اتصالات مخازن پلی اتیلن در دسته مهم ترین تجهیزات و اجزای مهم این منابع ذخیره قرار دارد. در واقع اتصالات، امکاناتی را برای هرگونه ورود و خروج در مخزن فراهم می کنند.

دو مدل تجهیز اتصالاتی به نام فلنج و فیتینگ، از اساسی ترین اجزای یک اتصال خوب در ورودی و خروجی مخازن پلی اتیلن محسوب می شوند. این دو وسیله اتصال، در انواع و سایزهای مختلف امکان استفاده و نصب دارند.

جالب است بدانید که انواع مختلفی از فیتینگ ها وجود دارد که نقطه مشترک آن اتصال برای خط مستقیم است. همچنین فلنج نیز یک ابزار مناسب برای اتصال لوله ها به یکدیگر است. اما جزییات و اساس این دو وسیله تنها به همین موارد منتهی نمی شود.

در این بخش ما سعی داریم به بررسی و شناخت ساختار اتصالات رایج در مخازن پلی اتیلنی از جمله فلنج و فیتینگ بپردازیم. همراه ما باشید.

فنلج به عنوان یکی از اتصالات مخازن پلی اتیلن

برای متصل کردن لوله ها یا بستن آنها و یا تغییر قطع لوله، از فلنجی به عنوان یک ابزار کاربردی استفاده می شود. برخی این ابزار را با نام اتصال دهنده شیر آلات نیز می شناسند. از طرفی کار با چنین وسیله ای بسیار آسان است.

جنس فلنج غالبا فلزی است. اما بسته به کارایی می تواند آلیاژهای دیگری را نیز شامل شود. مواردی چون فلنج پلی اتیلن، فلنج چدنی، فلنج فولاد، برنز، برنج، پلاستیک و غیره.

در فلنج ها به عنوان یکی از اتصالات مخازن پلی اتیلن بر اساس یک معیار ویژه، کلاس بندی های مختلفی وجود دارد. این معیار ویژه مرتبط با میزان تحمل فشار فلنج است. این معیار با استفاده از جنس به کار رفته در فلنج تعیین می شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
میکسر پلیمری قیفی

انواع فلنج

  1. فلنج گلودار، دارای گردنی مخروطی شکل و متصل به مرکز است. این گردن سبب می شود تا مدل های فلنج ها، قابل تشخیص و تمایز باشد. در واقع گردن ها تعیین کننده میزان مقاومت در برابر فشار و دمای بالا هستند. سایز یک دوم الی 56 اینچ در کلاس های 150 تا 1500 در این نوع از اتصالات مخازن پلی اتیلن رایج است.
  2. فلنج کور شبیه به یک دیسک است. این فلنج به منظور محدود کردن یا مسدود کردن مسیر عبور سیالات در انتهای لوله ها استفاده می شود. بر خلاف سایر مدل ها، این فلنح مسیری برای عبور ندارد و فشار بیشتری را نیز تحمل می کند. بسته به نوع، دارای کلاس های 150 الی 1500 است.
  3. فلنج اسلیپون به عنوان رایج ترین و پر کاربرد ترین در نوع صنعتی است. این فلنح از طریق جوشکاری به لوله متصل می شود و نیاز به بررسی و آب بندی در هنگام نصب دارد. سایز این فلنج نیز از یک دوم تا 60 اینچ در کلاس های 150 تا 2500 قابل تهیه است.
  4. فلنج تخت بسیار ساده، بدون شیار و بدون گلویی و برآمدگی است. این وسیله برای سطح مقطع و نقطه اتصال های ساده و مسطح ساخته شده است. کاربرد این نوع از فلنج زمانی است که دو فلنج به هم متصل شده باشند.

فیتینگ به عنوان یکی از اتصالات مخازن پلی اتیلن

فیتینگ یکی از اجزای مهم در اتصالات است که برای ایجاد ورودی و خروجی روی مخازن پلی اتیلن از جمله مخزن ذخیره آب کاربرد دارد. به طور کلی در بین انواع فیتینگ ها می توان به اتصالات برنجی و اتصالات پلی اتیلنی اشاره کرد. این اتصالات از لحاظ بهداشتی دارای استانداردهای بالایی هستند و همچنین از نظر هزینه برای مصرف کننده ارزان تر از اتصالات فلزی محسوب می شوند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
قیمت میکسر استیل دوجداره

فیتینگ برنجی به عنوان یکی از پر کاربردترین اتصالات مخازن پلی اتیلن به دلیل آب بندی بهتر و دقیق تر، در مقابل سایر اتصالات بیشتر شناخته شده است. از این نوع فیتینگ روی تانکر پلاستیکی یا پلی اتیلنی به منظور ذخیره آب خانگی نیز استفاده می شود.

مواد اولیه و اجزای فیتینگ پلی اتیلنی

به طور کلی در ساخت اتصالات مخازن پلی اتیلن و سایر اتصالات آب و سیالات از این دست، از انوع فلزها و پلیمرها برای تولید و ساخت استفاده می شود. پر مصرف ترین این اتصالات بر اساس ترتیب های رایج در بازار به شرح زیر است:

  1. اتصالات برنجی
  2. اتصالات استنلنس استیل
  3. اتصالات چدنی
  4. اتصالات پلی اتیلن یا تفلنی
  5. اتصالات کامپوزیت

باید توجه داشته باشید که دو مورد آخر در دسته اتصالات پلیمری قرار دارند که در این دسته، اتصالات پلی اتیلنی دارای مصرف بالایی است. فیتینگ به عنوان یکی از اتصالات مخازن پلی اتیلن بسیار پر استفاده محسوب می شود.

اجزای فیتینگ در تشریح اتصالات پلی اتیلنی

یک دستگاه فیتینگ از موارد زیر تشکیل شده است:

  • مهره های پره ای
  • هسته فیتینگ با امکاناتی چون پیچ رو و پیچ تو
  • واشر پلاستیکی به منظور آب بندی
  • واشر فلزی به منظور ایجاد استحکام

با توجه به ساختار اجزای فیتینگ، عمدتا پیشنهاد می شود که از استاندارد ترین روش برای نصب اتصالات مخازن پلی اتیلن استفاده شود. زیرا در غیر این صورت ممکن است آب بندی و ایجاد نقاط استحکام به مرور از بین بروند. ایجاد خستگی در نقاطی که به درستی متصل نشده اند می تواند موجب خرابی آب بندی در آن نقطه شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
اینورتور تنظیم دور میکسر

در نتیجه…

در این بخش متوجه شدید که برای متصل کردن، مسدود کردن یا آب بندی و موارد گوناگونی می توان از انواع اتصالات مخازن پلی اتیلن بهره گرفت.

در بین وسایل و ابزارهایی که برای ایجاد اتصالات استفاده می شود، فلنج و فیتینگ از مهم ترین ها به حساب می آیند. در واقع استفاده صحیح از این ابزارها می تواند تضمین کننده فرآیند های نگهداری یا اختلاط در صنعت شما باشد.

به منظور اطلاعاتی دقیق تر و یا خرید این از اتصالات رایج در صنایع پلی اتیلنی، کافی است با ما در شویا صنعت در ارتباط باشید.

امتیاز دهید