مخازن شوینده از جمله وسایلی هستند که هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم در خط تولید مواد شوینده کاربرد دارند. در واقع اولین نقشی که می توان برای این مخازن در نظر گرفت، مرتبط با ذخیره سازی اولیه و همچنین ترکیب مواد در مسیر خط تولید است. علاوه بر این، پس از تولید از این مخازن در انواع مختلفی می توان برای نگهداری ماده تولید شده نیز استفاده کرد.

در واقع وقتی صحبت از کاربرد مخزن های شوینده می شود، ما به طور کلی با ذخیره سازی مواد در حین تولید یا پس از تولید طرف هستیم. اما نکته ای که باب این موارد وجود دارد، مرتبط با ساختار این مخازن و ویژگی های آن ها است که کاربرد دقیق آن ها را مطرح می کند.

در این بخش ما قصد داریم با یک بررسی کلی در رابطه با انواع مخزن های شوینده به کاربرد آن ها بپردازیم.

انواع مخازن شوینده

به طور کلی در طیف تولید انواع مختلف مواد شوینده ما با دو نوع از مواد طرف هستیم. این دو نوع کلی موجب به وجود آمدن خط تولیدهای مختلفی می شوند که خطوط تولید هر کدام بسته به محصول نهایی، مخزنی مخصوص به خود دارند.

اما در رابطه با دو نوع مواد، باید مواد شوینده مصرفی یا غیر شیمیایی یا همان گیاهی را به عنوان اولین شوینده ها و مواد شوینده صنعتی یا شیمیایی را به عنوان دسته دوم معرفی کرد. دسته اول شامل شوینده هایی چون شامپو، مایع ظرفشویی و مواردی از این دست می شود. دسته دوم نیز شامل شوینده های اسیدی و الکلی می شود که در بیشتر موارد نیز ممکن است کاربردی صنعتی تر از سایر شوینده ها داشته باشند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
میکسر ۱۰۰۰ لیتری استیل

با توجه به دو نوع ذکر شده، ما برای تولید مواد شوینده، با دو نوع خط تولید بر اساس مخزن طرف هستیم. خط تولید اول مرتبط با مواد شوینده مصرفی است که مخزن یا میکسر اصلی برای ترکیب آن، از جنس استنلس استیل ساخته می شود. خط تولید دیگری که مرتبط با مواد شوینده صنعتی است، مواد را با استفاده از میکسر یا مخزنی از جنس پلی اتیلن تولید می کند.

لازم به ذکر است که در هر دو خط تولید به منظور ذخیره سازی آب (به عنوان حلال اصلی و مورد استفاده در روند تولید) از مخزن پلی اتیلن استفاده می شود. در واقع کاربرد این مخازن توجیحی برای استفاده از آن ها در خط تولیدهای مختلف است.

در ادامه با ارائه یک مقایسه کلی بین این دو جنس از مخازن شوینده با کاربری آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

دو مخزن پر کاربرد در صنعت مواد شوینده

هر دو مخزن استیل و پلی اتیلن از نظر کاربرد با توجه به فرآیندهای لازم در یک خط تولید قادر هستند تبدیل های زیر در آن ها انجام شود:

  • ترکیب مایع با مایع
  • ترکیب مایع با جامد
  • ترکیب جامد با جامد

اما در رابطه با کاربرد جزئی تر بسته به نوع خط تولید و بسته به اینکه قصد داشته باشید چه محصولی تولید کنید با صنایع زیر از نظر کاربردی برای هر یک از مخازن طرف هستیم.

مخازن و میکسرهای استیل:

  • صنایع تولید و ترکیب مواد شیمیایی
  • صنعت تولید مواد دارویی
  • صنایع تولید کاغذ و خمیر
  • صنایع تولید مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی
  • صنعت تصفیه آب
قدمی دیگر تا کارآفرینی
آیا با میکسر پلی اتیلن می شود مایع ظرفشویی خانگی تولید کرد؟

مخازن و میکسرهای پلی اتیلن:

  • صنایع ترکیب و تولید مواد شیمیایی
  • صنایع ترکیب و تولید مواد دارویی
  • صنایع مرتبط با ساخت انواع مواد شوینده
  • صنایع ساخت مواد آتش زا
  • کارگاه های ساخت اسید و مشتقات آن
  • کارگاه های ساخت مواد الکلی و مشتقات آن

با این تفاسیر شاید همچنان برایتان سوالی وجود داشته باشد که دلیل تفاوت کاربرد این مخازن در چیست؟

اصلی ترین دلیل تفاوت کاربرد انواع مخزن های شوینده را باید مرتبط با جنس این مخازن دانست. به طور مثال مخازن استیل عمدتا در مقابل الکل ممکن است دچار خوردگی شوند از همین رو استفاده از این مخزن برای تولید مواد خورنده مانند الکل و اسید نمی تواند به صرفه باشد.

همین موضوع نیز برای جنس پلی اتیلن به شکلی دیگری می تواند موجب آسیب به مخزن و یا محصول نهایی شود. این آسیب در قبال احتمال جاماندن بو، رنگ و ذرات مواد اولیه در مخزن و میکسر پلی اتیلنی است.

سوای از این علت، گزینه هایی چون مقاومت مخزن، میزان حرارت پذیری و تغییر دما، موارد بهداشتی و غیره از جمله عللی است که کاربرد هر نوعی از مخزن را مطرح می کند.

در نتیجه…

عمده ترین کاربردی که می توان برای انواع مخازن شوینده در نظر گرفت، ذخیره سازی و امکان ترکیب توسط میکسر داخل این مخازن است. از همین رو این مخازن بسته به نوع محصول نهایی و ساختاری کلی که خط تولید می طلبد، دارای انواع مختلفی هستند. روتین ترین انواع مخزن های شوینده با توجه به جنس آن ها، دسته بندی می شوند که این جنس در واقع تعیین کننده نوع ماده تولیدی یا قابل ذخیره سازی است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
نحوه بالا بردن اعتماد و رضایت مشتریان در خط تولید سفره یکبار مصرف

اما با تمام این توضیحات همواره نکاتی وجود دارد که این نکات به شکلی تخصصی تر بیانگر کاربرد هر مخزن هستند. برای اطلاع از این موارد و همچنین برای تهیه و خرید مخزنی که مد نظرتان است، کافی است با ما تماس برقرار کنید. ما در شویا صنعت در کنار شما هستیم.

می خواهید درباره میکسر پودرهای شوینده اطلاعات به دست آورید؟! این مقاله را بخوانید: میکسر پودر شوینده

امتیاز دهید