مته ها یکی از مهم ترین تجهیزات حفاری ژئوتکنیک به حساب می آیند. تمام کسانی که در زمینه حفاری فعالیت دارند به خوبی از موضوع آگاه هستند. از نظر کلی دو روش برای حفاری ژئوتکنیک وجود دارد که در هر دو روش به طور عمده ای از مته ها استفاده می شود. در واقع هنگامی که قصد داشته باشیم در رابطه با تجهیزات حفاری حرف بزنیم، نمی توانیم مته ها نادیده بگیریم. هر عملیات حفاری وابسته به انواع گوناگون مته است. چه در روش دستی و چه در روش ماشینی، حفاری ژئوتکنیک مته ای بخش عمده ای از عملیات های عمرانی را به خود اختصاص داده است.

در این بخش قصد داریم با بررسی انواع مته ها شما را با بخش مهم و کارآمدی از تجهیزات مورد نظر در حفاری ژئوتکنیک آشنا کنیم. برای آن که در کار خو یک فرد مسلط به امور عملیاتی باشید، خواند این مقاله می تواند به شما کمک کند.

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت – مراحل ساخت

در کارگاه صنعتی شویا صنعت

دستگاه حفاری ژئوتکنیک شویا صنعت 

رضایت مشتری

انواع مته به عنوان تجهیزات حفاری ژئوتکنیک

به طور کلی بر اساس روش های حفاری ژئوتکنیک، ما با دو دسته مته طرف هستیم:

  • مته هایی که با استفاده از ماشین ها به کار برده می شوند
  • مته هایی که با استفاده از روش دستی به کار برده می شوند

مته های ماشینی نام مخصوص به خود را دارند که به عنوان نوعی از روش ماشینی نیز حساب می شوند. روش های ماشینی برای حفاری ژئوتکنیک شامل روش شستشویی، ضربه ای، دورانی و مته ای است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
اتصالات فلنجی و فیتینگ مخازن پلی اتیلن

در حفاری ماشینی از مته های گوناگونی به عنوان تجهیزات حفاری ژئوتکنیک استفاده می شود که نام های آنان به شرح زیر است:

  • مته حلزونی پیوسته تو پر
  • مته حلزونی پیوسته تو خالی

این دو مورد در واقع روش هایی هستند که با استفاده از مته حلزونی در روش ماشینی استفاده می شوند. به روش حفاری مته ای ماشینی، حفاری با اوگر باکت یا جام حفار نیز گفته می شود.

اما در روش دستی نیز با تعدادی مته طرف هستیم که نام های آن ها به شرح زیر است:

  • مته فنری
  • مته حلزونی
  • متی چنگکی

با این تفاسیر به طور کلی  3 نوع مته پر کاربرد به عنوان تجهیزات حفاری ژئوتکنیک وجود دارد که از این موارد، یکی را هم می توان در روش دستی و هم در روش ماشینی با کاربردی متفاوت یافت. در ادامه به توضیح هر کدام از انواع مته با توجه به کاربردشان خواهیم پرداخت.

کاربرد مته های حفاری در روش ماشینی

حفاری ژئوتکنیک با دستگاه و با استفاده از مته حلزونی تو پر، به این صورت است که تنها از دو عامل با نام پایه سرمته حفار و مته حلزونی استفاده می شود. روش استفاده از مته حلزونی به عنوان تجهیزات حفاری ژئوتکنیک را باید ساده ترین روش ماشینی تلقی کرد.

در روش مته حلزونی تو پر، مته در داخل گمانه پیشروی می کند و توسط نیروی هیدرولیکی به طور همزمان با دوران مته و سرمته در داخل خاک انجام می شود. با رسیدن به عمق مورد نظر، گمانه از قطعات خرد شده خاک و اوگر به همراه سرمته توسط کابلی بیرون آورده می شوند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
مخزن پلی اتیلن با همزن

حفاری با استفاده از مته حلزونی تو خالی نیز همانند حفاری با مته تو پر است. به این دلیل که هر دو به صورت پیشروی شونده در خاک  عمل می کنند و خاک را بیرون می رانند. در روش مته حلزونی توخالی، به دلیل اینکه این مته به عنوان یکی از تجهیزات حفاری ژئوتکنیک دارای شکل خاصی است، نمونه گیری بدون نیاز به خروج اوگر از داخل گمانه، انجام می شود.

مته های مورد استفاده در روش دستی

مته فنری همان طور که از نامش پیداست، ساختاری شبیه به فنر دارد. این مته بر حسب شکل خود دارای کاربردهای مخصوصی است. مته فنری به صورت بسته و باز با نام متری فنری بسته یا متری فنری باز استفاده می شود. عمده استفاده مته فنری برای حفر چاه های نبستا عمیق است.

مته چنگکی نیز همان طور که باز هم از نامش پیداست، دارای چنگک یا قسمتی است که می تواند همانند چنگک عمل کند. به طور عمده برای نمونه برداری از خاک های دانه ریز و به هم چسبیده از مته چنگکی به عنوان یکی از تجهیزات حفاری ژئوتکنیک استفاده می شود. مته های چنگکی نیز همانند مته فنری برای حفاری چاه در سطح متفاوت کاربرد دارند.

اما مهم ترین نوع مته که شبیه به آن در روش حفاری ژئوتکنیک نیز وجود دارد، مته حلزونی است. مته حلزونی با نام مته پیچشی نیز شناخته می شود که به طور کلی برای نمونه برداری از هر نوع خاک مناسب است. یعنی فرقی نمی کند که خاک مورد نظر چسبیده باشد یا خیر، این مته بیشتر برای خاک های خشک بسیار مناسب است. در واقع مته حلزونی یا پیچشی برای سطح بالایی آب های زیر زمینی استفاده می شود که شکل مارپیچ آن بیانگر کاربرد ویژه آن است.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
نصب مخزن آب پلی اتیلن به پمپ آب

در آخر….

برای کسی که در زمینه عملیات های حفاری و عمران فعالیت دارد، شناخت تجهیزات حفاری ژئوتکنیک و مته ها بسیار مهم است. به همین دلیل ما در شویا صنعت بر آن شدیم که توضیحاتی کاربردی و مناسب را در اختیار شما قرار دهیم. باید در نظر داشته باشید که  تمام آن چه که به عنوان تجهیزات برای عملیات حفاری ژئوتکنیک لازم است، تنها به موارد ذکر شده در اینجا محدود نمی شود.

در واقع برای انجام حفاری لازم است که از ماشین آلات و تجهیزات بسیار استفاده شود که ما در اینجا سعی کردیم مهم ترین آن ها با نام مته را برایتان شرح دهیم. برای انجام خدمات حفاری خاک با دستگاه می توانید با تیم شویا صنعت در تماس باشید.

امتیاز دهید