در صنایع نفت و گاز و حتی در مصارف عمومی یا خانگی امروزه، ساخت مخازن آهن و استیل دوجداره بسیار رایج است. استفاده از مخازن مذکور، بسته به مصرف برای آب یا مواد شیمیایی، می تواند دارای طرح ها و انواع مختلفی باشد. از مخازن آهن و استیل دو جداره در صنعت نیرو بسیار استفاده می شود که در دو دسته شامل سقف ثابت و سقف شناور قابل طراحی و ساخت است. نکته ساخت و تولید مخازن آهن و مخازن استیل دو جداره در موارد استفاده از مواد مختلف، این است که منبع فشاری زیادی را متحمل نشود و یا شرایط سمی و آتش زا رخ ندهد. اما مطلب فقط به آنچه گفته شد محدود نمی شود. ما در این بخش قصد داریم به بررسی ساخت این مخازن بپردازیم.

تعریفی از مخازن آهن و استیل دوجداره

مخزن های آهن و استیل دو جداره، دارای ساختی قابل ارتقا هستند که می تواند بسته به نیاز مقادیر متفاوتی از حجم مایع را در خود نگهداری کنند. مایع جمع آوری شده در این مخازن، می تواند هر مایعی در نظر گرفته شود. از آب گرفته تا روغن و سایر مواد شیمیایی.

به طور کلی ظرفیت این مخازن با توجه به کاربردها و صنایعی که قرار است از آن ها استفاده شود دارای ابعادی به شرح زیر هستند:

  • 3 در 3
  • 5 در 5
  • 7 در 7
  • 9 در 9

البته به جز مقادیر بالا، برخی از تولید کنندگان مخازن آهن و استیل دوجداره می توانند آنها را در قالب سفارشی نیز بسازند. بیایید در ادامه به ساختار کلی این مخازن پر کاربرد بپردازیم.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
برای خرید میکسر مواد شوینده به چه فروشنده ای اعتماد کنیم؟

قطعات و ساختار کلی مخزن های آهن و استیل دو جداره

از نظر کلی مخزن های استیل از 3 بخش اصلی تشکیل شده اند:

  1. دیوار مخزن
  2. تانک مخزن
  3. دریچه مخزن

برای ساخت این مخازن همانطور که از نامشان پیداست، از آهن استفاده می شود. به منظور دقیق برای ساخت قالب های بالا و پایین مخازن، مهم ترین عنصر استفاده از آهن است. علاوه بر این، در چهار قسمت کناری، بالا و پایین این مخازن بر اساس اندازه گیری ها، بلوک هایی پر می شود.

از نکات مهم در ساخت مخازن آهن و استیل دوجداره این است که تا وقتی که کادر بلوکی دیواره آسیب نبیند یا دست خورده نشود، امکان وجود سوراخ در مخازن پیش نمی آید و مخزن توخالی تلقی می شود.

انواع مخزن های آهن و استیل

به طور کلی مخازن آهن و استیل در نوع های تک الی سه جداره ساخته می شود که در واقع این انواع ساخت، بسته به سیستم توزیع در نظر گرفته شده است. به این معنا که در مخازن مذکور می توان محصول ورودی و خروجی را بسته به ظرفیت های مختلف، توزیع و نگهداری کرد.

اما در رابطه با مخازن آهن و استیل دوجداره که موضوع بحث این مقاله است باید گفت که نوع کویل دار و دو جداره آن یکی از انواعی است که به منظور استفاده در ساختمان ها وجود دارد. در ساختمان ها برای تامین آب گرم از نوع کویل دار استفاده می شود که هم می تواند به عنوان مبدل حرارتی عمل کند و هم می تواند منبع مناسب برای ذخیره آب گرم محسوب شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
مخزن پلی اتیلن مکعبی

نکته بهداشتی و مبتنی بر استاندارد در مخازن کویل دار این است که جنس گالوانیزه نیز در این منبع ها وجود دارد. این جنس به صورت یک لایه، مخزن را پوشانده است. در قسمت بیرونی لایه، آب موتور خانه گردش می کند و در داخل، آب سرد وارد می شود که پس از گرم شدن به سیستم لوله کشی ساختمان منتقل خواهد شد.

ساختار منبع کویل دار

منابع کویل دار به عنوان  مخازن آهن و استیل دوجداره شامل یک لوله و یک مبدل هستند که پوسته یا لایه در آن به عنوان مخزن و کویل به عنوان لوله در آن عمل می کند.

اشکال متفاوتی برای ساخت این مخزن وجود دارد از جمله:

  • ایستاده
  • افقی
  • عمودی

در واقع بنا بر شکلی که موتورخانه و ساختمان آن طراحی شده است، می توان از اشکال مورد نظر مخازن کویل دار استفاده کرد.

جالب است بدانید که به طور کلی دو نوع جنس برای مخازن کویل دار وجود دارد که عمده مصرف را گالوانیزه به خود اختصاص داده است. جنس دیگر آن، جنس مسی است. به طور واضح، گالوانیزه از نظر بهداشت خود را به خوبی اثبات کرده است و جنس مسی از نظر راحتی در ساخت و انتقال آسان حرارت برای گرم کردن یا گرم نگه داشتن آب، نقش خوبی ایفا می کند.

سوراخ شدن مخزن های آهن و استیل دو جداره

این موضوعی طبیعی است که هر وسیله ای پس از مدت زمانی، دچار خرابی خواهد شد که یا نیاز به تعویض داشته باشد و یا لازم باشد که تعمیر شود. منبع های دو جداره نیز از جمله وسایل یا تجهیزاتی در نوع ساختمانی یا  غیر ساختمانی هستند که پس از مدتی احتمال پوسیدگی و سوراخ شدن در آن ها وجود دارد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
بهترین شغل های 10 سال آینده ایران | بررسی عوامل موثر بر آینده شغلی در ایران

با استفاده از جوشکاری می توان مدت دوام مخازن را به دو تا سه ماه افزایش داد. اما نکته ماجرا این است که اگر میزان خرابی منبع بالا باشد، نیاز به تعویض در آن حتمی است. عمده قسمتی که در مخازن آهن و استیل دوجداره دچار سوراخ و پوسیدگی می شود، باید به قسمت بالای عدسی های مخزن مرتبط دانست. برخی از تولید کنندگان حرفه ای در زمینه تولید مخزن آهن با بالا بردن ضخامت ناحیه عدسی، به عمر این مخازن می افزایند.

در آخر…

اگر به دنبال یک سیستم نگهداری و گرمایش نسبی در ساختمان هستید، مخازن آهن و استیل دوجداره می توانند یک انتخاب مناسب باشند. همچنین این مخازن در صنعت نیرو نیز بسیار قابل استفاده هستند و می توان برای نگهداری مواد مایع، سوای از آّب، همانند روغن و سایر مواد شیمیایی از آنها بهره جست.

مهم ترین نکته تولید و ساخت مخزن های آهن و استیل دو جداره این است که باید به جنس آن ها توجه ویژه ای داشت. زیرا احتمال سوراخ شدن در آنها پس از طی مدت زمانی وجود دارد. برخی از تولید کنندگان بنا بر سفارش مصرف کننده یا مشتری، می توانند با ضخیم سازی بخش عدسی بالای مخزن از پوسیدگی زود هنگام آن جلوگیری کنند.

امتیاز دهید