هنگامی که صحبت از انواع خط تولید مواد شوینده می شود، ما با موضوعات گوناگونی طرف هستم. اکثر منابعی که به این موضوعات می پردازند، اطلاع دقیقی در این باره ندارند. از همین رو ما لازم می دانیم که این خطوط تولید را بسته به پارامترها و ویژگی هایی برای شما توضیح دهیم.

به طور کلی خطوط تولید مواد شوینده به مجموعه ابزار آلات و فرآیندهایی گفته می شود که در طی استفاده از این ابزار برای تحقق فرآیند نهایی، محصولی ساخته می شود. نکته مهمی که در رابطه با خطوط تولید مواد شوینده وجود دارد، عمدتا به صنعتی یا غیر صنعتی و اسیدی یا غیر اسیدی بودن ماده شوینده مرتبط است.  در این بخش ما سعی می کنیم تمام آن چه در تعیین انواع خط های تولید مواد شوینده دخیل است برای شما شرح دهیم. مواردی که هم به نوع شوینده و هم به نوع فرآیند اشاره دارد.

انواع خط تولید مواد شوینده بر حسب صنعتی / غیر صنعتی بودن

همانطور که در ابتدا اشاره شد، خط تولید مواد شوینده و در کل هر مسیری که به عنوان خط تولید شناخته می شود دارای امکانات و ویژگی هایی است. مهم ترین پارامتر مرتبط با دستگاه های استفاده شده در خط تولید است که نوع این دستگاه ها و قدرت آن ها در بیشتر مواقع می تواند تعیین کننده محصول نهایی باشد. اما در حالت کلی وقتی صحبت از انواع خط تولید مواد شوینده به میان می آید، ما با ماشین آلات و ابزارهای زیر طرف هستیم:

  • دستگاه یونیزه آب
  • مخزن ذخیره سازی سه لایه
  • پمپ خلاء
  • پمپ آب
  • میکسر
  • پمپ غلیظ کش
  • پر کن
  • میز پخش
  • لیبل زن
قدمی دیگر تا کارآفرینی
دستگاه عرض 90 ژوکسین | خرید، فروش و قیمت دستگاه عرض 90 ژوکسین

و سایر تجهیزاتی که می توانند بسته به نوع فرآیند اضافه شوند یا از موارد بالا به گونه ای حذف یا همسان سازی گردند.

باید توجه داشته باشید که جنس و نوع فرآیندی که هر کدام از دستگاه های مذکور انجام می دهند می تواند موثر در نوع خط تولید باشد. به طور دقیق فرقی نمی کند که محصول نهایی یک محصول صنعتی باشد یا یک محصول غیر صنعتی، دستگاه یونیزه آب و میکسر از جمله دستگاه های ثابت خط تولید محسوب می شود. ولی نوع میکسری که استفاده می شود می تواند بسته به محصول نهایی متفاوت باشد.

برای مثال برای تولید مواد شوینده صنعتی از نوع اسیدی، از میکسرهای استیل استفاده نمی شود. زیرا این میکسرها به مرور زمان می توانند دچار خوردگی شوند. میکسرهای استیل برای انواع خط تولید مواد شوینده مانند مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، شامپو و غیره بسیار مناسب هستند.

در رابطه با مخازن نهایی نیز ماجرا همانند میکسر است. به عنوان مثال برای نگهداری مواد شوینده صنعتی الکلی، بهتر است از مخازن پلی اتیلن استفاده شود.

انواع خطوط تولید مواد شوینده بسته به نوع فرآیند

باید در نظر داشته باشید که وقتی صحبت از نوع فرآیند در خطوط تولید می شود، منظور می تواند همان صنعتی و غیر صنعتی بودن محصول نهایی نیز باشد. اما ما برای آن که بتوانیم توضیحات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم از این دسته بندی ها استفاده کرده ایم.

برخی از مواد هستند که در مسیر تولید لازم است چندین بار در میکسرهای گوناگون مخلوط شوند. از همین رو در بسیاری از انواع خط تولید مواد شوینده از دو میکسر برای اختلاط مواد اولیه استفاده می شود. این میکسرها تنها در میزان دور از لحاظ عادی یا پایین بودن با هم تفاوت دارند.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
شغل پر سود با سرمایه ای اندک و تضمین خرید | با سرمایه اندک صاحب کارگاه صنعتی شوید

همچنین بسته به نوع فرآیند و محصولی که تولید می شود، ممکن است از غلیظ کش استفاده کم یا زیادی شود. به طور مثال در تولید برخی از مواد شوینده الکلی که غلظت مواد بسیار پایین است، نیازی به مکنده های پر قدرت برای پر کردن مخزن نهایی نیست.

البته این را باید در نظر بگیرید که عموما وقتی صحبت از انواع خط تولید مواد شوینده می شود، ما با مایعات غلیظی طرف هستیم که لازم است برای تخلیه آن از میکسر، از پر کن استفاده شود.

خطوط تولید شامپو به عنوان نوعی از خطوط متفاوت از مواد شوینده

برای تولید شامپو و انواع لوسیون و محلول های مخصوص بدن و سر، از تجهیزاتی متفاوت تری از خطوط عمومی مواد شوینده استفاده می شود. در واقع این تجهیزات بیانگر تفاوتی واضح در انواع خط تولید مواد شوینده بسته به نوع محصول و فرآیند هستند.

مخزن بارگیری یا ذخیره سازی اولیه، میکسر با قابلیت هموژن کردن مواد، مخزن آرامش یا انتقال، میکسر دور پایین به منظور خروج حباب های احتمالی، دستگاه پر کن تک نازل، دستگاه درب گذار اتومات، لیبل زن و سایر تجهیزات در طی مسیر تولید کاربرد دارند.

یکی از تفاوت های واضح خط تولید مواد شوینده چون شامپو با سایر خط های تولید، استفاده از نوع دستگاهی است که برای پر کردن استفاده می شود. در تولید شامپو بر خلاف سایر مواد از پر کن تک نازل به جای پر کن پنوماتیک استفاده می شود.

به عنوان نتیجه…

اگر به دنبال آشنایی با انواع خط تولید مواد شوینده هستید، لازم است در ابتدا نوع شوینده ای که قصد دارید تولید کنید را در نظر بگیرید. از نظر کلی شوینده ها به دو دسته صنعتی و غیر صنعتی قابل تقسیم هستند و همانطور که در این بخش متوجه شدید، شوینده های صنعتی عموما الکلی محسوب می شوند. البته علاوه بر الکل در شوینده های صنعتی از موادی چون نفت نیز استفاده می شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
مشاغل خانگی پردرآمد برای زنان | معرفی و بیان چالش ها

در مقابل شویده های صنعتی ما با شویندهای بهداشتی طرف هستیم که از نظر خط تولید نیز دارای تفاوت هایی هستند. به طور کلی این خطوط تولید از دستگاه ها و ابزارهایی بهره می جویند که عموما ثابت هستند و تنها در نوع جنس و مکانیزیم تفاوت دارند. با این حساب برای شناخت انواع خط تولید مواد شوینده بدون در نظر گرفتن پارامترهای تولید، بررسی غیر ممکن خواهد بود.

امتیاز دهید