در بین انواع مختلف مخزن هایی که در بازار وجود دارد، مخزن پلی اتیلن قیفی یکی از آن دسته از مخزن هاست که علاوه بر ذخیره آب، کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. در واقع هنگامی که صحبت از یک مخزن قیفی می شود ما با مخزنی طرف هستیم که می تواند فراتر از یک مخزن با ساختاری معمولی، کاربرد داشته باشد.

ذخیره سازی انواع مختلف سیالات از جمله مواد اسیدی و خورنده، انواع سیالات فرار، انواع حلال ها، سوخت، پساب و غیره به سادگی در مخزن های معمولی امکان پذیر نیست. برای محقق شدن چنین امری لازم است یک مکانیزم خاص وجود داشته باشد که در اینجا، مبحث وجود یک مخزن قیفی شکل مطرح می شود.

در این بخش ما با معرفی مخازن پلی اتیلن قیفی شکل به نکاتی در باب این مخزن ها خواهیم پرداخت که توجیه استفاده از آن برای مواردی فراتر از ذخیره سازی آب را مطرح می کند.

تعریفی از مخزن پلی اتیلن قیفی

عمدتا مخازن قیفی شکل به منظور تحقق امر آسان شدن تخلیه مواد از داخل مخزن، طراحی می شوند. در واقع علت اصلی که این مخازن به شکل قیفی طراحی می شوند، کاربردی است که در تخلیه آسان فراهم می کنند. با این حساب از نظر نام گذاری و کاربرد نیز این مخزن دارای یک هماهنگی کاملا مشخص است.

برای ساخت مخازن قیفی شکل بسته به اینکه ماده مورد ذخیره سازی، از چه نوعی باشد و یا اینکه چه ساختاری برای آن در نظر گرفته شده باشد، از مواد گوناگونی به عنوان متریال پایه استفاده می شود. عمده ترین این مواد جنس هایی چون استیل، پلی اتیلن و گالوانیزه هستند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
ساخت مخازن آهن و استیل دوجداره | نصب مخازن آهن و استیل

در بین جنس های مختلفی که برای ساخت مخزن پلی اتیلن قیفی استفاده می شود، پلی اتیلن یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین جنس ها محسوب می شود. نکته جالب در رابطه با این جنس از مخزن، کم تر بودن قیمت آن نسبت به سایر جنس های دیگر است.

در رابطه با بهره وری درست از مخزن های قیفی شکل، نکاتی وجود دارد که عدم توجه به آن ها می تواند موجب آسیب به این مخازن شود. مهم ترین نکته مرتبط با نحوه نگهداری از مخزن قیفی شکل است. با این حساب فرقی نمی کند که جنس مخزن پلی اتیلن، استیل یا گالوانیزه باشد. در هر صورت بهتر است از پایه های آهنی برای آن استفاده شود.

در ادامه به نکاتی در رابطه با کاربردهای دقیق این مخزن خواهیم پرداخت.

استفاده از مخازن قیفی پلی اتیلن در صنایع مختلف

صنایع کشاورزی، تجاری، تولید و تصفیه آب از جمله روتین ترین صنایعی هستند که از مخازن پلی اتیلنی استفاده می کنند. در واقع به سبب اینکه این مخزن ها در نگهداری آب بسیار زبانزد هستند در موارد مذکور کاربرد بالایی دارند. اما در رابطه مخزن پلی اتیلن قیفی ما با طیفی جزئی تر یا وسیع تر طرف هستیم که به شرح زیر است:

  • نگهداری غلات یا خوراک مختص گاو و از این دست نشخوارکنندگان
  • سیستم تصفیه فاضلاب خام
  • صنایع بیودیزل و سوخت‌های زیستی
  • تولید و تهیه غذا و ذخیره مواد خوراکی در فاز مایع
  • پرورش آبزیان
  • ذخیره سازی آب
  • ایفا کننده نقش مخزن برای میکسرهای مختلف
  • نگهداری و ترکیب مایعات و مواد شیمیایی
  • ذخیره کود به شکل مایع
  • مخازن لجن و موارد ته نشینی
قدمی دیگر تا کارآفرینی
فروش میکسر شامپو

مکانیزمی که مخزن قیفی شکل را از سایر مخازن جدا می کند

همانطور که اشاره شد، عمده ترین دلیلی که کاربرد و استفاده از مخزن قیفی شکل را مطرح می کند، ساختار و طراحی قیف مانند آن است. این طراحی در واقع با مبحثی تحت عنوان شیب مطرح می شود. با این حساب مکانیزم اصلی مخزن پلی اتیلن قیفی را باید مرتبط با یک مکانیزم مرتبط با نوع شیب ها تعریف کرد.

ماده ای که به منظور ذخیره سازی قصد دارید درون مخزن قیفی شکل بریزید، نقش بسیاری در تعیین میزان و نوع شیب این مخازن دارد. به طور کلی شیبی که برای این مخازن در نظر گرفته می شود بازه ای بین 30، 45 و 60 درجه را به خود اختصاص می دهد.

در ذخیره سازی مواد خشک و مایع، عمدتا از شیب های کم استفاده می شود. در مقابل موادی که ماهیتی سنگین دارند که نوعی لجن دار نیز محسوب می شوند، لازم است شیبی تند برایشان در نظر گرفته شود.

بنابراین علاوه بر اینکه قیفی بودن این مخازن، آن ها را از سایر مخزن ها جدا می کند، نوع شیب آن ها نیز می تواند تفاوتی در کاربری آن ها بیافریند.

در نتیجه…

اگر به دنبال این امر هستید که در صنعت خود موادی را که نگهداری می کنید، به بهترین شکل نیز تخلیه کنید، استفاده از مخزن پلی اتیلن قیفی می تواند یک راهکار ساده و به صرفه باشد.

با وجود مخزن های قیفی شکل در موارد بسیاری نیازی نیست که از پمپ های گران قیمت در تخلیه مواد سنگین کمک بگیرید. زیرا تنها کافی است مخزن قیفی شکل را در مکان مناسب نگهداری کنید و هر موقع که لازم بود، اقدام به تخلیه این مواد نمایید.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
شغل مناسب برای دختر جوان | معرفی یک شغل جذاب و پرسود

لازم است به ذکر است ما در شویا صنعت به عنوان تولید کننده و ارائه دهنده خدمات مرتبط با فروش مخازن پلی اتیلن در کنار شما هستیم. کافی است با ما در تماس باشید.

امتیاز دهید