مخازن قیفی از جمله مخازنی هستند که در نوع پلی اتیلنی تنها برای ذخیره آب استفاده نمی شوند. در واقع کاربرد مخزن قیفی برای مواردی فراتر از ذخیره آب است. از همین رو یک مخزن پرکاربرد و ویژه محسوب می شود.

ذخیره سازی سیال های مختلف مانند سیال های خورنده و اسیدی، انواع حلال ها، انواع سیال های فرار، پساب، سوخت و غیره را می توان از عمده کاربردهای یک مخزن قیفی شکل معرفی کرد. در برخی موارد نیز ممکن است از این مخزن برای ترکیب دو یا چند ماده نیز استفاده کنند. با این حساب پس از مخلوط شدن مواد، سهولت ویژه ای نیز در امر تخلیه وجود خواهد داشت.

در ادامه به توضیحات دقیق تر و جامع تری درباره مخازن قیفی خواهیم پرداخت. بدون شک برای کسانی که در زمینه های مختلف صنعتی با مخازن سر و کار دارند، این بخش می تواند بسیار مفید باشد.

کاربرد مخزن قیفی با توجه به تعریف این مخرن چیست؟

مخزن قیفی شکل به منظور سهولت در خروج مواد داخل خود، کاربرد فراوانی دارد. از همین رو این شکل از مخزن نیز به صورت قیفی طراحی شده است. این مخازن بسته به نوع استفاده برای ماده های مختلف از جنس پلی اتیلن، گالوانیزه و استیل ساخته می شوند.

یکی از مهم ترین نکاتی که در رابطه با کابرد مخازن قیفی وجود دارد، جنس بدنه آن هاست که در قیمت آن نیز بسیار موثر است. اما از آنجایی که جنس پلی اتیلن در این نوع از مخازن بسیار قدیمی تر سایر جنس ها محسوب می شود، به نسبت دارای قیمت کمتری است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
روش جوشکاری مخازن پلی اتیلن

باید بخاطر داشت که مخازن قیفی شکل برای این که بتوانند بهترین کاربری و کاربرد را رقم بزنند، نیاز است که به درستی از آن ها نگهداری شود. از همین رو وجود پایه های آهنی یکی از روتین ترین مواردی است که در ساخت این مخازن برای بهره وری بهتر از کاربرد مخزن قیفی لحاظ می شود.

در چه صنایعی از مخزن قیفی شکل استفاده می شود؟

بر اساس روتین ترین موارد استفاده از مخزن قیفی، این مخزن را در صنایعی چون کشاورزی، تجاری، تصفیه آب و صنایع تولیدی می توان مشاهده کرد. اما به طور جزئی تر این مخزن را می توانید در موارد زیر نیز استفاده کنید:

  • به منظور ذخیره آب
  • درنگهداری غلات یا خوراک مختص گاو و از این دست نشخوارکنندگان
  • مخازنی مناسب برای میکسرها
  • در تصفیه فاضلاب خام
  • نگهداری و ترکیب مایعات و مواد شیمیایی
  • بیودیزل و سوخت‌های زیستی
  • ذخیره کود به شکل مایع
  • تولید و تهیه غذا و ذخیره مواد خوراکی در فاز مایع
  • مخازن لجن و موارد ته نشینی
  • پرورش آبزیان

چه شیب مناسبی باید در مخزن قیفی شکل استفاده شود؟

وقتی صحبت از کاربرد مخزن قیفی می شود، یکی از مواردی که به طور حتم باید به آن اشاره شود، ساختار این مخزن است. زیرا همانطور که اشاره شد، اساس استفاده از این مخزن مبتنی بر ساختاری است که موجب سهولت تخلیه مواد از این مخزن می شود.

نکته آسان سازی تخلیه در مخازن، مرتبط با موضوعی تحت عنوان شیب مخزن است. این شیب گاها در قالب مواردی غلط به شکل تکان دادن یا زاویه دادن به مخزن های غیر قیفی صورت می گیرد. در صورتی که تنها با طراحی یک بخش قیفی در انتهای مخزن می توان از چنین امر آسیب زننده ای نسبت به مخزن ها جلوگیری کرد.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
خط تولید مواد شوینده ارزان

در طراحی مخزن های شیبدار در سطح کفی مخازن، از شیب های 30، 45 و 60 درجه، بسته به هدف و سرعت مورد نظر برای تخیله ماده موردنظر، استفاده می شود.

نکته مهمی که در تعیین میزان شیب وجود دارد، ماده مورد ذخیره سازی است. به طور مثال برای مواد خشک و مایع، عموما شیب کمتری در نظر گرفته می شود. در حالی که برای مواد سنگین که لجن دار نیز محسوب می شوند، لازم است یک شیب تندتر در نظر گرفته شود.

با این حساب می توان کاربرد مخازن قیفی را حتی بسته به نوع شیب کف آن ها نیز مرتبط با مواد مختلف تعریف کرد. واضحا زوایه 60 تندترین شیب و 30 به عنوان کمترین شیب محسوب می شود.

در نتیجه…

اگر در صنایعی چون کشاورزی، تصفیه آب، صنایع مرتبط با مواد شیمیایی و سایر صنایعی که مواد در آن ها بسته به نوع فرآیند، نیاز به تخلیه ای آسان دارد، فعال هستید، لازم است با کاربرد مخزن قیفی بیشتر آشنا شوید.

لازم به ذکر است که مخازن قیفی از جمله مخازنی هستند که با دقت بالایی نسبت به سایر مخازن رایج تولید می شوند. از طرف دیگر با توجه به طیف استفاده ای که این مخازن دارند می توانند قیمت های مختلفی را نیز به خود اختصاص دهند.

به منظور اطلاع از قیمت مخزن قیفی و آشنایی بیشتر و واضح تر در باب مصارف جزئی و چگونگی استفاده از آن می توانید با ما در شویا صنعت تماس برقرار کنید. ما هم به عنوان تولید کننده و هم فروشنده در کنار شما هستیم.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
کارآفرینی در منزل | راهنمای گام به گام برای شروع یک فعالیت سودآور و خلاقانه
امتیاز دهید