدنه همزن میکسر
  4. ساختار و کیفیت اجزای داخلی اعم از پره، شفت و غیره
قدمی دیگر تا کارآفرینی
مزایا مخزن استیل

در ادامه با یک بررسی کلی درباره میکسرهای شوینده، به شما در تکمیل راهنمای خط تولید مواد شوینده از نظر کاربرد میکسرها کمک بیشتری خواهیم کرد.

میکسر عضوی موثر در سیستم تولید مواد شوینده

به طور کلی همانطورکه پیش تر اشاره شد، دو نوع میکسر از نظر ساختار جنس وجود دارد که این دو نوع می توانند صنعتی یا غیر صنعتی بودن مواد شوینده را تعیین کنند.

در اینجا قصد داریم به توضیحاتی فراتر از دسته بندی بر اساس جنس بپردازیم. دسته بندی زیر بیشتر مبتنی بر نگاه تکنولوژیک و صنعتی بودن ابزارآلات است.

انواع میکسر صنعتی شوینده

میکسرهای صنعتی مناسب برای تولید مواد شوینده به سبب توانایی بالایی که در ترکیب مواد دارند، هم بسیار پر استفاده هستند و هم انواع مختلفی از آن ها در بازار تولید شوینده رایج است.

  • میکسر پارویی (Paddle Mixer)
  • میکسر برشی بالا (High Shear Mixer)
  • میکسر خاص (Certain Mixer)
  • امولسیون (Emulsifier)
  • میکسر دسته ای (Batch Mixer)
  • میکسر ساکن (Paddle Static)
  • میکسر درام (Drum Mixers)
  • هموژنایزر (Homogenizer)
  • همزن مایعات (Agitator)

میکسرهای بالا به طور عمده با نام میکسر صنعتی شناخته شده اند. برخی از این موارد علاوه بر صنعت شوینده در صنایع دیگری اعم صنایع غذایی و دارویی نیز کاربرد دارند. تولید انواع امولسیون، سوسپانسیون و موادی با چگالی های خاص را باید مرتبط با هر یک از میکسرهای مذکور دانست.

نامگذاری میکسرهای صنعتی بالا، صرفا بسته به نوع کارایی، نوع شکل میکسر، نوع توان و غیره بوده است. به طور مثال میکسر امولسیون را باید صرفا مختص تولید مواد شوینده یا غیر شوینده ای با نام همین میکسر دانست.

انواع میکسر با توجه به جنس بدنه

میکسر پلی اتیلن شوینده، میکسر استیل شوینده، میکسر شوینده قیفی، میکسر شوینده بر پایه جداره، میکسر شوینده بر پایه تعداد لایه و انواع مختلفی از این دست را باید به عنوان طیف عظیم میکسرها در خط تولید شوینده دانست. در بین این موارد برخی به سبب ساختار خاصی که دارند، بیشتر مورد توجه کسب و کارها قرار گرفته اند.

به طور مثال میکسر شوینده قیفی یکی از انواع میکسرهایی است که برای موادی که دارای چگالی و گرانروی بالایی هستند، استفاده می شود. در واقع شکل قیفی مخزن این میکسر سبب شده است که برای تخلیه مواد به لوازم جانبی زیادی نیاز نباشد.

همچنین سوای از مبحث چگالی مایعات، این میکسرها برای تخلیه پودرهای شوینده تولید شده به شکل آسان نیز مورد استفاده هستند.

بهترین دستگاه میکسر مواد شوینده

با اشاره ای که در توضیح بهترین خط تولید داشتیم، متوجه شدیم که بهترین خط تولید مواد شوینده، خطی است که یک میکسر خوب داشته باشد. اما با توجه به انواع مختلفی که در رابطه با میکسرها مطرح شد، قطعا سوالی پیش می آید که کدام یک از این میکسرها مناسب هستند؟ برای پاسخ  به این سوال همراه ما باشید.

از نظر جنس به شکل شایعی میکسر استیل شوینده بسیار محبوب است. در واقع این جنس به نوعی بهترین محسوب می شود. اصلی ترین دلیل بهترین بودن این میکسر مرتبط با شرایط ویژه بهداشتی است که  فراهم می کند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
چرا نباید برای تولید مواد شوینده بهداشتی از میکسر پلی اتیلن استفاده کرد؟

در واقع لازم است بدانید که هیچ چیز سوای از مباحث تکونولوژیک و تجهیزات در تولید مواد شوینده نمی تواند مسئله بهداشت را کمرنگ جلوه دهد و یا اینکه نادیده بگیرد. به زبان واضح تر بهداشت که هدف تولید مواد شوینده است باید در خط تولید این مواد نیز به شکل کامل وجود داشته باشد.

با تفاسیر بالا شاید سوالی برایتان پیش بیاید که آیا میکسر پلی اتیلن شوینده، شامل موارد بهداشتی در مسیر خط تولید نیست؟! پاسخ به این سوال در قالب یک راهنمای خط تولید مواد شوینده بر اساس توضیحاتی که اینجا داده شده، کاملا روشن است!

بسته به نوع ماده ای که قصد دارید تولید کنید، می توانید یک خط تولید در نظر بگیرید. اما از آنجایی که مواد شوینده مصرفی، طیف وسیعی از تولید را در اختیار دارند، با این حساب کاربرد بیشتری نیز دارند. در این حالت میکسر استیل که برای تولیدات مناسب تر است، قطعا کاربردی تر به نظر می رسد. علت اصلی این کاربرد هم ماهیت و ویژگی های میکسر استیل است که نه بو و نه رنگ روی آن به جا نمی ماند.

آیا سوای از مبحث بهداشتی، پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه خواهیم گفت.

کدام پارامتر میکسرهای شوینده را بهتر نشان می دهد؟!

بدون شک هر وسیله صنعتی و یا هر خط تولیدی می تواند نقاط ضعف و نقاط قوتی داشته باشد. اما در رابطه با خود میکسرها، منحصرا فارغ از جنس میکسر، ما با پارامترهایی طرف هستیم که این پارامترها مستقلا به اجزای میکسر اشاره دارد.

یک میکسر به طور کلی از یک مخزن، یک الکتروموتور، یک گیربکس و یا یک الکتروموتور گیربکسی در کنار اجزایی چون پروانه، پره، شفت و غیره تشکیل شده است.

هر کدام از این اجزا می توانند دارای ویژگی هایی باشند که این ویژگی ها بسته به نوع فرآیند و تولید متفاوت هستند. به طور مثال در رابطه با مخزن میکسر، در صورتی که مخزن پلی اتیلنی باشد توجه به تعداد لایه های آن حائز اهمیت است. اگر مخزن استیل باشد توجه به تعداد جداره ها حائز اهمیت است.

در واقع هر چه تعداد لایه و جداره بیشتر باشد، میزان ایزوله بودن نسبت به شرایط بیرونی اعم از حرارت، دما، باکتری، جلبک و غیره نیز بیشتر خواهد بود.

در رابطه با پره ها و پروانه ها نیز توجه به ساختار و جنس استفاده شده برای تولید آن ها، به شدت در بهتر بودن میکسر نقش دارد. امروزه اکثر متخصصین در حوزه تولید میکسر و همچنین در حوزه ارائه راهنمای خط تولید مواد شوینده باور دارند که پره ها و پروانه هایی که به شکل نوین و علمی تر ساخته می شوند، کاربرد بیشتر و بهتری دارند.

به طور کلی در تعیین یک میکسر خوب برای خط تولید شوینده باید میکسری را در نظر گرفت که بتواند مواد را به درست ترین شکل با یکدیگر ترکیب کند. چنین امری منوط به با کیفیت بودن اجزای میکسر است. موضوع کیفیت علاوه بر موارد مذکور می تواند درباره سایر اجزای یک خط تولید و اجزای ریزتر آن نیز صدق کند.

خط تولید مواد شوینده ارزان یا دست دوم

یکی از موارد دیگری که اکثر افراد سعی دارند در هنگام راه اندازی خط تولید، آن را مد نظر قرار دهند، کاهش هزینه ها به میزان حداقلی است. البته که این کاهش هزینه نباید منجر به کاهش کیفیت محصول شود. سوالی که پیش می آید نیز مرتبط با همین امر است؛ چگونه می توان خط تولید با کیفیت و اما ارزان قیمت را راه اندازی کرد؟

قدمی دیگر تا کارآفرینی
خرید سفره یکبار مصرف و مزایای خرید آن

پاسخ این سوال در وهله اول وابسته به شناخت شما از خطوط تولید مواد شوینده است. یعنی لازم است که تمامی اجزا و روند تولید را به خوبی بشناسید. این شناخت می تواند به شما در خلاقیت آفرینی به منظور کاهش هزینه ها کمک کند. خرید خط تولید دست دوم یکی از این خلاقیت ها محسوب می شود.

برای راهنمای خط تولید مواد شوینده دست دوم می توان از دو روش اقدام کرد:

  1. خط تولیدی را به صورت یک جا خریداری کنید.
  2. اجزای مختلف دست دوم یک خط تولید را جداگانه خریداری نمایید.

در روش اول ممکن است به طور کلی با یک کاهش قیمت قابل توجه مواجه شوید؛ اما در این حالت باید توجه داشته باشید که سلامت تمامی اجزا، تایید شده باشد.

گاها ممکن است کاهش قیمت زیاد، علتی چون اصطلاک بالای ابزارآلات را به همراه داشته باشد. در روش دوم نیز شما می توانید هر اجزا را بسته به خوش قیمتی و کیفیت بالا خریداری کنید. یکی از رایج ترین خریدها در قالب اجزای خط تولید دست دوم، خرید میکسرها و مخازن دست دوم است.

نکاتی برای خرید خط تولید یا اجزای خط تولید دست دوم

  1. توجه به سال ساخت و مدت زمانی که از دستگاه مورد نظر استفاده شده است.
  2. شیوه استفاده قبلی از دستگاه چگونه بوده است؟ به طور مثال آیا مخزن تنها مختص تولید شامپو بوده است یا خیر؟!
  3. بررسی سابقه تعمیر هر کدام از اجزا.
  4. بررسی سابقه آسیب، شکستگی و غیره.
  5. آیا خط تولید یا اجزای آن نیاز به تعمیر یا بازسازی مجدد دارد؟

و در کل توجه به مجموعه سوالاتی که تعیین کننده میزان کیفیت و عوامل تاثیر گذار روی قیمت هر یک از ابزارآلات است.

در پایان…

به عنوان یک راهنمای خط تولید مواد شوینده در این بخش سعی کردیم نکات اصولی و مهم را برایتان شرح دهیم. نکاتی که به ترتیب چینش ابزارآلات و تفاوت آن ها در خط تولید اشاره داشت.

همچنین سعی ما بر این بود تا با تفکیک دو دسته از مواد شوینده به صورت مواد الکلی و مصرفی، به شما در شناخت بهتر این خطوط تولید کمک کنیم.

یکی از نکات قابل توجه در این بخش، شناخت انواع میکسرهای مورد استفاده در صنعت تولید شوینده بود. نوع میکسرها در واقع تعیین کننده نوع فرآیند و محصولی است که قصد راه اندازی آن را دارید. با این حساب تنها کافی است میکسری مناسب در اختیار داشته باشید تا در کنار سایر اجزای یک خط تولید، محصولی با کیفیت را تولید کنید.

در پایان لازم به ذکر است که ما در شویا صنعت به عنوان تولید کننده و فروشنده انواع مختلف اجزای خط تولید اعم از انواع میکسر، انواع مخزن همواره آماده ارائه خدمات به شما صنعتگران عزیز هستیم. برای بهره مندی از خدمات شویا صنعت، تنها کافی است با ما تماس برقرار کنید.

امتیاز دهید