ساپورت و پایه مخازن پلی اتیلن یکی دیگر از اجزای مهم و جانبی این مخازن محسوب می شود. در واقع باید بخشی از کیفیت و کارایی مخزن های پلی اتیلن را مرتبط با پایه این منبع های ذخیره سازی دانست.

اگر در رابطه با چگونگی نصب و نگهداری از مخازن پلی اتیلن به دقت اطلاع داشته باشید، متوجه می شوید که نقش ساپورت و پایه چه اهمیتی دارد. محافظت و بالا بردن کارایی مخازن در هنگام نگهداری و حین تخلیه مواد مورد نظر، یکی از کاربردهای اساسی ساپورت و پایه ها محسوب می شود.

باید در همین ابتدا به این موضوع توجه داشت که هر مخزن، نیازمند ساپورت و پایه مخصوص به خود است. با این حساب بهتر است به جای آجر و مواردی که خطر آفرین و آسیب زا برای مخزن هستند، از پایه و ساپورت مناسب استفاده کنید.

در این بخش ما به بررسی پایه ها در مخازن پلی اتیلن خواهیم پرداخت و با کارایی دقیق آن آشنا خواهیم شد.

کاربرد پایه مخازن پلی اتیلن

بیایید قبل از آن که به جزییات پایه در مخزن پل اتیلن بپردازیم، به کاربرد آن توجه کنیم. طبق قوانین فیزیکی و قوانین مرتبط با جاذبه و فشار مایعات، یکی از دلایل استفاده از پایه قابل توجیح است. بر اساس قوانین مذکور، برای اینکه جریان سیالیت یا خروج ماده از مخزن به سرعت امکان پذیر شود، ارتفاع می تواند نقش مهمی داشته باشد. برای توضیح بهتر به مثال زیر توجه کنید.

یک مخزن افقی را در نظر بگیرید که مقداری آب درون آن وجود دارد. این آب به آرامی در حال تخلیه شدن است. اگر این مخزن را بلند کنیم و در حالت عمودی قرار دهیم، بدون شک سرعت تخلیه آب بیشتر خواهد شد. قانون فشار مایعات و جاذبه به این امر کمک می کند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
صفر تا صد تولید ابر و اسفنج

اما باید توجه داشت که استفاده از پایه مخازن پلی اتیلن در رابطه با ایجاد ارتفاع، کوچک ترین کاربرد این اجزای مهم محسوب می شود. در واقع مهم ترین کاربردی که ساپورت و پایه مخزن پلی اتیلن انجام می دهد، محافظت از بدنه یا سطح زیرین مخزن است. به خوبی می دانید که هر گونه ضربه و خوردگی از سوی کف زمین، می تواند موجب آسیب به مخزن شود. از همین رو استفاده از پایه و ساپورت می تواند برای مخزن واجب باشد. در ادامه به توضیحات بیشتری در این باب خواهیم پرداخت.

انواع پایه و ساپورت برای مخازن پلی اتیلنی بر اساس ظرفیت

با توجه به استانداردهای عمومی بر اساس ظرفیت مخزن، برای آن ها پایه و ساپورت در نظر گرفته می شود. در واقع وزن مخزن و مواد داخل آن تعیین کننده نوع پایه است. فرض کنید که یک مخزن با ظرفیت 500 در اختیار داشته باشید و توان پایه بیشتر از 300 نباشد، این پایه نه تنها محافظ خوبی نیست، بلکه یک خطر برای مخزن محسوب می شود.

به طور کلی بر اساس استانداردهای رایج و تاییدیه های آمریکایی، چهار نوع ظرفیت برای پایه مخازن پلی اتیلن در نظر گرفته شده است. این چهار نوع ظرفیت در بازه 90 گالن الی 500 گالن قرار دارد. لازم به ذکر است که هر  گالن معادل 3.78 لیتر است. با این حساب بازه مناسب برای تولید پایه برای مخازن برابر است با 340 لیتر الی 1892 لیتر.

این ظرفیت ها نیز به شرح زیر است:

  1. بازه 90، 120 و 150 گالن
  2. بازه 200 و 250 گالن
  3. بازه 275 الی 330 گالن
  4. بازه 360، 440 و 500 گالن
قدمی دیگر تا کارآفرینی
اتصالات فلنجی و فیتینگ مخازن پلی اتیلن

انواع پایه و ساپورت بر اساس جنس و شکل پایه ها

به طور کلی از سه جنس: انواع پلاستیک های فشرده، فلز و پلی اتیلن برای ساخت ساپورت و پایه مخازن پلی اتیلن استفاده می شود.

عموما در طراحی مخازن افقی در برخی مخزن ها، قسمتی برای قرار گیری روی سطح در نظر گرفته می شود. این قسمت مکعبی شکل در این نوع از مخازن نمی تواند به عنوان یک پایه حتمی تلقی شود.

پایه هایی که برای مخازن پلی اتیلن استفاده می شود، با توجه به میزان چگالی مواد قابل استفاده در مخزن، می تواند از جنس فلز و یا خود پلی اتلین باشد. در ایران عموما پایه های فلزی و ساپورت هایی از این دست بسیار رایج است. همچنین نمونه هایی از پایه و نردبان های فلزی سر هم شده برای مخازن عمودی وجود دارد که بر اساس ظرفیت مخزن، می توان آن ها را بر اساس قالب مخزن تولید کرد.

پایه و ساپورت مناسب برای مخازن پلی اتیلن

به عنوان حسن ختام باید ذکر کنیم ساپورت و پایه مخازن پلی اتیلن زمانی می تواند مناسب باشد که تمام جنبه های نصب در نظر گرفته شده باشد. از وظایف عمده یک پایه مناسب این است که بتواند وظیفه سنگین بودن مخزن را به دوش بکشد. بعد از این وظیفه مهم، مقاومت در برابر ضربات، دما و همچنین مقاومت در برابر نور یکی از موارد مهم درباره پایه های مناسب و استاندارد است. لازم است بدانید در محیط هایی که وضعیت آب و هوایی به گونه ای است که امکان رشد جلبک بر اساس رطوبت وجود دارد، بهتر است از مقاومت در برابر جلبک در رابطه با پایه و ساپورت مخزن مطمئن شوید. این گیاهان شاید در ظاهر مضر نباشند اما به مرور می توانند مخزن آب را تخریب کنند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
طراحی دستگاه پرکردن مایعات

در آخر برای اطلاعات بیشتر درباره طرح ها و ساختار پایه مخازن پلی اتیلن کافی است با ما در شویا صنعت ارتباط برقرار کنید. ما در کنار شما هستیم تا بهترین خدمات را به شما ارائه دهیم.

امتیاز دهید