به منظور انجام حفاری ژئوتکنیک روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش ها، مغزه گیری است که با استفاده از دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک انجام می شود.

روش مغزه گیری چه برای حفاری و چه برای نمونه برداری، روشی است که به طور همزمان یک کور بارل یا یک مغزه گیر روی دستگاه نصب می شود. در واقع با قرار دادن کور بارل در انتهای میله حفاری و با جایگزینی سرمته دورانی، می توان فرآیند حفاری را انجام داد.

به زبان واضح، وقتی صحبت از ماشین یا دستگاه حفاری مغزه گیر می شود، عموما با تعویض مته طرف هستیم. البته باید بخاطر داشت که به منظور حفاری های تخصصی لازم است که از دستگاه هایی مخصوص برای این کار استفاده شود و فقط نمی توان به تعویض مته اکتفا کرد. برای درک اینکه ماشین مغزه گیر چیست و چگونه کار می کند در این بخش همراه ما باشید.

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت – مراحل ساخت

در کارگاه صنعتی شویا صنعت

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت 

رضایت مشتری

دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک یا کرگیری

از دستگاه های کرگیر در نمونه برداری از لایه های زیر سطحی زمین استفاده می شود. این لایه ها در واقع شامل سنگ و توده خاک هستند. برای شناسایی، آنالیز و بررسی سنگ و خاک، این روش با استفاده از دستگاه حفاری هیدرولیک بسیار پر کاربرد است.

به طور کلی نمونه های حاصله از روش مغزه گیری با استفاده از دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک شامل دو شکل پودری و میله ای است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
فروش انواع میکسر مواد شوینده

دستگاه مغزه گیر یا کرگیر که عملیات نمونه گیری میله ای را انجام می دهد به دو شیوه می تواند در نمونه گیری عمل کند: نمونه گیری متریک و نموه گیری وایر لاین. باید توجه داشت که  این دو شیوه به منظور آزمایش های تجزیه و تحلیل در سطوح مختلف قابل استفاده هستند که به شناسایی دقیق تر لایه های زمین کمک می کنند.

چگونگی انجام عملیات با دستگاه مغزه گیر

همانطور که در مقدمه اشاره شده، برای انجام حفاری و نمونه برداری در روش مغزه گیری با استفاده از دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک به طور همزمان از یک کور بارل یا مغزه در انتهای میله حفاری و یک سرمته دورانی استفاده می شود.

چرخش مغزه گیر همزمان با حرکت به سمت پایین، در حالی است که سرمته یک مقطع یا قسمت حلقه ای از خاک یا سنگ را دچار برش می کند. در واقع قسمت یا مقطعی که دچار برش شده است، مغزه نامیده می شود.

مغزه بر اساس فرآیندی به داخل محفظه داخلی دستگاه حرکت می کند و این حرکت تا زمانی ادامه دارد که محفظه مغزه گیر پر شده باشد. بعد از پر شدن، حفاری متوقف می شود و محفظه مغزه گیر از داخل گمانه بیرون می آید. در انتها با باز کردن محفظه، یک نمونه پیوسته از سنگ یا خاک در اختیار خواهد بود.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه های مغزه گیر هیدرولیک

دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک به طور کلی دارای بخش های مختلفی است که این بخش شامل موارد زیر است:

  • مجموعه اجزای زیر بندی در دستگاه در دو مدل اسکی دار و چرخ دار رایج است
  • مجموعه اجزای دکل حفاری
  • مجموعه اجزای روتیشن یا امکان دوران در دستگاه
  • مجموعه اجزای کنترل دستگاه در قالب پنل کنترل
  • مجموعه اجزای مکانیزم پیشروی در دستگاه
  • مجموعه اجزای مرتبط با منبع و تزریق آب
قدمی دیگر تا کارآفرینی
راه اندازی تولید ابر و اسفنج

یکی از ویژگی های جالب دستگاه های مغزه گیری هیدرولیک در این است که این دستگاه دارای دو درجه آزادی هستند. این دو درجه آزادی در محورهای افقی و عمودی دستگاه کاربرد دارد.

چند نمونه از دستگاه های مغزه گیری

امروزه مدل های گوناگونی از دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک در بازار وجود دارد. برخی از این دستگاه ها بسته به ویژگی ها و امکانات حداقلی و حداکثری خود قابل تفکیک و بررسی هستند.

اولین نمونه، دستگاه حفاری مغزه گیری فول هیدرولیک CS14 که ساخت کارخانه اطلس کوپکو سوئد است. مدل 2008 این دستگاه با توانایی حفاری بیش از 1000 متر و برخورداری از تکنولوژی روز دنیا، با قدرت بسیار بالا و راندمانی گسترده شناخته می شود.

نمونه بعدی مرتبط با دستگاه حفاری مغزه گیری فول هیدرولیک است که تا بخش زیادی مشابه CS14 است. این دستگاه ساخت ایران است که مدل 2013 آن توانایی حفاری بیش از 800 متر را دارد. همچنین توانایی حفر گمانه های زاویه دار با راندمان گسترده و قدرت بالا از امکانات این دستگاه محسوب می شود.

آخرین نمونه معروف دستگاه حفاری مغزه گیری فول هیدرولیک P&H ساخته آلمان است. این دستگاه در مدل 2005 دارای توانایی حفاری بیش از 500 متر است. چرخ زنجیری و توانایی حفر گمانه های زاویه دار بر اساس طراحی دقیق در تمام جهات مورد نظر، از ویژگی ها و امکانات این دستگاه محسوب می شود.

در نتیجه…

اگر به دنبال خرید یا یافتن یک دستگاه حفاری مغزه گیری هیدرولیک هستید، در ابتدای امر لازم است از روند اساسی و امکانات این دستگاه آگاه باشید. سپس بر اساس طرح نمونه برداری و حفاری که مد نظرتان است، دستگاه مورد نظر را انتخاب کنید.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
سفره یکبار مصرف شیشه ای

باید بدانید که نمونه های فراوانی از دستگاه های حفاری فول هیدرولیک در بازار موجود است. برخی از این دستگاه ها، نمونه های ساخته شده توسط شرکت های اروپایی هستند و برخی دیگر نمونه هایی از تولید داخل کشور محسوب می شوند. گاها تفاوت در نوع کشور سازنده دستگاه های حفاری می تواند با توجه به تجهیزات رایج آن دستگاه در بازار، روی روند کار تاثیر داشته باشد. از همین رو پیشنهاد ما این است که قبل از هرگونه بهره گیری از این دستگاه ها، مشورت های لازم را انجام دهید.

ما در شویا صنعت در کنار شما هستیم که بهترین خدمات لازم و مرتبط با امور صنعتی و عمرانی را در اختیارتان قرار دهیم. کافی است با ما در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)