آشنایی با پرکن مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی یکی از پرمصرف ترین شوینده هایی است که در هر خانه ای از آن استفاده می شود. از همین رو تولید بهداشتی و دقیق این مایعات بسیار مهم است. پرکن مایع ظرفشویی یکی از دستگاه هایی است که در تحقق بهداشتی شدن فرآیند تولید این مایعات نقش مهمی دارد.

لازم است بدانید دلیل اصلی تاکید بر بهداشتی بودن روند تولید مایعاتی چون مایع ظرفشویی یا مایع دستشویی مرتبط با نقشی است که در سلامت افراد ایفا می کند. از طرفی دیگر از آنجایی که بیشتر مصرف کنندگان مایع ظرفشویی بانوان هستند، به سبب احتمال وجود حساسیت، دقت به شرایط تولید بسیار مهم است.

در این بخش ما قصد داریم به نکاتی مهم در رابطه با پرکن های مایع ظرفشویی در صنایع تولیدی این مایعات بپردازیم. اطلاع از نکات و عملکرد اصلی و صحیح این دستگاه از جمله مواردی است که هر تولید کننده باید مد نظر داشته باشد.

پرکن مایع ظرفشویی دستگاهی برای پیشگیری از هدر رفتن احتمالی

مسیر تخلیه مواد از میکسرها و مخزن ها در ظرف های مخصوص مایعات ظرفشویی به منظور ارائه به مشتری، دارای نکات مهمی است. یکی از مهم ترین این نکات استفاده از ابزار آلاتی است که به بهترین شکل مایع مورد نظر را تخلیه کند. علاوه بر این سرعت تخلیه نیز دارای اهمیت بسیاری برای خط تولید است. زیرا سرعت پایین می تواند در روند تولید وقفه هایی غیر منطقی ایجاد کند.

در گذشته که عموما تولید مایعات ظرفشویی و دستشویی با استفاده از روش های سنتی صورت می گرفت، عمل ریختن مایعات در ظروف مختص مشتری نیز به صورت دستی انجام می شد. انجام فرآیند به صورت دستی، عامل واضح برای کاهش سرعت و همچنین هدر رفت بخش زیادی از مایعات بود که به نوعی موضوع به صرفه بودن تولید را، هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده زیر سوال می برد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
100 ایده برای پولدار شدن | ایده هایی برای تغییر مسیر زندگی

در واقع استفاده از پرکن مایع ظرفشویی در انواع مختلف بسته به کارایی های گوناگون به منظور جلوگیری از هدر رفتن مواد، در صنایع مختلف رایج شد.

اما شاید سوال پیش بیاید که دستگاه های پر کن، چگونه عمل می کنند؟! در ادامه به تشریح عملکرد این دستگاه در خط تولید خواهیم پرداخت.

عملکرد پرکن های مایع ظرفشویی

عموما دستگاه های پرکن مجهز به یک یا چند نازل هستند که تعداد این نازل ها بر اساس ظرفیت دستگاه می تواند متغیر باشد. با استفاده از این نازل ها، می توان تعداد زیادی ظرف را در یک زمان مشخص پر کرد. عموما این پر کردن به صورت تک نازل، دو نازل و غیره صورت می گیرد و جالب است بدانید که امکان استفاده از 10 نازل به طور همزمان نیز وجود دارد.

نحوه استفاده از پرکن مایع ظرفشویی به این صورت است که ظرف ها روی نقاله قرار می گیرند و دهانه ظرف روی نازل می چسبد. پس از این قرارگیری که باید کاملا دقیق باشد، مایعات با یک حرکت پیستونی به سمت خروجی حرکت می کنند و داخل طرف پمپاژ می شوند. در واقع این فرآیند همان نکته ای است که موجب جلوگیری از هدر رفتن و افزایش سرعت تخلیه می شود.

در نازل هایی که برای پرکن ها تعبیه شده است، به صورت جداگانه یک سیلندر یا محفظه نیز تعبیه شده است که باعث حرکت پیستون در داخل آن می شود. در لبه پیستون های نیز یک شیر وجود دارد که با دارا بودن حالتی چند جهته، مسیر حرکت را مشخص می کند. در واقع یکی از عواملی که سبب پر قدرت بودن فرآیند پرکن می شود، وجود چنین مکانیزمی با استفاده از سیلندر و پیستون است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
دستگاه پرکن مایعات رقیق ثقلی چه کاربردی دارد؟

جالب است بدانید که با توجه با مکانیزم بالا، به زبان ساده روند تخلیه مواد و پرکردن آن درون ظروف به این صورت است که پس از اتمام کار و پر شدن تمامی ظرف ها، سیلندر تخلیه شده و پیستون به عقب می رود. در این حالت نوعی خلاء ایجاد می شود که این خلاء برای دور بعدی پر کردن، قابل استفاده است.

مزیت های پرکن مایعات ظرفشویی بر اساس قابلیت ها

  • توانایی پر کردن انواع ظرف و بطری
  • توانایی تولید در انواع و ظرفیت های مختلف
  • توانایی کاربری به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
  • دارای استحکام و عمر بالا
  • کاهش هزینه مرتبط با نیروی انسانی و زمان تولید
  • نصب و راه اندازی آسان
  • قابلیت تعمیر و نگهداری با هزینه های پایین
  • دارای پمپ پنوماتیک بسته به انواع مختلف
  • توانایی پشتیبانی از سیستم PLC
  • سرعت عمل بالا یا امکان تنظیم سرعت
  • سادگی در قرار گرفتن نازل ها روی بطری یا ظروف، با حداقل ترین امکان اتلاف
  • قابل تولید در شرایط بهداشتی و ارگانیک

در نتیجه…

اگر به دنبال سرعت عمل و کاهش احتمال هدر رفتن مواد یا مایعات در طول تخلیه محصول نهایی به ظروف مورد نظر هستید، پرکن مایع ظرفشویی یا دستشویی بهترین دستگاه برای این کار هستند.

نکته ای در باب پرکن ها وجود دارد که مرتبط با سیستم تولید بهداشتی آن است که بر اساس شرایط بازار، عموما خرید پرکن ها با قیمت های پایین، خریدی پر ضرر است. از همین رو اکثر متخصصین و مهندسان به منظور تولید مواد شوینده در قالب حرفه ای، توصیه به خرید پرکن های با کیفیت و در نتیجه قیمت بالا می کنند. این موضوع ارتباط مستقیمی با کیفیت محصول نهایی و کاهش هدر رفتن دارد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
بررسی قوانین و مقررات مربوط به خط تولید سفره یکبار مصرف

برای اطلاعات بیشتر در زمینه انواع پرکن و قیمت های آن ها، کافی است با ما در شویا صنعت تماس برقرار کنید. ما بهترین و مناسب ترین محصولات را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

5/5 - (3 امتیاز)