تجهیزات مورد نیاز برای حفاری چه تجهیزاتی هستند؟

به منظور مطالعه بر روی خاک و ژئوتکنیک احتیاج به تجهیزات حفاری می باشد. با گسترش پیدا کردن علم و فناوری و پیشرفت های که در ساخت و طراحی تجهیزات و ادوات در صنعت ساختمان و … انجام پذیرفته انواع مختلفی از این تجهیزات طراحی و ساخته شده اند که برای استفاده از این تجهیزات احتیاج به شناخت کافی در رابطه با این ادوات حفاری می باشد. به همین جهت در این مقاله بر این آمده ایم تا شما را با لوازم و تجهیزات حفاری آشنا سازیم. پس ما را تا انتهای این مقاله همراهی نمایید و در صورت تمایل به خرید تجهیزات حفاری همکاران ما می توانند شما را در این زمینه یاری نمایند.

تجهیزات حفاری

اولین قدمی که برای انجام حفاری احتیاج می باشد، تهیه تجهیزات حفاری می باشد.

با کمک گرفتن از ادوات حفاری، کارها به آسانی و به سرعت انجام می پذیرد. در ادامه شما را با ادوات حفاری که جزو مهمترین تجهیزات در این زمینه می باشند، آشنا می سازیم:

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت – مراحل ساخت

در کارگاه صنعتی شویا صنعت

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت 

رضایت مشتری

دکل حفاری

به عنوان اولین تجهیزات باید به دمل اشاره نمود که خود به دو دسته ضربه ای و چرخشی تقسیم می شود. دکل های حفاری چرخشی هم خود به دو نوع دکل های خشک و دکل های دریایی تقسیم می شود.

البته این مورد را هم اشاره داشته باشیم که دکل خشک خود به دو دسته دکل های ثابت و سیار تقسیم می شوند و دکل های سیار هم به دو دسته Jacknife و Portable Mast تقسیم می گردند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
میکسر صنعتی چیست؟ | کاربرد انواع میکسرهای صنعتی

بهتر است اشاره داشته باشیم که در عملیات های مختلف حفاری از دکل های ثابت کمتر استفاده می گردد. دلیل هم این است که پس از پایان عملیات حفاری دکل در منطقه باقی خواهد ماند.

از دکل های Jacknife امروزه به علت اینکه حمل و نقل و نصب این نوع دمل آسان می باشد.

در رابطه با دکل های دریایی هم باید بگوییم که بسته به روش استقرار آن تقسیم می گردد. دکل هایی که به کف دریا متصل می گردند دکل های Bottom Support و دکل هایی که به کف دریا هیچگونه اتصالی ندارند به دکل های شناور یا Floating معروف می باشند.

لوله های حفاری

دومین تجهیزات برای انجام حفاری لوله های حفاری می باشند. این لوله ها فولادی و توخالی می باشند و طول آنها عموماً ۹ متر و دارای قطره های گوناگون است.

در انجام عملیات حفاری این لوله ها به دنبال هم قرار خواهند گرفت و با اتصال نمودن بین آنها امکان امتداد آنها تا اعماق چاه امکان پذیر می باشد.

علت توخالی بودن این لوله های آهنی به این جهت است که گل حفاری شده از طریق لوله انتقال دهند.

یک مورد دیگر که باید گفته شود، در انتهای اولین لوله که در پایین ترین نقطه قرار گرفته است، مته حفاری نصب می شود.

لوله های طوقه یا خارجی

در انجام عملیات حفاری برای محافظت کردن از لوله حفاری و پیشگیری از شکل گرفتن هر گونه پیچش و خمش در آن، پیرامون لوله حفاری اصلی، یک لوله توخالی با متریالی مقاوم و محکم قرار داده خواهد شد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
قیمت دستگاه میکسر مواد شوینده چقدر است؟

از این نوع لوله ها، بیشتر به منظور لوله‌ های پایینی و نزدیک به انتهای چاه استفاده می گردد و منجر به حفاظت از آن ها می گردند.

مته های حفاری (Bit)

یکی از مهمترین تجهیزات حفاری مته های حفاری می باشد. از مته به منظور سوراخ نمودن و خرد کردن سنگ و زمین استفاده می گردد.

مته های حفاری در دو نوع مته های غلتکی و تیغه دار طراحی و ساخته می شوند که از مته های غلتکی در زمین های سخت استفاده می گردد و از مته های تیغه دار به منظور حفاری در زمین استفاده می گردد.

بهتر است به این مورد هم اشاره داشته باشیم در حال حاضر معروفترین نوع مته های غلتکی، مته های سه مخروطی می باشند. با کمک این نوع مته سرعت و تسهیل در حفاری رخ خواهد داد.

آنچه که می تواند مسلم باشد، این است که مته ها هم همچون هر قطعه دیگری می تواند در معرض اصطکاک قرار گیرد و به مرور استفاده دچار فرسایش شود.

به همین جهت احتیاج است در فواصل زمانی مشخص اقدام به تعویض تیغه های حفاری نمود.

جداره ها

در ادامه تجهیزات حفاری بهتر است به جداره ها هم اشاره نماییم. پس از حفر کردن چاه ها، این امکان وجود خواهد داشت که در دیواره ها ریزش وجود داشته باشد. به منظور جلوگیری از این مشکل از تعدادی لوله توخالی از جنس فولاد به علت مقاوم سازی چاه استفاده شود. جداره ها، با کمک سیمان به دیواره چاه وصل شده و به این صورت از آن در برابر ریزش محافظت می گردد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
کار در منزل برای بانوان بسته بندی سفره یکبارمصرف

کابل های حفاری از تجهیزات حفاری

یکی دیگر از ادوات مورد احتیاج و بسیار مهم در انجام حفاری کابل های حفاری می باشند. این کابل ها بر روی دکل ها نصب شده و دارای انعطاف پذیری بالا می باشند.

کابل های حفاری در سایزهای متنوع تولید شده و دارای شعاع های خمش متفاوتی می باشند.

از ویژگی هایی که می توان به کابل های حفاری نسبت داد می توان به این موارد اشاره داشت:

در برابر تغییرات گسترده دمایی مقاومت بالایی دارد.

در برابر تغییرات شیمیایی مقاوم می باشد.

در مقابل فشار بالا و نیروهای وارده مقاوم است.

در برابر حرارت، رطوبت، مشتقات نفتی، تابش نور خورشید و … مقاومت بالایی دارد.

ضد حریق می باشد.

کلی

کلی نام یک نوع لوله با مقطع مربعی می باشد که در بالاترین قسمت رشته لوله حفاری جای می گیرد. این لوله توخالی بوده و طول آن به ۱۲.۵ می رسد.

یک سر این لوله به قسمت دورانی و یک قسمت هم به لوله حفاری اصلی پیچ می گردد.

از کاربرد این لوله باید بگوییم که یک ارتباط بین اجزای بیرونی چاه با اجزای داخلی چاه است.

این مورد را هم اضافه نماییم که این لوله توخالی گل حفاری شده را از داخل خود عبور داده و وارد لوله حفاری می نماید.

پمپ ها

پمپ ها هم نقش مهمی در انجام حفاری خواهند داشت و شامل: پمپ گل (Mud Pump)، پمپ های جک (Pump Jack) و پمپ های سیمانکاری (Cement Pump) می باشند.

صفحه دوار از تجهیزات حفاری

یکی دیگر از تجهیزات که می تواند مهم تلقی گردد صفحه دوار است. این صفحه، انرژی مکانیکی یا الکتریکی دریافتی خود را تبدیل به انرژی دورانی می نماید. نیروی دورانی ایجاد شده، توسط رشته لوله حفاری به مته انتقال داده می شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
مهارت های پولساز برای خانم ها | معرفی 2 عنوان شغلی

البته تجهیزات دیگری هم هستند که در حفاری قابل استفاده و مهم می باشند این تجهیزات عبارتند از:

  • تجهیزات سیمانکاری
  • موتورها
  • شیرهای کنترلی و تجهیزات ایمنی
  • قرقره ها
  • مخازن و تجهیزات تصفیه

در آخر

ساخت تجهیزات و دستگاه مورد احتیاج حفاری مهمترین و اولین خدمات دستگاه حفاری می باشد. با کمک تجهیزات به روز و کامل حفاری این امکان میسر می شود تا به سرعت و سهولت کار حفاری انجام پذیرد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید محصولات مورد نظر و موجود در این سایت با همکاران ما تماس حاصل نمایید. جهت خرید دستگاه حفاری ژئوتکنیک و همچنین شناسایی خاک و ژئوتکنیک کلیک کنید.

4/5 - (12 امتیاز)