دستگاه پرکن مایعات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ماشین آلات پرکن از طریق صنایع برای هر نوع ظروف همچون بطری قابل استفاده می باشند. ما می خواهیم اینبار در رابطه با دستگاه پرکن مایعات صحبت نموده و ببینیم چه مزایا و کاربردی می تواند به همراه داشته باشد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

یکی از پرکاربردترین پرکن ها، دستگاه پرکن مایع ظرفشویی می باشد که در مورد آن در مقاله ای دیگر مفصلا صحبت شده است اما پرکن های مایعات در صنایع دیگر نیز کاربرد دارند. از صنایعی که از این مدل ماشین آلات استفاده می نمایند می توان به:

  • محصولات دارویی
  • غذا و نوشیدنی: سس، لبنیات، نوشیدنی، کنسرو و …
  • محصولات مربوط با رنگ
  • مواد شیمیایی صنعتی
  • بسته بندی
  • کارخانه های تقطیر و …

دستگاه پرکن مایعات چیست؟

دستگاه پرکن مایعات به عنوان یک دستگاه پرکاربرد و منحصربه فرد در صنعت به حساب می آید. با کمک این دستگاه می توان انواع مختلفی از مواد را با کمک این دستگاه ها در درون ظرف های مخصوص، بسته بندی نمود.

دستگاه پرکن مایعات به شکل اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی، زمان بسته بندی ظروف مایعات را می تواند با دقت بالایی انجام دهد.

برخی از مدل های این دستگاه عملکرد نیمه اتوماتیک داشته. پس در بعضی از موارد دخالت نیروی انسانی احتیاج خواهد بود، ولی با این همه دستگاه پرکن مایعات به منظور کاهش استفاده از نیروی انسانی و افزایش دادن کیفیت بسته بندی در صنعت می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

انواع دستگاه پرکن مایعات

طراحی دستگاه به طور خاصی به فرد برای انجام وظایف خاص و همچنین محصولات خاص طراحی شده کمک شایانی می نماید. به غیر از این، دو دسته اساسی در اینباره وجود داشته که این نوع ماشین ها را به آن‌ صورت تقسیم می نمایند: دستگاه‌های پرکن تولید خودکار و دستگاه های پرکن نیمه خودکار.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
خط تولید با 200 میلیون | راهنمای کامل خط تولید سفره و نایلون یکبار مصرف

احتیاج به دستگاه پرکن در هر صنعتی با انواع متفاوتی از این نوع ماشین آلات در جهان کاملاً امروزه برآورد می گردد. رایج ترین ماشین ها به این شرح می باشد:

پرکننده سریز

دستگاه سریز بیشتر در جهت ساخت بطری های کوچک در صنایع متفاوت استفاده می گردد. راه اندازی و تمیز نمودن دستگاه های ساده پرکن سریز آن را به منظور صنایعی که احتیاج به خرید ظروف در داخل انبوه دارند ایده آل می نماید. این نوع ماشین ها که با کنترل فناوری تولید گردیده اند فواره ای در عملیات هایی که احتیاج به پر نمودن شیشه دارند، می گردند.

پرکننده با وزن

به طور معمول در صنایعی که محصولات آنها با وزن بسیاری استفاده می گردند می شود، دستگاه پرکن وزن خالص یک دستگاه ترازو می باشد که می تواند به طور تقریبی هر نوع کار را بر اساس وزن را انجام نماید. این ماشین ها به طور عمومی به منظور پر نمودن سطل ها استفاده می گردند و می توانند کارهایی از آنها بر می آید که احتیاج به اندازه گیری وزن های حجیم، وزن‌های کوچک و هر چیز دیگری دارد.

پرکننده گرانشی تایم

پر کننده گرانشی تایم به بهترین وجه توسط شرکت هایی استفاده می گردد که محصولات اصلی آنها از مایعات بدون ذرات و بسیار رقیق تشکیل گردیده است که کیفیت آنها به علت تغییرات جوی تغییر دما تغییر نخواهند کرد. صنایع شیمیایی نمونه کاملی از استفاده نمودن از ماشین های پرکننده گرانشی می باشند، چرا که آنها به خوبی این نوع مایعات را مدیریت می نمایند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
مراحل خط تولید دستمال کاغذی

این نمونه ها تنها از ده ها انواع ماشین های پرکننده می باشند که برای صنایع در سراسر جهان قابل استفاده هستند. این ماشین ها به گونه ای طراحی و تولید شده اند که مطمئن گردید محصول شما به منظور خرید در کارآمدی و سریعترین زمان ممکن می تواند در دسترس باشد.

  • دستگاه پرکن ثقلی زمانی
  • دستگاه پرکن مایعات رقیق
  • دستگاه پرکن مایعات پمپی یا لودسلی
  • دستگاه پرکن مایعات خطی اتوماتیک
  • دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی

ماشین پرکن مایعات اتوماتیک

اتوماسیون در زمان بسته بندی مزایای بسیاری برای شرکت بسته بندی ایجاد می نماید. پرکننده مایع محصول اتوماتیک را از یک مخزن نگهدارنده به بطری های انتظار یا دیگر ظروف بدون احتیاج به تعامل اپراتور در فرآیند هر چرخه پر می نماید.

در اتوماسیون فرآیند پر نمودن، یک شرکت می تواند این انتظار را داشته باشد که عملیات بسته بندی را از طریق مختلف، آن را بهبود بخشد این موارد عبارتنداز:

پرهای قابل اعتماد و سازگار

استفاده نمودن از پرکننده خودکار عدم قطعیت را از زمان پر نمودن حذف می نماید. چه به دنبال یک پر کردن سطح، یک پر کردن حجمی بسیار دقیق و چه با استفاده از بعضی معیارهای خاص دیگر، دستگاه اتوماتیک تضمین می نماید که هر چرخه به همان شیوه تکمیل گردد.

قابلیت اعتماد و سازگاری که به سادگی با پر نمودن بطری ها یا ظروف دستی قابل دستیابی نخواهد بود، با کمک ماشین مناسب برای هر پروژه به آسانی قابل دستیابی می باشد.

سرعت

زمانی که تقاضای تولید به سطح معینی رسید، استخدام نیروی دستی به منظور تکمیل نمودن هر بطری غیراصلی می گردد. احتمالاً بارزترین مزایای استفاده کردن از ماشین آلات بسته بندی اتوماتیک، توانایی سرعت ماشین آلات را افزایش می باشد. استفاده کردن از سرهای پرکننده متعدد همراه با اصل پر نمودن مناسب و نوار نقاله های برقی منجر می گردد که تولید نه تنها سریع تر انجام گردد، بلکه دائماً اجرا خواهد شد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
کار فنی در منزل | راه اندازی یک کسب و کار در منزل

تطبیق پذیری از مزایای دستگاه پرکن اتوماتیک مایعات

بیشتر شرکت ها از چندین بطری به منظور یک محصول استفاده می نمایند. تعدادی از شرکت ها هم چندین محصول را اجرا می نمایند. در بیشتر موارد، یک پرکننده مایع منفرد را می توان به منظور رسیدگی به محصولات بسته بندی شده و تمام بطری ها  توسط یک شرکت تولید نماید.

بعضی از ماشین ها از تنظیمات ساده ای به منظور تغییر دادن از یک بطری یا محصول به بطری دیگر استفاده می نمایند، در حالی که بعضی دیگر امکان دارد به زمان بیشتری به منظور تعویض احتیاج داشته باشند، جایی که ویسکوزیته محصول یا اندازه بطری از یکی به دیگری بسیار متفاوت می باشد.

سهولت استفاده از دیگر مزایای دستگاه اتوماتیک

تقریباً تمام ماشین های پرکننده خودکار به یک PLC و رابط اپراتور آسان مجهز می باشد. این رابط از یک صفحه نمایش لمسی استفاده می نماید که به اپراتور این اجازه را خواهد داد تا زمان ها و مقادیر متفاوت لازم به منظور تکمیل هر چرخه وارد نماید.

پس از وارد نمودن اعداد، یک صفحه دستور العمل اجازه خواهد داد تا همان اعداد حفظ گردد. در آخر اپراتور به سادگی بایستی شماره دستور غذا را در رابط وارد نماید، هرگونه تنظیمات فیزیکی (ریل نقاله، ارتفاع سر پر و …) را انجام دهد و پس از آن دستگاه را در حین کار نظارت نماید.

پتانسیل رشد دستگاه پرکن اتوماتیک مایعات

ماشین های بسته بندی اتوماتیک می توانند با در نظر گرفتن آینده تولید گردند. به عبارتی، ماشین فوراً نباید به حداکثر ظرفیت تولید گردد. افزودنی های ساده به ماشین های پرکننده، همچون سر پرکننده اضافی، به تجهیزات این اجازه را می دهند تا با کسب و کار رشد نمایند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
درامد خط تولید مواد شوینده | بررسی سود فروش مواد شوینده و بهداشتی

قیمت دستگاه پرکن مایعات

در رابطه با قیمت دستگاه پرکن مایعات باید بگوییم که بسته به نوع مدل های متنوعی که دارد و همچنین اندازه، ابعاد، توان دستگاه و … می تواند متفاوت باشد.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ و رقیق از نظر عملکرد با یکدیگر متفاوت می باشند و به همین خاطر قیمت خرید آن ها هم با یکدیگر متفاوت می باشد. پس مشتری در زمان خرید بایستی ابتدا به معیارهای مورد نظر خود توجه نموده و با بودجه مناسبی که دارد می تواند بهترین دستگاه پرکن مایعات را انتخاب و خریداری نمایند.

5/5 - (3 امتیاز)