عملکرد دستگاه پرکن مایعات چگونه است؟

می توان یکی از پرکاربردترین ماشین آلات صنعتی را به نام دستگاه پرکن نسبت داد. این دستگاه در انواع مختلف مایعات و پودری ساخته شده و هر کدام از این ها دارای انواع مختلف می باشند. دستگاه پرکن همچنین در بیشتر صنایع قابل استفاده می باشد. ما این بار می خواهیم در این مقاله شما را با عملکرد دستگاه پرکن مایعات آشنا سازیم و ببینیم این دستگاه چه نوع دستگاهی است و چه مزایایی را با خود به همراه دارد. پس پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید.

عملکرد دستگاه پرکن مایعات

در رابطه با عملکرد دستگاه پرکن مایعات باید بگوییم که دارای عملکرد بسیار ساده است. مایع انتخابی در مخزنی که در قسمت بالایی دستگاه پرکن مایعات قرار داشته و نازل هایی که  در قسمت پایین مخزن قرار گرفته اند، متصل می گردند. با باز نمودن نازل فشار ایجاد گردیده به مخزن منجر به جاری گردیدن مایع مورد نظر به سمت پایین می گردد.

انواع دستگاه پرکن مایعات

قبل از اینکه بخواهیم درباره عملکرد انواع دستگاه  پرکن مایعات صحبت کنیم بهتر است یک اطلاع از انواع دستگاه پرکن مایعات داشته باشیم. دستگاه پرکن مایعات بسته به غلظت و گرانروی مواد به دو دسته دستگاه پرکن مایعات غلیظ و دستگاه پرکن مایعات رقیق تقسیم بندی می گردد.

دستگاه  پرکن مایعات رقیق

دستگاه پرکن مایعات رقیق برای موادی که دارای ویسکوزیته پایین می باشند مناسب و مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی باید بگوییم که دستگاه  پرکن مایعات رقیق برای مواد مایع ای که دارای چگالی پایین هستند، مناسب می ‌باشد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
سیت و ساچمه پمپ | قطعه کلیدی دستگاه حفاری

ویسکوزیته ی این مدل از مایعات پایین می باشد و بسیار روان تر به حرکت در می آیند. به  همین جهت هم می توان از وزن خود مواد به منظور انجام تزریق استفاده نمود. از دیگر مایعات رقیق می ‌توان به: محلول های ضد عفونی، آب معدنی و سم های مایع و … اشاره نمود.

نحوه عملکرد دستگاه پرکن مایعات رقیق

بهتر است بدانید که دستگاه پرکن مایعات به دو دسته دستگاه پرکن مایعات رقیق و غلیظ تقسیم بندی می شود و هر کدام دارای نحوه عملکرد مخصوصی می باشند. در ادامه ابتدا شما را با نحوه عملکرد دستگاه  پرکن مایعات رقیق آشنا می سازیم. در این نوع دستگاه به علت اینکه مایعات رقیق از ویسکوزیته پایینی برخوردار می باشند، با کمک نیروی وزن خود مایع مورد نظر یا ثقل عمل پر کردن داخل ظروف انجام می پذیرد.

به این صورت که مخزن مایع در ارتفاع بالا قرار می گیرد و با باز کردن شیر تخلیه، مایع مورد نظر به  شکل خودکار از نازل خارج گردیده و به  اندازه ی ای که تعیین می شود، پروسه  پر نمودن را ادامه و پس از آن به  صورت خودکار قطع می نماید.

این نوع سیستم پرکن ثقلی به علت ساده بوده از نظر قیمتی هم مقرون به صرفه و ارزان می باشد.

البته منکر این که دارای دقت مطلوبی هم می باشد، نمی شویم. مایعاتی مانند دوغ، انواع شربت ها، نوشابه های گازدار و … به کمک ثقل قابل بسته بندی در ظروف و بطری های مورد نظر می باشند.

برای اینکه مشکلی پیش نیاید باید میزان مایعاتی که داخل مخزن وجود دارد را به صورت مستمر کنترل نمود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
بهترین خط تولید مواد شوینده با میکسر

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

باید در همین ابتدا اشاره نماییم که دستگاه پرکن مایعات غلیظ همچون دستگاه پرکن مایعات رقیق عمل می نماید. فقط یک فرق با یکدیگر دارند و آن هم این است که دستگاه پرکن مایعات غلیظ برای مایعاتی که دارای گرانروی بالا هستند مناسب می باشد.

از جمله مایعاتی که می توان با کمک این دستگاه به داخل ظروف مورد نظر انتقال و بسته بندی نمود شامل: محصولات غذایی مایع غلیظ همچون: کشک، ماست، روغن و … .

محصولات آرایشی و بهداشتی همچون: کرم های آرایشی، مایع ظرفشویی، مایع لباسشویی و … .

عملکرد دستگاه پرکن مایعات غلیظ

حال بهتر است با عملکرد دستگاه پرکن مایعات غلیظ هم آشنایی پیدا کنیم. بهتر است بدانید که مواد غلیظ به علت اینکه نسبت به مایعات رقیق سفت تر بوده و تمایلی به کاری شدن ندارند، احتیاج به فشار به منظور حرکت یافتن و تزریق خواهند داشت. دستگاه پرکن پمپی یک انتخاب مناسب برای این نوع مایعات می باشد. در این دستگاه هم می توان تعداد نازل ها را به هر اندازه که مایل باشید طراحی و پیاده سازی نمود.

به منظور پر نمودن مایعات با کمک دستگاه پرکن همچنین مایعات غلیظ از شیوه پرکن سیلندر پیستونی نیز بهره گرفته می شود. در اصل باید بگوییم که حجم سیلندر می تواند مبنای پر گردیدن ظروف باشد و به این صورت حجم ظروف نشان دهنده این می باشد که حجم سیلندر باید به چه مقدار باشد.

نحوه تنظیم میزان دقت در دستگاه های پرکن به چه صورت است؟

یک دستگاه پرکن می تواند بسته به نظر مشتری دارای چند نازل باشد. به همین علت دقت پر کردن دارای اهمیت بسیار می باشد. به همین جهت تولید کنندگان بزرگ می کوشند تا دقت دستگاه را در بالاترین و بهترین سطح خود قرار دهند. همین موضوع باعث می شود دو سیستم برای کنترل مقدار پر شدن مایعات بسیار رواج داشته باشد که یکی سنجش میزان وزن و دیگری سنجش به کمک اندازه زمان می باشد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
میکسر مخازن

چرا دستگاه پرکن مهم است؟

دستگاه پرکن به علت مزایا و کاربردهایی که دارد جزو بهترین ماشین آلات صنعتی شناخته شده است از جمله مزایایی که می توان به دستگاه پرکن نسبت داده و نشان می دهد که چرا دستگاه پرکن پراهمیت در صنعت می باشد، عبارتند از:

  • دقت پرکن ها بسیار بالا است.
  • به سرعت بالای تولید و البته سودآوری بالا کمک شایانی می نماید.
  • به علت عدم دخالت دست باعث بهبود وضعیت بهداشتی می شود.
  • باعث کاهش حداقل هزینه ها می شود.

در آخر عملکرد دستگاه پرکن مایعات

عملکرد دستگاه پرکن مایعات غلیظ و رقیق با یکدیگر فرق دارند در عملکرد دستگاه پرکن مایعات رقیق باید بگوییم که نسبت به دستگاه پرکن مایعات دیگر آسان تر می باشد و از نظر قیمتی هم مقرون به صرفه است. در این عملکرد مایع مورد نظر به داخل مخزن انتقال داده شده و با باز نمودن نازلی که در پایین مخزن تعبیه شده است، با کمک فشار وزن خود مواد یا همان ثقل مایع به سمت بیرون و به داخل ظروف مورد نظر جاری می گردد و به این صورت عمل تزریق صورت می پذیرد. این دستگاه با کمک زمان و تایمر کنترل می گردد.

اما در رابطه با عملکرد دستگاه پرکن مایعات غلیظ باید بگوییم که از شیوه پرکن سیلندر پیستونی استفاده می گردد و به علت اینکه مایعات غلیظ علاقه ای به جاری شدن ندارند به همین جهت احتیاج به فشار دارند تا سریز گردند.

5/5 - (4 امتیاز)