مبحث راه اندازی خط تولید مواد شوینده چه در نوع صنعتی و چه در نوع غیر صنعتی، یکی از سوالاتی است که ممکن است ذهن علاقمندان به فعالیت های صنعتی را مشغول کرده باشد. مهم ترین نکته مرتبط با این موضوع، رسیدن به یک اطمینان از نظر اعتماد برای سرمایه گذاری است.

در واقع سوال اصلی که در باب سرمایه گذاری برای خطوط تولید مواد شوینده وجود دارد، این است که چه پارامترهایی را باید برای این امر در نظر گرفت تا میزان ریسک پذیری آن کاهش یابد؟ آیا به طور کلی می توان این سرمایه گذاری را یک امر سودده و مناسب دانست؟!

همراه ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

پارامترهای مهم در سرمایه گذاری برای راه اندازی خط تولید مواد شوینده

بسیاری از مواقع سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری روی یک پروژه هر چند کوچک یا بزرگ، دچار تردید می شوند. علت اصلی این تردید می تواند مرتبط با شنیده ها و دیده های سطحی ما نسبت به موضوعی باشد که اطرافیان آن را سود ده معرفی کرده اند. آیا راه حلی برای بررسی حقیقت این سود دهی وجود دارد؟

در پاسخ به چنین تردیدی، چند پارامتر وجود دارد:

1.    بر روی کارهایی سرمایه گذاری کنید که محصول نهایی آن نیاز ضروری مردم باشد

باید دقت داشت که نیازهای کاذب یا محصولاتی که در دسته نیاز کاذب عموم هستند، در مواقع تورم فروششان کمتر می شود. از همین رو چون نیاز ضروری نیستند، ریسک بالایی برای سرمایه گذاری به همراه دارد. به طور مثال در کشورهایی با تورم بالا، مردم همه ساله خودرو، مبلمان و مواردی از این دست را تعویض نمی کنند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
دستگاه تولید نایلون فریزر | چگونه از یک نایلون ساده یک کسب و کار پرسود بسازید؟

با این حساب یک سوال وجود دارد! آیا می توان مایع دستشویی یا ظرفشویی را استفاده نکرد؟ آیا می توان استحمام نکرد؟ آیا می توان لباس ها را نشست؟

جواب به این سوالات واضح است؛ مواد شوینده همیشه مصرف می شود و تنها سطح کیفیت و قیمت آن متغیر است. پس خط تولید مواد شوینده می تواند ایده خوبی برای کسب درآمد باشد.

2.    از مواد اولیه تولید داخل استفاده شود

استفاده از مواد اولیه داخلی با بالا رفتن تورم و قیمت دلار، نمی تواند موجب ریسک پذیری بالایی شود. با این حساب در زمان تورم بالا و افزایش قیمت دلار، دیگر نیازی به افزایش قیمت شدید و از دست دادن مشتری ها نیست.

تاثیرگذاری قیمت دلار بنا بر آمار در صورت دو برابر شدن، روی کالای خارجی تاثیر 100 درصدی و روی کالایی با متریال داخلی تاثیری 30 درصدی دارد.

3.    محصول تولیدی باید تاریخ انقضای بالایی داشته باشد

بالا بودن تاریخ انقضای یک محصول به معنای داشتن فرصت برای برندسازی محصول در بازار است. به طور مثال محصولات لبنی مانند ماست، شیر و غیره در بیشترین حالت دارای یک ماه انقضا هستند و جالب است که تنها یک هفته مانده به انقضای تاریخ، مردم از خرید آنها خودداری می کنند.

درباره مواد شوینده ماجرا متفاوت است، زیرا این مواد دارای انقضایی به اندازه دو تا سه سال انقضا هستند. از همین رو فرصت کافی برای بازاریابی فراهم است.

4.    فروش محصول نباید وابسته به فصل باشد

برای مثال تولید بخاری یکی از تولیداتی است که تنها در فصول سرد می تواند فروش داشته باشد. در حالی که مواد شوینده، موادی مصرفی در تمام روزهای سال هستند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
عوارض استفاده از سفره‌ یکبار مصرف

5.    تامین مواد اولیه نباید وابسته به فصل باشد

برای مثال کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی، تنها در یک ماه فرصت خریداری گوجه را دارند. در صورت عدم توانایی در تامین مواد اولیه، این کارخانه نمی تواند در طول سال محصولی تولید کند.

آیا راه اندازی خط تولید مواد شوینده یک امر مناسب برای سرمایه گذاری است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مواد شوینده تمامی شروط مذکور را به بهترین شکل دارند. شوینده یک کالای ضروری است. مواد اولیه آن در داخل کشور قابل تهیه است. تاریخ انقضای بالایی دارد. فروش آن و تامین مواد اولیه آن وابسته به فصل نیست.

همچنین جالب است بدانید که فروش مواد شوینده همواره در پایان سال نیز اوج فروش را تجربه می کند. نکته مهم دیگر در سرمایه گذاری تولید مواد شوینده علاوه بر موارد مذکور، شناسایی بازار فروش، برندسازی و مواردی از این دست است.

اگر در فکر راه اندازی خط تولید مواد شوینده هستید، این مقاله را هم بخوانید:

تفاوت خط تولید مواد شوینده بهداشتی و مواد شوینده صنعتی

امتیاز دهید