دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت – مراحل ساخت

در کارگاه صنعتی شویا صنعت

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت – رضایت مشتری

برای سازمان سرمایه گذاری مسکن

برای صحبت درباره انواع دستگاه حفاری ژئوتکنیک باید به این موضوع اشاره کنیم که دو دسته دستگاه برای این نوع از حفاری وجود دارد. دستگاه های دستی و دستگاه های ماشینی. استفاده از هر کدام از انواع دستگاه های ژئوتکنیک بسته به منطقه و شیوه عملیات، می تواند متفاوت باشد. از همین رو از شیوه های دستی یا ماشینی استفاده می شود.

باید توجه داشت که شیوه دستی، عموما یک شیوه برای مواقعی است که امکان استفاده از ماشین وجود ندارد. به این معنا که منطقه یا عملیات مورد نظر نمی تواند از امکانات ماشینی به هر دلیلی بهره بجوید. اما به طور کلی شیوه ماشینی به نوبه خود دارای انواع مختلف با ماشین های مختلفی است که در این بخش به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

در ابتدا به تعریفی دقیق از دستگاه حفاری می پردازیم و سپس برخی از آن انواع را بررسی خواهیم کرد.

انواع دستگاه حفاری ژئوتکنیک با توجه به تعریف

به وسیله ای که برای شناسایی مشخصات شیمیایی، فیزیکی و مقاومتی لایه های سطحی یا زیر سطحی خاک استفاده می شود، دستگاه حفاری می گویند. شیوه کار این دستگاه ها به این گونه است که با سوراخ کردن زمین تا عمق های مختلف به بررسی زمین می پردازند.

شاید جالب باشد بدانید که حفاری از قدیمی ترین و معمول ترین روش های شناسایی خاک در مناطق کوناگون محسوب می شود. به این معنا که به واسطه حفاری، دسترسی هایی مستقیم به محیط زیر سطحی صورت می گیرد. به این ترتیب علاوه بر شناسایی ظاهر خاک، پی و سنگ هایی که در لایه ها وجود دارد، امکان آزمایش های صحرایی و عمومی فراهم خواهد شد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
ساخت مخازن آهن و استیل دوجداره | نصب مخازن آهن و استیل

دستگاه های حفاری و اجزای تشکیل دهنده آن

برای آن که بیشتر با انواع دستگاه حفاری ژئوتکنیک آشنا شوید، لازم است در باب ساخت و اجزای آن بیشتر بدانید. به طور کلی این دستگاه ها همان طور که اشاره شد به دو روش دستی و ماشینی قابل استفاده هستند که در روش ماشینی، با دستگاه هایی با انواع مختلف مواجه خواهید شد.

عمر مفیدی که برای این دستگاه ها در نظر گرفته شده است بسته به طریقه استفاده و نگهداری درست، تا دوره های بیست ساله تخمین زده شده است.

به طور کلی این دستگاه ها دارای اجزای زیر هستند:

  • مولد؛ به عنوان سیستم انتقال نیرو و سیستم دوران که می تواند از طریق دیزل، نیروی فشار باد یا دینام مجهز شود.
  • دنده کرانویل
  • گیبرکس
  • اسپندیل
  • رادهای حفاری
  • مته و سرمته
  • پمپ آب که بسته بر هر مدلی دارای ظرفیت هایی از 75 تا 240 لیتر است
  • آچارها و ابزار آلات تجهیزاتی

باید توجه داشت که در انواع دستگاه حفاری ژئوتکنیک وجود اجزای معرفی شده معمولا حتمی است. اما بسته به شرایط حفاری هر کدام از اجزای می توانند دچار تغییراتی در ماهیت کاربری خود شوند.

در زمینه تولید این دستگاه های حفاری، کشورهای زیادی با برند های مختلفی در حال ساخت این دستگاه ها هستند. کشورهایی چون چین، روسیه، ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی را باید سرآمد تولید دستگاه های حفاری در بازار جهانی و ایرانی دانست که در ادامه به چند نمونه از این دستگاه ها اشاره خواهیم کرد.

HDS-500 دستگاه معروف در حفاری

HDS-500 به منظر نمونه برداری و حفاری در خاک یکی از پر استفاده ترین دستگاه های حفاری ژئوتکنیک محسوب می شود. نکته حائز اهمیت در رابطه با این ماشین، امنیت و کیفیتی است که در اختیار اپراتور قرار می دهد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
راکتور استیل

از روش هایی که  اچ دی اس 500 برای انجام عملیات ژئوتکنیک انجام می دهد می توان به روش های دورانی، مته ای، ضربه ای، شستشویی و مغزه گیری اشاره کرد. چنین تنوعی از روش ها یکی از دلایل شهرت این دستگاه می باشد.

دستگاه های سری اکر

اکر 2 و اکر 3 نیز به عنوان انواع دستگاه حفاری ژئوتکنیک شناخته می شوند. این دستگاه ها دارای قدرتی مناسبی برای حفاری خاک هستند که این قدرت را می توان در موتور دویتس 2 سلیندر و 4 سیلندر آلمانی آنها جستجو کرد.

قابلیت حفاری تا عمق 100 الی 350 متر با استفاده از اکر 2 و 3 سبب شده است که این دو دستگاه به شهرتی خوب برسند.

اکرها نیز همانند اکثر مدل های رایج دستگاه های حفاری دارای دکل 3 و 6 متری هستند. این دکل ها علاوه بر ویژگی هیدرولیک بودن، از ویژگی تلسکوپی با تمرکز بالا نیز استفاده می کنند.

سایر دستگاه های رایج در حفاری ژئوتکنیک

به طور کلی اگر بخواهیم به تمامی انواع دستگاه حفاری ژئوتکنیک بپردازیم، باید بگوییم با تعداد زیادی از دستگاه ها طرف هستیم که مجالی برای گفتنشان در این بخش نیست. در واقع تعداد بالای دستگاه های حفاری بسته به شیوه های خاک برداری و حفر چاه دارای گستره بالایی است. به طور مثال:

  • دستگاه روتاری موبیل B47 با توانایی حفاری تا عمق 70 متر
  • دستگاه روتاری OGB با توانایی حفاری تا 30 متر
  • دستگاه روتاری اسکی D750 با توانایی حفاری 150 متر

و صدها دستگاه مختلف دیگر که با توجه به موقعیت حفاری، دارای کارایی گوناگون دیگری هستند. این کارایی ها بسته به موقعیت شهری، غیر شهری، صحرایی، آبرفتی و غیره می تواند متفاوت باشد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
خط تولید ساشه | مزایا، معایب و کاربردهای صنعتی آن در بسته بندی مواد مختلف

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع دستگاه حفاری ژئوتکنیک کافی است با ما در تماس باشید. ما در شویا صنعت چه در زمینه خدمات ارائه این دستگاه و چه در زمینه سایر خدمات مرتبط، در کنار شما هستیم.

سایر عکس های دستگاه حفاری ژئوتکنیک ساخت شویا صنعت

دستگاه حفاری
دستگاه حفاری
دستگاه حفاری
5/5 - (2 امتیاز)