استنلس استیل از جمله جنس های فلز است که کاربردهای فراوانی دارد. از همین رو بسیاری از تولیدکنندگان صنعتی به دنبال خرید استنلس استیل 304 به عنوان نوعی از فلز هستند. ساخت مخازن با کیفیت به منظور نگهداری مواد و ساخت میکسر یا مخلوط کن ها به منظور اختلاط مواد، از جمله کاربردهای این جنس از فلز محسوب می شود. در واقع خاصیت های اساسی و اصلی که در درون این نوع از آلیاژ فلزی نهفته است، سبب شده است که اکثر تولید کنندگان صنعتی در فکر خرید و استفاده از استیل 304 باشند. جالب است بدانید که آلیاژ استنلس استیل به نوبه خود دارای انواع مختلفی است که عدم شناخت دقیق از ماهیت اصلی آن ممکن است خرید را برای خریدار دشوار کند.

در این قسمت ما به بررسی استیل 304 می پردازیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که قصد دارند این آلیاژ کاربردی را خریداری کنند.

خرید استنلس استیل 304 با توجه به ماهیت فلزی

از رایج ترین انواع فلزها و فولاد ضد زنگ می توان به استیل های سری 300 اشاره کرد. این استیل ها به نوبه خود دارای انواع مختلفی هستند که با نام های 303، 304، 305، 316 و غیره شناخته می شوند. در بین انواع مختلف استنلس استیل، معروف ترین، پر فروش ترین و پرکاربردترین استیل، 304 نام دارد.

استیل 304 بر اساس اصطلاحات رایج مرتبط با آلیاژ، استیل 18-8 نیز شناخته می شود. دلیل نام گذاری استیل 304 با نام 18-8 مرتبط به مقدار استفاده کروم و کربن است. به معنای واضح این عدد بیانگر افزودن کروم و کاهش کربن تلقی می شود. نکته مهمی که لازم است در هنگام خرید استنلس استیل 304 در نظر بگیرید، همین موضوع  مرتبط با عدد 18-8 است. اما چرا؟

قدمی دیگر تا کارآفرینی
راکتور استیل

پایین بودن مقدار کربن، سبب کاهش ته نشین شدن کاربید کروم در آلیاژ این نوع از فلز یا فولاد می شود. این کاهش، تاثیر مستقیمی بر جوش پذیری فلز دارد. همچنین مقاومت در برابر خوردگی از جمله تاثیرات مستقیم این کاهش محسوب می شود. با این حساب اگر به دنبال خرید میکسر، مخزن یا تولید هر کدام از آن ها هستید باید در نظر داشته باشید که عدد آلیاژ 18-8 باشد.

در صورت فعالیت در حوزه ساخت، برای اینکه در روند تولید از اطلاعات بهتری برخوردار باشید باید به شما یادآوری کنیم که استنلس استیل 304، در واقع  آلیاژی است که 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل دارد. این موضوع حتی می تواند در روند خرید استنلس استیل 304 برای اطمینان بیشتر از سوی فروشنده، شما را آگاه تر سازد.

آلیاژ 304L

یکی دیگر از آلیاژهای مرتبط با استنلس استیل که لازم است به منظور خرید از آن اطلاع داشته باشید، آلیاژ اصلاح شده ای با نام 304L است. این آلیاژ همان استیل 304 است که تحت شرایطی بخشی از ماهیت آن تغییر یافته است. البته بهتر است این اصلاح را مرتبط با تغییر ماهیت این فلز ندانیم. زیرا این فلز در واقع نوعی از استیل 304 است که مقدار کربن آن به حداقل ترین حالت ممکن رسیده است.

مقدار کربن موجود در آلیاژ 304L در بیشترین حالت ممکن برابر با 0.030 درصد است. ته نشینی کاربیدها در این آلیاژ به حداقل می رسد و جوش پذیری به طور کامل بهبود می یابد. در نتیجه این فلز از نظر جوشکاری می تواند بسیار مناسب باشد و حتی در محیط های خورنده نیز دوام خوبی خواهد داشت. باید بدانید اگر قصد خرید استنلس استیل 304 در نوع 304L را دارید، این فلز از لحاظ خواص مکانیکی، کمی پایین تر از خود فلز 304 اصلاح نشده، محسوب می شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
خرید سفره یکبار مصرف و مزایای خرید آن

استنلس استیل «نگیر»

منظور ما این نیست که این استیل را برای خرید در نظر نگیرید، «نگیر» اصطلاحی است که در رابطه با شهرت آلیاژهای استنلس استیل مطرح می شود. استیل نگیر به معنای نگیر بودن یا نداشتن خواص مغناطیسی این آلیاژ است. در واقع به این دلیل که استنلس استیل چه در نوع 304  و چه در نوع 304L دارای یک زمینه و ساختار آستنیتی است، در هنگام فروش اینگونه تلقی می شود.

اما شاید بپرسید آستنیت چیست؟! این ویژگی در واقع یکی از فازهای آهن است که در آهن بدون عناصر آلیاژی در محدوده دمای 910 تا 1400 درجه سانتی گراد وجود دارد. باید توجه داشته باشید که در هنگام خرید استنلس استیل 304 یا نوع اصلاح شده آن، لازم است آلیاژی را انتخاب کنید که دارای چنین خاصیتی باشد. برای افزودن چنین خاصیتی به استیل، کافی است که عناصر آستنیت زا مانند Ni به آلیاژ اصلی افزوده شده باشد.

نگیر بودن استیل می تواند موجب افزایش خاصیت مکانیکی و شکل پذیری فلز شود. این موضوع برای تولید کنندگان صنعتی از جمله کسانی که میکسر و مخزن تولید می کنند بسیار مهم است.

به عنوان نتیجه برای خرید استنلس استیل در انواع مختلف…

پیشنهاد ما این است اگر قصد خرید استنلس استیل 304 دارید، به مواردی مهم چون آلیاژ و درصد موجود نیکل و کروم در استیل توجه کنید. همچنین نگیر بودن فلز یا عدم خاصیت مغناطیسی باید نکته ای باشد که در هنگام خرید لازم است در نظر گرفته شود. باید بدانید سوای از موضوعات قیمتی که در خرید هر ماده اولیه یا محصول نهایی در صنایع وجود دارد، مهم ترین موضوع، کیفیت آن ماده اولیه است. در حقیقت کیفیت اصلی و ماهیت ویژه مواد اولیه می تواند تعیین کننده کیفیت نهایی محصول شما باشد. با این حساب اگر به دنبال خرید استنلس استیل 304 یا نوع اصلاح شده آن هستید، به طور حتم در رابطه با آلیاژی که این فلز از آن ساخته شده است اطمینان کافی کسب کنید.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
میکسر مخزن یا همان الکترو موتور و گیربکس

ما در شویا صنعت به عنوان ارائه دهنده خدمات و فروشنده این نوع از آلیاژ فلزات و محصولات مرتبط به این آلیاژ از جمله مخازن و میکسرها در کنار شما هستیم. کافی است با ما در ارتباط باشید.

امتیاز دهید