الکتروموتورها و گیربکس ها از جمله مهم ترین قطعاتی هستند که در یک میکسر استفاده می شوند. در واقع گیربکس و موتور همزن صنعتی را باید اصلی ترین قطعات حیاتی در به حرکت در آمدن میکسر به منظور ترکیب مواد معرفی کرد.

اگر یک میکسر یا یک همزن صنعتی را از نزدیک دیده باشید، به خوبی می دانید که این دستگاه ها می توانند دارای اندازه، ظرفیت، مقاومت، مصرف انرژی و عملکرد ویژه ای باشند. بخش عمده ای از تمام موارد مذکور مرتبط با موتور همزن است که وظیفه اصلی به گردش در آوردن پره ها را بر عهده دارد.

صحبت از موتور همزن های صنعتی و در کل صحبت از قطعات نیروی محرکه بدون توضیح در باب گیربکس نمی تواند به خوبی حق مطلب را ادا کند. از همین رو در این بخش ما قصد داریم علاوه بر بررسی موتور به بررسی گیربکس نیز بپردازیم. همراه ما باشید.

موتور همزن صنعتی دقیقا چیست؟

موتور را به زبان ساده می توان مسئول تولید نیروی محرکه در هر دستگاهی معرفی کرد. در میکسرها نیز این قطعه به عنوان یک عامل ایجاد نیروی محرکه برای به چرخش در آمدن پره ها محسوب می شود.

موتورها که عمدتا دستگاهی الکتریکی هستند با نام الکترو موتور نیز شناخته می شوند. یکی از شاخصه های مهم الکترو موتورها مرتبط با وجود اجزای دیگری به نام گیربکس است. در واقع بدون وجود گیربکس یا بهتر است این گونه بگوییم که بدون وجود الکترو موتور گیربکسی، میکسر نمی تواند کیفیت خوبی از خود ارائه دهد. اما سوالی که پیش می آید این است که گیربکس دقیقا چیست؟!

قدمی دیگر تا کارآفرینی
شغل های بدون مدرک تحصیلی | چگونه با سرمایه کم ، محصولات با کیفیت تولید کنیم؟

گیربکس در زبان فارسی به نام جعبه دنده نیز شناخته می شود. در تعاریف عمومی گیربکس معمولی، گیربکس سیلکوئیدی است که از چرخ دنده هایی با همین خصوصیت ساخته شده است.

همانطور که گفته شد، موتور همزن صنعتی نقش تولید نیروی محرکه را بر عهده دارد. در کنار این نقش تولید، گیربکس وسیله ای است که نقش انتقال نیرو را نیز بر عهده گرفته است. به همین دلیل است که عمدتا این دو قطعه را سوای از یکدیگر تشریح نمی کنند.

برای توضیح بهتر نقش این دو قطعه اگر این گونه در نظر بگیریم که محور و پره های موجود در میکسر قرار است برای انجام ترکیب به حرکت درآیند، وظیفه به حرکت در آمدن آن ها بر عهده موتور است. اما اینکه نوع این حرکت چگونه باشد و دارای چه سرعتی باشد را گیربکس تعیین می کند.

در ادامه توضیحاتی بیشتری خواهیم داد.

نحوه کار موتور و گیربکس در میکسر

موتور عمدتا یک دستگاه الکتریکی است که در داخل خود ساختار پیچیده ای از سیم ها دارد. این ساختار پیچیده به زبان ساده ساده، شبیه به یک آرمیچر بزرگ است. این ساختار با بهره گیری از نیروی الکتریکی، اقدام به تولید نیروی مکانیکی و حرکتی می کند.

نیروی مکانیکی تولید شده توسط موتور همزن صنعتی توسط امکاناتی که گیربکس دارد به سایر قطعات میکسر از جمله غلطک ها منتقل می شود. با این حساب موتور در اتصال با گیربکس قرار دارد. البته در مواردی نیز موتور خود به خود می تواند یک گیربکس به صورت اینترنال داشته باشد که رایج ترین نمونه در میکسرهای امروزی نیز محسوب می شود.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
کم هزینه ترین خط تولید | بررسی روش های نوین تولید محصول

پس از انتقال نیرو از موتور به گیربکس و اتصال به دو یاطاقان غلطکی، پره ها با استفاده از اتصالی که به یک میله دارند، شروع به چرخش می کنند. این چرخش در نهایت منجر به ترکیب کردن مواد داخل میکسر می شود.

جدای از این توضیحات مختصر که تنها به منظور یک آشنایی اجمالی ارائه داده شد، نکاتی در باب موتور و گیربکس ها وجود دارد که این نکات را می توان ملاکی برای مناسب بودن این قطعات در نظر گرفت. در ادامه این نکات را شرح خواهیم داد.

نکاتی مهم درباره موتورها و گیربکس های مختص همزن صنعتی

  1. سرعت بالا بر اساس نیاز فرآیند و به منظور نشانی از کارایی بالای موتور
  2. ساختاری مناسب و جمع و جور به طوری که حجم زیادی از میکسر را اشغال نکند
  3. طراحی مناسب به منظور نصب راحت روی انواع مخازن و نگهداری آسان از آن
  4. کم صدا بودن در قبال اینکه دارای حرکتی پیوسته و پایدار باشند
  5. عمر طولانی و قابل اعتماد به نوعی که دارای گواهی تست شده لازم نیز باشند.

در نتیجه…

اگر به دنبال خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در زمینه موتور همزن صنعتی هستید، در ابتدا لازم است از نظر علمی نیز اطلاعاتی در زمینه انواع موتورها داشته باشید. اما به طور کلی از آنجایی که هدف این بخش شناساندن و معرفی کلی از ساختار درونی یک همزن و موتور آن بود، ما از ارائه اطلاعات پیچیده و تخصصی پرهیز کردیم.

با این حساب اگر به دنبال یک تعریف مشخص هستید، موتور را در کنار گیربکس باید این گونه در نظر بگیرید که این دو، قطعاتی هستند برای تولید نیروی محرکه. قاعدتا هرچه قدرت این قطعات بیشتر و مناسب تر باشد، قیمت بیشتری در قبال کارایی بیشتر نیز خواهند داشت.

قدمی دیگر تا کارآفرینی
ساخت مخزن میکسردار استیل

همچنین اگر به دنبال اطلاعات بیشتر و تخصصی تر هستید، کافی است با ما در شویا صنعت تماس برقرار کنید.

امتیاز دهید