برای ساخت مواد شوینده لازم است یک کارخانه وجود داشته باشد که این کارخانه مجهز به خط تولید مواد شوینده صنعتی باشد. به طور کلی مواد شوینده چه از نوع بهداشتی برای مصرف عمومی و چه در نوع مصرف صنعتی، لازم است از فرآیندها و ابزار آلاتی بهره بگیرد. در کارخانه ها با استفاده از ماشین آلات در طی فرآیندهای مختلفی، می توان بیش از 170 نوع ماده شوینده تولید کرد که هر کدام از این محصولات برای مصارف گوناگونی استفاده می شوند. مایع ظرف شویی، مایع دستشویی، مایع لباس شویی، شامپوی بدن، مایع نرم کننده حوله و لباس و غیره، از جمله محصولاتی هستند که در خط تلید مواد شوینده تولید می شود.

ما در این بخش قصد داریم به بررسی خط تولید مواد شوینده بپردازیم. باید توجه داشته باشیم که آشنایی با این خط تولید و فرآیندهایی که در آن صورت می گیرد در بسیاری از امور از جمله خرید محصول لازم به دانستن است.

اجزای موجود در خط تولید مواد شوینده صنعتی

یک کارخانه بزرگ یا متوسط و حتی یک کارگاه کوچک به منظور تولید مواد شوینده لازم است فرآیندها و مسیرهای متفاوتی را طی کند. مسیر تولید به طور کلی می تواند به چند بخش مرتبط با دستگاه ها و بررسی های آزمایشگاهی منحصر شود. همچنین هر کدام از بخش ها نیز می توانند دارای زیر مجموعه هایی باشند. در خط تولید مواد شوینده صنعتی یا غیر صنعتی در نگاه اول با موارد زیر مواجه خواهیم شد:

  1. دستگاه یونیزه
  2. مخزن ذخیره سازی
  3. میکسر یا مخلوط کن
  4. پر کن ها
  5. تجهیزات آزمایشی
  6. و سایر مواردی که در تعیین فرمولاسیون و تولید مواد شوینده موثر هستند.
قدمی دیگر تا کارآفرینی
انواع خط تولید مواد شوینده

در ادامه به بررسی هر کدام از اجرای موجود در خط تولید مواد شوینده خواهیم پرداخت.

دستگاه یونیزه

دستگاه های یونیزه به منظور کاهش سختی آب در مسیر خط تولید مواد شوینده استفاده می شوند. زیرا همانطور که می دانید در مواد شوینده ای که از جنس مایعات هستند، آب مهم ترین عنصر محسوب می شود. یونیزه کننده های آب به طور معمول دارای ظرفیتی برابر با 1800 لیتر هستند. این دستگاه ها می توانند سختی آب را از 400 به 20 ppm کاهش دهند. در حال حاضر شرکت های بسیاری هستند که به منظور بهره وری درست از خط تولید مواد شوینده صنعتی و غیر صنعتی از یونیزه های وارداتی یا مونتاژ داخلی استفاده می کنند.

مخزن ذخیره سازی

مخازن ذخیره سازی همانطور که از نامشان پیداست برای نگهداری مواد مناسب هستند. یکی از مواد و مایعاتی که در این مخزن نگهداری می شود همان آبی است ک توسط دستگاه یونیزه سبک شده است. مخازن عمدتا دارای ظرفیت های گوناگونی هستند که در مصارف بزرگ می توان از مخزن سه لایه با ظرفیت 2000 لیتر استفاده کرد. مخازن ذخیره سازی به طور کلی از دو جنس پلی اتیلن و استیل استنلس ساخته می شوند. در خط تولید مواد شوینده صنعتی و غیر صنعتی، استفاده از پلی اتیلن رایج است.

میکسر

میکسرها از جمله دستگاه هایی هستند که بدون آن ها تحقق فرآیند تولید امکان پذیر نیست. زیرا مواد شوینده یا سایر محصولات باید در فرآیند تولید در معرض اختلاط قرار بگیرند. به طور عمده اکثر میکسرها دارای مخزن هستند. به خصوص برای خط تولید مواد شوینده صنعتی و غیر صنعتی لازم است از میکسرهای مخزن دار استفاده شود. میکسرهای بدون مخزن نیز می توانند برای کارآیی هایی دیگری استفاده شوند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
ساخت میکسر پلی اتیلن

پر کن ها

از جمله دستگاه هایی که همانند میکسر لازم است در خط تولید مواد شوینده حضور داشته باشند، پر کن ها هستند. این دستگاه ها پس از اختلاط کامل مواد در مخزن میکسر، به انتقال مواد به مخزن نهایی یا ظرف مخصوص نهایی کمک می کنند. پر کن ها در واقع دستگاه هایی هستند که به یک پمپ قدرتمند مجهز شده اند. این پمپ در خط تولید مواد شوینده صنعتی و غیر صنعتی، مسئول دریافت مواد از مخزن میکسر به مخزن نهایی است.

تجهیزات آزمایشگاهی برای تعیین فرمولاسیون نهایی

اکثر کارخانه ها و خطوط تولید مواد شوینده صنعتی و غیر صنعتی، لازم است که به لوازمی چون PH متر، ست ارلن مایر، ست بشر، پیست، پتری دیش، بالن، ترازو و غیره مجهز باشند. از ابزار بالا برای تعیین دقیق فرمولاسیون مواد شوینده استفاده می شود. در واقع آزمایشگاه جایی است که لازم است به عنوان مرحله آخر خط تولید مواد شوینده صنعتی و غیر صنعتی بسیار جدی گرفته شود. زیرا تعیین فرمولاسیون در خط تولید مواد شوینده به معنای بررسی کیفیت بالای محصولات نهایی است.

امروزه در کنار سایر تجهیزات ذکر شده در این بخش، برخی از کارخانه ها در مراحل خط تولید مواد شوینده از تنظیم کننده حجم آب نیز استفاده می کنند. تنظیم کننده ها در واقع دستگاه هایی هستند که فرآیند مرحله آخر برای آزمایش را می توانند آسان کنند. به این صورت که با اندازه گیری مقدار آب لازم در فرمولاسیون، مواد تولید شده را به بهترین نحو تولید می کنند. کم یا زیاد بودن آب می تواند تاثیرات بسیاری در نوع شویندگی مواد داشته باشد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
مخزن پلی اتیلن

در آخر این بخش…

باید به شما اشاره کنیم که هر کدام از اجزای موجود در خط تولید مواد شوینده صنعتی و غیر صنعتی دارای کیفیت ها و گونه های مختلفی هستند. برای اطلاع دقیق تر از چگونگی راه اندازی یک خط تولید مواد شوینده و اجزای آن، ما در شویا صنعت کنار شما هستیم. باید بدانید که مجمموعه شویا صنعت در این صنایع فعالیت های ویژه ای دارد و همیشه حاضر به ارائه خدماتی است که مشتریان حرفه ای طالب آن هستند.

امتیاز دهید