مهندسان و کسانی که در زمینه حفاری زمین فعالیت دارند، از حفاری ژئوتکنیک برای رسیدن به لایه مختلف زمینی استفاده می کند که به منوط به بهره گیری از لوازم حفاری ژئوتکنیک است. در حالت کلی دو روش ژئوتکنیک برای حفاری زمین وجود دارد. از این دو روش باید به روش دستی و ماشینی اشاره کرد.

در واقع هنگامی که صحبت از لوازم مخصوص برای حفاری ژئوتکنیک می شود، در وهله اول با نوع حفاری و شکل کاربری آن طرف هستیم. روش حفاری در عملیات ژئوتکنیک، تعیین کننده نوع لوازم لازم برای حفاری است. به طور مثال از مهم ترین ابزار لازم می توان به مته ها اشاره کرد.

در این بخش ما قصد داریم به بررسی لوازم مناسب برای انواع روش های حفاری ژئوتکنیک بپردازیم. برای آشنایی اجمالی با نام این لوازم تا انتها همراه ما باشید.

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت – مراحل ساخت

در کارگاه صنعتی شویا صنعت

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت 

رضایت مشتری

لوازم حفاری ژئوتکنیک بر اساس روش های مختلف

همانطور که اشاره شد حفاری ژئوتکنیک به دو نوع حفاری دستی و ماشینی قابل تفکیک است. اگر چه بر اساس قانون و آنچه که نظام مهندسی تعیین کرده است، روش دستی، روشی ممنوع است، اما در برخی شرایط بنا بر دلایلی از این روش استفاده می شود. مهم ترین دلیل ممنوعیت استفاده در روش دستی، این است که اگر امکان استفاده از روش ماشینی وجود داشته باشد، روش دستی یک خطر است. اما در موقعیتی که امکان استفاده از روش ماشینی وجود ندارد، از روش دستی استفاده می شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
راهنمای کامل راه اندازی کسب و کار با 300 میلیون تومان

از مهم ترین لوازم حفاری ژئوتکنیک در روش ماشینی باید به ماشین های حفاری اشاره کرد. دستگاه HDS-500 یکی از مهم ترین و پرکابردترین، دستگاه ها و لوازم معتبر در حفاری ژئوتکنیک محسوب می شود.

در روش دستی نیز، ابزارهای زیر بسیار رایج هستند:

  • مته دستی
  • متی چنگکی
  • مته حلزونی
  • مته فنری
  • و سایر تجهیزاتی که در کنار ابزار مذکور به کمک عملیات حفاری می آیند، همانند بیل و غیره.

در ادامه به توضیح دقیق تری از این لوازم حفاری ژئوتکنیک خواهیم پرداخت.

دستگاه HDS-500 به عنوان مهمترین وسیله در حفاری

دستگاه حفاری HDS-500 از جمله لوازمی است که می تواند بیشترین امنیت را در قبال کمترین آسیب برای محیط و کاربران ایجاد کند. ویژگی هیدرولیکی دستگاه حفاری، سبب شده است قابلیت هایی دقیق در متراژ و میزان حفاری به وجود بیاید. از جمله قابلیت های دستگاه HDS-500 به عنوان یکی از لوازم حفاری ژئوتکنیک می توان به سرعت ویژه و ظرافت در عملیات اشاره کرد.

این دستگاه قادر است از زاویه 0 الی 90 درجه، فعالیت های حفاری را به بهترین شکل انجام دهد. بدنه فلزی دستگاه حفاری که با رنگ زرد عایق شده است، از جنس تماما فلز است که قدرت بسیاری به این دستگاه می افزاید. در کنار HDS-500 به منظور فعالیت های وسیع تر و گسترده تر، از دستگاه های دیگر نیز استفاده می شود. در واقع در برخی مواقع ممکن است در کنار دستگاه حفاری از لوازم حفاری ژئوتکنیک در روش دستی نیز استفاده شود، زیرا در برخی مناطق امکان استفاده کامل از دستگاه وجود ندارد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
فرآیند ساخت قالب مخزن پلی اتیلن | قالب گیری چرخشی مخازن پلی اتیلن

لوازم مناسب برای حفاری ژئوتکنیک در روش دستی

مته از جمله لوازمی است که هم در دستگاه ها و هم در روش دستی کابرد ویژه ای دارد. اما عموما وقتی صحبت از مته می شود، با روش دستی مواجه هستیم. باید بدانید که اکثر تجهیزات مرتبط با دستگاه های ماشینی در حفاری ژئوتکنیک، منحصرا روی دستگاه مورد نظر نصب است و به عنوان اجزای جدا شناخته نمی شود. تنها اجزای جدایی که به طور عمده بسیار شناخته شده است، مته نام دارد که در روش دستی در انواع گوناگونی قابل استفاده است.

مته دستی به منظور حفر چاه کاربرد دارد که توسط یک یا دو نفر به استفاده می شود. مته دستی به طور کلی از قسمت‌ های مته، لوله، میله میانی و دستگیره تشکیل شده است. شکل مته ها به صورت T طراحی می شود، تا امکان استفاده راحت برای کاربر فراهم شود. مته های حفر چاه می توانند عمقی نزدیک به 10 الی 30 متر را حفر کنند. این مقدار در واقع به جنس زمین و توان کاربر بستگی دارد.

در بین مته ها، مته چنگکی از جمله لوازم حفاری ژئوتکنیک است که برای نمونه برداری خاک های چسبیده به هم و دانه ریز کاربرد دارد. مته حلزونی نیز برای نمونه برداری هم در نوع چسبیده و هم در نوع غیر چسبناک خاک استفاده می شود. نوع دیگری از مته وجود دارد که به نام مته فنری شناخته می شود . این مته در دو حالت بسته و باز بر حسب کاربری قابل استفاده است.

به طور کلی تفاوت اساسی مته ها در قطر آن ها و نوع کاربری شان نهفته است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
میکسر داینامیک چیست و چه کاربردی دارد؟

با این حساب…

اگر در صنایع یا مشاغلی فعالیت دارید که کار شما به خاک و حفاری مرتبط است، شناخت بیشتر لوازم حفاری ژئوتکنیک می تواند بسیار کمک کننده باشد. طبق قانون نظام مهندسی، مرسوم ترین و درست روش برای حفاری، بهره مندی از ابزار ماشینی است. این ابزار در قالب دستگاه های غول پیکر و بزرگ استفاده می شود. در صورت عدم امکان استفاده از ماشین های صنعتی، بهتر است از لوازم مناسب در روش دستی استفاده کرد.

در این بخش ما بررسی کابردی ترین لوازم حفاری ژئوتکنیک چه در نوع دستی و چه در نوع ماشینی پرداختیم.

امیدوارم که این بخش برایتان مفید واقع شده باشد. در صورت هر گونه سوال یا نیاز به خدمات حفاری ژئوتکنیک می توانید با تیم شویاصنعت در تماس باشید.

امتیاز دهید