امروزه خدمات و محصولات کارخانه‌های بزرگ پلاستیک‌سازی به جزئی غیرقابل ‌تفکیک از زندگی ما تبدیل ‌شده‌اند. این یعنی اکثر مواد اولیه و مصارف روزمره؛ مسیر خود از خط تولید تا درب منزل را با استفاده از بطری‌های پلاستیکی طی می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا زندگی بدون پلاستیک و محصولات وابسته آن تقریباً غیرممکن یا حتی‌المقدور سخت باشد. از همین رو بد نیست تا با اهمیت پلاستیک و بطری‌های پرمصرفی چون پلی‌اتیلن آشنا شوید و بدانید پشت هر خط تولید آن چه می‌گذرد. در این بخش با ما همراه باشید تا شما را با این فرایند آشنا کنیم.

بطری‌های پلاستیکی به‌ صورت کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ بطری‌های پت و بطری‌های پلی‌اتیلن. تولید بطری‌های پت عموماً در دو مرحله و توسط دستگاه‌های تزریق پلاستیک انجام می‌شود. این دستگاه‌ها معمولاً دستگاه‌های پت زن و باد کن بودند و در ابتدا گزینه ایده‌آلی نیز به نظر می رسیدند. اما با این حال ساخت، خرید و یا نگهداری از این دستگاه‌ها فوق‌العاده هزینه‌بر و مشکل است. از همین رو، دستگاه‌های تولید بطری پلی‌اتیلن مدت زیادی است که جای تکنولوژی‌های گران و قدیمی را گرفته‌اند و مراحل ساخت را هم به‌ موازات، کوتاه کرده‌اند. همچنین، این دستگاه‌ها نیازمند نیرو انسانی کمتری هستند.

تعریف کلی
این دستگاه‌ها از نظر ساخت شباهت بسیاری به دستگاه‌های تزریق پلاستیک دارند. این تشابهات بعضاً به ‌اندازه‌ای زیاد می‌شوند که برخی آن‌ها دستگاه‌های تزریق بادی نام گرفته‌اند. البته این تشابهات هرچقدر هم زیاد باشند، به یک تفاوت عمده می‌رسند و آن‌هم چیزی نیست جز گیره و نازل تزریق. در فرایند تولید انواع بطری، دبه‌های نگهداری، ظروف پلاستیکی و … معمولاً از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود. از نظر اقتصادی، دستگاه‌های بادی بسیار ارزان‌تر از دستگاه‌های تزریق و یا باد کن بطری پت هستند. این تفاوت تا حدی است که هزینه روزانه یک خط تولید پت تقریباً یک و نیم برابر دستگاه‌های پلی‌اتیلن تخمین زده می‌شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
مخزن پلی اتیلن قیفی

از پلاستیک‌های رایجی که از این خط تولید بهره می‌برند، می‌توان به بطری‌های تولید مواد شوینده نیز اشاره کرد که به خاطر شفافیت، بعضاً با بطری‌های پت اشتباه گرفته می‌شوند. این هم در حالی است که شفافیت این بطری‌ها تنها به جنس مواد اولیه آن‌ها مربوط است و هیچ ارتباطی به نحوه تولید آن‌ها ندارد. البته دستگاه‌هایی که برای تولید این ظروف استفاده می‌شوند همچنان بادی هستند اما مواد اولیه تولید آن‌ها پروپیلن است. این دستگاه‌ها به خاطر این بهره‌بری به دستگاه‌های پ.پ بادی نیز معروف هستند.

امتیاز دهید