مخزن راکتور دوجداره

در صنعت های گوناگون، مخازن گوناگونی وجود دارد. یکی از این مخزن ها، با نام مخزن راکتور دوجداره شناخته می شود.

کاربرد عمومی هر مخزن عموما بسته به این که قصد ذخیره سازی داشته باشید یا قصد داشته باشید موادی را در هم ترکیب کنید متفاوت است. در رابطه با مخزن راکتور ماجرا کمی متفاوت از اختلاط و نگهداری است. در واقع مخزن راکتور یا راکتورها به طور کلی نوعی از مخازن استیل هستند که به منظور انجام یک سری تغییرات ماهیتی روی مواد، ساخته می شوند.

به زبان ساده وقتی صحبت از تغییرات شیمیایی و تغییر در ماهیت فیزیکی انواع مختلف مواد می شود، ما با مخزن راکتور با جداره های مختلف طرف هستیم.

در این بخش به منظور آشنایی با مخزن راکتور، قصد داریم توضیحاتی در این باب به شما ارائه دهیم. لازم به ذکر است برخی از افراد، مخازن راکتور را با نام مخزن تحت فشار نیز می شناسند. البته که این نامگذاری بسته به کاربری می تواند درست یا غلط باشد.

مخزن راکتور دوجداره چیست؟!

همانطور که در ابتدا اشاره شد، مخزن های راکتور، نوعی مخزن استیل هستند. به این معنا که ساختار بدنه آن ها از استیل یا فلزی همچون آهن ساخته شده است.

استفاده عمده ای که از مخزن راکتور صورت می گیرد، بیشتر مرتبط با صنایع شیمیایی و پتروشیمی است. در هر کدام از این صنایع بسته به نیاز و نوع فرآیند از مخزن راکتور دوجداره یا تک جداره استفاده می شود.

شایان ذکر است که نمونه هایی چون مخزن سه جداره نیز وجود دارد که این نمونه بسته به کارایی مد نظر، قابل استفاده در صنایع پتروشیمی است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
سود تولید ابر و اسفنج چقدر است؟

جالب است بدانید که در انواع مختلف مخزن هایی که ساخته می شود، هر مخزن می تواند در هر صنعتی، از پیچیدگی هایی برخودار باشد که مختص همان صنایع یا فعالیت ها است.

یکی از عوامل تعیین کننده در ساختار پیچیده مخزن راکتور در جداره های مختلف، مرتبط با متریالی است که در ساخت این دستگاه استفاده می شود. عمده ترین متریال پایه، فلز استیل است.

اما مهم تر از متریال استفاده شده در ساختار راکتور، توجه داشتن به متریال یا موادی است که قصد دارید درون راکتور، دچار واکنش یا تغییر ماهیت کنید. در واقع بسته به فرآیندی که درون راکتور قرار است صورت بگیرد، مخزن بدنه نیز می تواند دارای ساختاری متفاوت از استیل باشد.

انواع مختلف مخزن راکتور

بر اساس فرآیند هایی که در صنایع شیمیایی و پتروشیمی انجام می شود، مخزن راکتور دوجداره یا تک و سه جداره، دارای انواع زیر است:

  • راکتور غشایی
  • راکتور شناور
  • راکتور سی ای تی ار
  • راکتور پلاگ

جالب است بدانید که هر کدام از راکتورهای ذکر شده می تواند بر اساس فرآیند مورد نظر، قابلیت های فشار یا خلا را ایجاد کنند. در این حالت با تفاوت بین مخزن های تحت فشار و مخزن های تحت خلا طرف هستیم.

ویژگی های عمده مخزن راکتور دو یا سه جداره

مخزن راکتور دوجداره یا سه جداره، عموما به شکل یک مخزن عمودی است. عمودی بودن شکل کلی راکتور در بیشتر صنایع می تواند مرتبط با فرآیند مورد نظر یا محل قرار گیری راکتور باشد.

از ویژگی ها و خصوصیت های ساختاری و کلی این مخازن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای شکل عمودی
  • دارای دو یا سه جداره به به ترتیب به نام های جداره میانی و جداره خارجی (در مخازن سه جداره، دو عدد جداره میانی وجود دارد)
  • دارای دو عدسی مخروطی شکل
  • امکان سفارشی سازی قطر داخلی
  • امکان سفارشی سازی قطر خارجی
  • امکان سفارشی سازی ارتفاع هر یک از جداره ها
  • دارای ساپورت بین شاسی ها
  • دارای الکترو موتور و گیبرکس 4 کیلو واتی
  • مجهز به سیستم نمایش دما
  • مجهز به سیستم نمایش سطح
  • مجهز به نردبان و گارد حفاظ بالایی
  • امکان تولید با ظرفیت های گوناگون
قدمی دیگر تا کارآفرینی
آشنایی با طرز کار خط تولید مواد شوینده

در نتیجه…

وقتی صحبت از مخزن راکتور دوجداره می شود، به طور پیچیده ای با یک دستگاه بزرگ و عظیم طرف هستیم. این دستگاه در صنایع بزرگی چون پتروشیمی و صنایع شیمیایی کاربرد دارد.

جداره های معمول و قابل ساخت در مخزن راکتور، از دو جداره تا سه جداره و حتی نمونه های سفارشی برخوردار است.

باید توجه داشته باشید که راکتورها بسته به فرآیندی که قصد دارید انجام دهید، سفارشی سازی می شوند. یعنی به زبان ساده نمی توان این گونه نتیجه گرفت که قالب های مشخص و از قبل تعیین شده ای برای فرآیند ها تولید شده است البته که متریال ها و طراحی های مشخصی در باب تولید مخزن راکتور وجود دارد، اما بهترین روش این است که برحسب فرآیند مد نظر، راکتور مورد نظر استفاده شود.

در آخر به منظور اطلاعات بیشتر و مشاوره های لازم درباره مخزن راکتور کافی است با ما در شویا صنعت تماس بگیرید.

امتیاز دهید